99tnor Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hei;) Hvordan skal jeg bruke for å koble pcen til stereoanlegget? Har hørt at visst jeg kobler feil og slikt kan jeg ødelegge forsterkeren.. Er det sant? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Hei;) Hvordan skal jeg bruke for å koble pcen til stereoanlegget? Har hørt at visst jeg kobler feil og slikt kan jeg ødelegge forsterkeren.. Er det sant? 7173745[/snapback] Velkommen til forumet skal du være! ødelegge forsterkeren tviler jeg på. Hva slags innganger har du på forsterkeren da? Endret 29. oktober 2006 av -Shark- Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Hei;) Hvordan skal jeg bruke for å koble pcen til stereoanlegget? Har hørt at visst jeg kobler feil og slikt kan jeg ødelegge forsterkeren.. Er det sant? 7173745[/snapback] Velkommen til forumet skal du være! ødelegge forsterkeren tviler jeg på. Hva slags innganger har du på forsterkeren da? 7173770[/snapback] Jeg har AUX - inngang.. Det er en ganske ny forsterker.. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 ta kjøper du en overgang fra jackplugg som er bak på pcen, over til en hvit og en rød, derfra kjøper du en ledning som har en hvit og en rød plugg i hver enda. Da er det bare og koble det sammen:) Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Men, finss det enklere metoder? minijack til phono direkte for eksempel? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Er ikke vanskelig det jeg skrev, har det selv. Kostet totalt 150,- tror jeg. Men det er jo opp til deg. Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 ok;) takk for svar;) Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Men skal jeg bruke RCA M/M eller M/F? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Det må du nesten se bak i forsterkeren din. Vil dog anta AUX-inngangen i forsterkeren er RCA female, slik at du kjøper en kabel som er male minijack -> male 2xRCA (phono). Kabelen skal da se slik ut: Minijack nederst (svart) og 2xRCA øverst (hvit og rød). Bildet er hentet fra komplett.no: Lydkabel Minijack 3.5 mm - 2x Phono RCA M/M 1.5m. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Kommer jo litt an på hva slags lydkort du har også da... Men det har du jo ikke fortalt noe om. Ville prøvd å bruke digital overføring, hvis mulig. Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg har et Aureal 8820 lydkort.. ikke bra greier da men det hjelper jo litt og få lyden over på stereoen.. Men er trådløs overføring bra?? Det koster jo litt.. Endret 30. oktober 2006 av 99tnor Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Da trenger du bare en slik kabel jeg viste til tidligere i tråden, og kobler den lille minijack-pluggen i den grønne utgangen, og de to RCA-pluggene inn i AUX-inngangen på forsterkeren. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har et Aureal 8820 lydkort.. ikke bra greier da men det hjelper jo litt og få lyden over på stereoen.. Men er trådløs overføring bra?? Det koster jo litt.. 7183813[/snapback] Det viktige her er hvilken forsterker du har. Dersom forsterkeren har en bra DAC (digital til analog converter) så kan du med fordel la DA prosesseringen skje her. Hvis ikke, så er det som nevt før i tråden bare å koble en minijack-2xphono(M) kabel mellom lydkort og forsterker. DrE Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Hei;) Hvordan skal jeg bruke for å koble pcen til stereoanlegget? Har hørt at visst jeg kobler feil og slikt kan jeg ødelegge forsterkeren.. Er det sant? 7173745[/snapback] Følgende scenario er skummelt med tanke på høyttalere og forsterker: - du har pc-volum på nesten fullt - du bruker en mediaplayer med volumet stilt ganske lavt - du skrur lyden opp på forsterkeren (fortsatt med mediaplayer-volumet lavt) til vanlig lyttenivå (eller i verste fall, partynivå!) Dersom du da f.eks får en messenger melding vil denne styres av pc-volumet. Når du da allerede kjører høyt volum på musikk, så vil messenger meldingen lage et skikkelig smell, siden denne lyden har et mye høyere ut-signal enn lyden fra mediaplayeren. Slike smell tar lett knekken på diskanten i høyttalerene. Altså, pass på at du skrur av andre "irriterende" (etter min mening) windows lyder, program-lyder osv når du spiller musikk, slik at du slipper overraskelser. Enten det, eller at du alltid er obs på at du styrer volumet via forsterkeren og ikke mediaplayeren (slik at du vet at alle lyder fra pcen kommer inn på forsterkeren med samme nivå). Dette gjelder selvfølgelig også film-lyd og spill-lyd der du kan stille disse volumene i det programmet som er aktivt. DrE Endret 31. oktober 2006 av DrErling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå