Gå til innhold

Bærbar PC til min mor - Anbefalninger?

Hawko

Anbefalte innlegg

Hei, alle HW-frender!

Min mor har endelig sett lyset, og bestemt seg for at framtiden virkelig ligger i det digitale. Hvordan hun helt uten videre har dratt denne slutningen (hun har hatet alt digitalt som pesten i flere år) vet jeg ikke, men jeg kan ikke si noe annet enn at det er postivt. :D

I denne anledningen har hun også bestemt seg for å investere i en bærbar PC.

Vi har diskutert litt frem og tilbake, og noen hovedpunkter som hun vil ha er:

- Først og fremst, og dette punktet er utrolig viktig for henne: Rask oppstart. På arbeidsplassen hennes har hun det siste året måtte brukt en maskin arvet etter Hydro, som sikkert daterer tilbake til tidlig 90-tall og jeg har hørt skrekkhistorier om at hun drakk en hel kopp kaffe før hun i det hele tatt fikk i gang Windows. Hun vil med andre ord ha en PC som viser at vi i dag lever i 2006, der det digitale ikke er så tregt lenger.

-Stabilitet. Enda et skrekkeksempel fra arbeidsplassen er dokumenter som helt uten videre lukker seg igjen, og PC'er som fryser seg etter timelange arbeid. Dette vil hun ikke ha noe av, så stabilitet er igjen et viktig punkt.

- Batteritid. Hun vil gjerne sitte i sofaen eller andre steder borte fra arbeidspulten med PC'en, så batteritid er vledig viktig.

- Liten Størrelse. Som sagt vil hun sitte i sofaen eller andre steder, og da er det greit at PC'en er litt liten, kanskje 14" eller 15" er bra?

Bruksområdet hennes er for det meste arbeid i blant annet Microsoft Office, men hun liker å surfe nettet (bare det ikke gjør sånn at PC'en fryser seg, riktig nok.) og se film. (DVD'er, eller filmer hun får fra meg - så litt stor harddisk vil kanskje være bra.)

Mac er desverre ganske utelukket, siden jeg allerede har brukt tid på å lære henne det mest grunnleggende i Windows, og orker ikke å lære henne alle forandringene til Mac...

Så for å summere opp, så vil jeg at hun skal ha en PC som forsterker hennes nye positive synspunkt på digitale ting, og fjerner alle fordommene om at de er trege og ustabile. :)

Alle anbefalninger tas i mot med STOR takk! :D

EDIT: Jeg har selv sett litt på PC'er fra Lenovo/IBM her: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10592 , er de kanskje noe å anbefale?

Og jo prisklassen kan være opptil kanskje 15 000. :)

Endret av Hawko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell er et godt alternativ ja, men har ikke helt oversikten over batteritiden på de forskjellige modellene der. Angående stabilitet er vel de fleste maskiner så og si stabile i dag?

Når det kommer til rask oppstart er nok en Mac best (mener at Mac OS X skal starte rimelig raskt). MacBook er hvertfall kjente for å være stabile og ha god batterilevetid i tillegg. Og så er de lekre da, og ikke så alt for store heller (13"). Ulempen der, kan bli at de er vanskelige å ha med å gjøre på jobben hvis arbeidsplassen har "Windows only"-nettverk eller programvare, eller noe i den dur. Det kan legges inn Windows på MacBooken, men dette er ikke støttet 100% enda.

Lenke til kommentar
På dell sine maskiner kan du velge forskjellige batterityper. På den jeg bestilte dimension 6400 (15,4" skjerm) så er det vistnokk 5 timer i vanlig bruk. Så dell sine maskiner har god batteridtid

7177759[/snapback]

Fikk min Dell 640m for noen uker sider, med 9-cells batteri er den god for 8 timer (!) ved normal bruk. Kosta 9500, med duo2 core 1.83 ,1 gb ram og 80gb disk....

Lenke til kommentar
På dell sine maskiner kan du velge forskjellige batterityper. På den jeg bestilte dimension 6400 (15,4" skjerm) så er det vistnokk 5 timer i vanlig bruk. Så dell sine maskiner har god batteridtid

7177759[/snapback]

Fikk min Dell 640m for noen uker sider, med 9-cells batteri er den god for 8 timer (!) ved normal bruk. Kosta 9500, med duo2 core 1.83 ,1 gb ram og 80gb disk....

7178486[/snapback]

Den er et godt kjøp ja :) Eller så har du jo i6400 som også har meget god batterilevetid med 9-celler og GMA950-skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...