Gå til innhold

Ferrari 3200 - problem med RecoveryCD

davidsk

Anbefalte innlegg

Har en Ferrari 3200 kjøpt våren 2005. Maskinen var inne til bytte av HD siste høst (harddiskkrasj, fikk ny HD på garantien, annen modell enn den som var i maskinen originalt). Etter dette hadde jeg ingen problemer fram til denne uken.

Skulle oppdatere skjermkortdriverne (brukte nyeste fra omegadrivers.net) og det fikk Windows installasjonen min til å slå seg vrang - jeg kunne komme inn i XP, men uten skjermbilde. Sikkermodus ville ikke starte i det hele tatt.

Så etter en hel dag med Ubuntu LiveCD for å få ut data fra harddisken, prøvde jeg å gjenopprette systemet vha. vedlagte Recovery-CD som jeg fikk med maskinen. Installasjonen gikk greit fram til "copying data" var gjort unna - da fikk jeg en feilmelding. "Partition not found" eller noe i den dur. Bottom line, recovery med medfølgende CDer kan ikke gjennomføres.

Min mistanke er at dette skyldes byttet av HD som er gjort i maskinen, at jeg evt. har forandret partisjonene - har blant annet slettet en "Acer" systempartisjon som var på disken..

Men, over til sakens kjerne. Hvordan får jeg installert Windows på maskinen igjen? Jeg har jo en Windows-nøkkel på undersiden av laptopen - altså har jeg lisens, men ingen CD. Kan jeg bruke denne nøkkelen med en "lånt" Windows-CD? Kan Acer evt. hjelpe meg? Tipper uansett de ikke vil gi meg noen skikkelig WindowsCD, selv om deres egen "recoverydisk" ikke ser ut til å være verdt plastikken den er trykt på..

david

Endret av davidsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøkkelen som står under er mest sannsynlig en OEM-nøkkel som ikke vil fungere med en ren Windows-CD.

Acer benytter kanskje en recoveryløsning basert på at ett image av installasjonen ligger på en skjult partisjon på harddisken, og om du sletter denne vil ikke recovery fungere. I så fall må du få Acer til å legge inn igjen denne partisjonen for å kunne installere windows igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...