Gå til innhold

Symbian VS Windows OS?

Anbefalte innlegg

hva er forskjellen? er det det samme? hmm når det står mange steder om programmer som fungerer på symbian telefoner, da vil det si at en tlf som har windows os vil det ikke fungere på?

det er jo alltid symbiantelefoner det står at programmene fungerer på... jeg har en 8300 fra qtek og antar at det er vanskelig å få programmer til denne telefonen?

~Victoria~

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er forskjellen? er det det samme? hmm når det står mange steder om programmer som fungerer på symbian telefoner, da vil det si at en tlf som har windows os vil det ikke fungere på?

det er jo alltid symbiantelefoner det står at programmene fungerer på... jeg har en 8300 fra qtek og antar at det er vanskelig å få programmer til denne telefonen?

~Victoria~

7173730[/snapback]

Forskjellen er at Symbian OS er utgitt i hovedsak av Nokia, som eier vel 60-70% tror jeg. Men også en hel bøling andre mobl-leverandører, som Samsung og SonyEricsson. Derfor bygger dette på en helt annen kildekode enn Microsoft sitt Windows Mobile 5.0, som du har i din Qtek.

Grunnen til at det er så mye lettere å finne software til SymbianOS er rett og slett at det er mye enklere å programere til den platformen. Fordi det er såkalt åpen kildekode. Og selvfølgelig fordi det selges MANGE flere SymbianOS telefoner, enn Windows Mobile, som hittil har vært mest basert på PocketPC'er og PDA'er.

Men de fleste store software produsentene som lager programmer til SymbianOS, lager også til WM5.0 vil jeg tro. Men disse programmene koster også som regel penger da.

Jeg har selv hatt en Qtek 8300, kjempetelefon, men var som deg, litt skuffet over utvalget av tredjeparts programvare. Men, av de programmene jeg fikk tak i, kan jeg anbefale Agile Messenger, MYE bedre enn den IM klienten som allerede er inne på telefonen:)

-Dette er sålangt bare en Alfa versjon, men den fungerer fortsatt ypperlig, og best av alt: Den er gratis ;)

Av andre programmer hadde jeg noen få små programmer som jeg bare googlet meg frem til. Husker ikke så mange av dem nå, da det er ca ett halvt år siden min Qtek tok kvelden. :(

Lenke til kommentar

takker så mye for svar! dette var faktisk til stor hjelp! hehe på noen sider spør hjelpsidene etter karakter på hvor nyttig svaret di ga var fra en til seks, du får en sekser :D

har du noe tips til hva jeg bør søke på for å finne programmer som er kompatible til windows os?

programmer jeg syns til nå høres topp ut men som jeg ikk har funnet til window os er,

- programmer som gjør at en kan blokkere innkommende sms fra utvalgte nr.

- også samtale sperring på utvalgte innkommende nr....

- gjerne også en litt bedre oppgavebehandler..

:hmm:

ahh og en ting til siden du har hatt samme tlf, jeg har mistet manualen =/ kan denne finnes på nett? :ermm:

lurer litt på er ang lyset, jeg vil spare litt på strømmen på tlf men jeg vil ikke at hver gang lyset slår seg av så kommer jeg ut av det jeg holder på med.... kommer da tilbake til "skrivebordet" hehe som det ville blitt kalt om det var en datamaskin :p

kanskje jeg har stilt inn tlf feil, jeg vet ikke for jeg skjønner ikke helt hva alt inne på strømstyring betyr....

Endret av cvictoria
Lenke til kommentar

Plaank: Nokia eier ikke 60-70 % av Symbian. Ericsson (15.6%), Nokia (47.9%), Panasonic (10.5%), Samsung (4.5%), Siemens (8.4%) and Sony Ericsson (13.1%). Det er de riktige tallene

Både WM og SymbianOS er to operativsystemer som gir deg "ubegrenset" med muligheter. Men det er mange flere Symban telefoner, ca 71 % av smarttelefonene i verden, mot Microsofts nærmere 5 %.. Og da blir det laget mye flere programmer til Symbian, siden det er et større marked.

Det skal også nevnes at det er mange forskjellige grensesnitt av både Symbian og WM. S60, S80, S90 og UIQ innenfor Symbian, og så har du WM for smartphones, Pocket PC, WM 5.0 (med en PPC versjon og en smartphone versjon).

Hvis dy er ute etter en mobiltelefon med mulighet for mange programmer et Symbian Series 60 uten tvil et godt valg. Men det skal nevnes at det er forksjell på 2nd og 3rd Edition, de kan ikke bruke de samme programmene. Men jeg ville ha foretrukket UIQ hvis du vil ha det mer avanserte. Jeg syns det er mye mer avanserte programmer til UIQ 2.1 (som ikke fungerer på UIQ 3.0 :( ), men det er smak og behag. Jeg mener iallefall at TS gjør mulighetene flere. Til UIQ 3.0 er det svært begrenset med programmer foreløpig, men til UIQ 2.1 er det hundrevis av gratis programmer ;)

Til WM er det forresten mange programmer på Handango.com og på My-Symbian.com og AllAboutSymbian.com er det masse til Symbian ;)

Lenke til kommentar
takker så mye for svar! dette var faktisk til stor hjelp! hehe på noen sider spør hjelpsidene etter karakter på hvor nyttig svaret di ga var fra en til seks, du får en sekser  :D

har du noe tips til hva jeg bør søke på for å finne programmer som er kompatible til windows os?

med.... kommer da tilbake til "skrivebordet" hehe som det ville blitt kalt om det var en datamaskin :p

kanskje jeg har stilt inn tlf feil, jeg vet ikke for jeg skjønner ikke helt hva alt inne på strømstyring betyr....

programmer jeg syns til nå høres topp ut men som jeg ikk har funnet til window os er,

ahh og en ting til siden du har hatt samme tlf, jeg har mistet manualen =/ kan denne finnes på nett?  :ermm:

lurer litt på er ang lyset, jeg vil spare litt på strømmen på tlf men jeg vil ikke at hver gang lyset slår seg av så kommer jeg ut av det jeg holder på

7174066[/snapback]

De programmene du leter etter burde du kunne finne her ett sted!

Angåene strømsparings 'problemene' dine kan jeg desverre ikke hjelpe deg, da jeg alltid hadde den på fullt :blush:

Jeg fant min CD med brukerhåndboken på, men jeg fikk ikke lagt den ut her, gi meg to minutter så skal jeg se om jeg finner en annen side å poste den på :)

EDIT: Jornan: Beklager for påstandene om eierskapet, jeg burde undersøkt det nærmere før jeg postet :)

EDIT2: cvictoria: Jeg får ikke lagt ut filene, jeg kan maile dem til deg, eller så kan du kanskje finne dem på www.dangaard.no :)

Endret av plaank
Lenke til kommentar
Plaank: Nokia eier ikke 60-70 % av Symbian. Ericsson (15.6%), Nokia (47.9%), Panasonic (10.5%), Samsung (4.5%), Siemens (8.4%) and Sony Ericsson (13.1%). Det er de riktige tallene

Både WM og SymbianOS er to operativsystemer som gir deg "ubegrenset" med muligheter. Men det er mange flere Symban telefoner, ca 71 % av smarttelefonene i verden, mot Microsofts nærmere 5 %.. Og da blir det laget mye flere programmer til Symbian, siden det er et større marked.

Det skal også nevnes at det er mange forskjellige grensesnitt av både Symbian og WM. S60, S80, S90 og UIQ innenfor Symbian, og så har du WM for smartphones, Pocket PC, WM 5.0 (med en PPC versjon og en smartphone versjon).

Hvis dy er ute etter en mobiltelefon med mulighet for mange programmer et Symbian Series 60 uten tvil et godt valg. Men det skal nevnes at det er forksjell på 2nd og 3rd Edition, de kan ikke bruke de samme programmene. Men jeg ville ha foretrukket UIQ hvis du vil ha det mer avanserte. Jeg syns det er mye mer avanserte programmer til UIQ 2.1 (som ikke fungerer på UIQ 3.0 :( ), men det er smak og behag. Jeg mener iallefall at TS gjør mulighetene flere. Til UIQ 3.0 er det svært begrenset med programmer foreløpig, men til UIQ 2.1 er det hundrevis av gratis programmer ;)

Til WM er det forresten mange programmer på Handango.com og på My-Symbian.com og AllAboutSymbian.com er det masse til Symbian ;)

7174267[/snapback]

Takker så mye!! har fått mye mer hjelp idag enn jeg trodde jeg kunne vente... :D

Lenke til kommentar
takker så mye for svar! dette var faktisk til stor hjelp! hehe på noen sider spør hjelpsidene etter karakter på hvor nyttig svaret di ga var fra en til seks, du får en sekser  :D

med.... kommer da tilbake til "skrivebordet" hehe som det ville blitt kalt om det var en datamaskin :p

ahh og en ting til siden du har hatt samme tlf, jeg har mistet manualen =/ kan denne finnes på nett?  :ermm:

lurer litt på er ang lyset, jeg vil spare litt på strømmen på tlf men jeg vil ikke at hver gang lyset slår seg av så kommer jeg ut av det jeg holder på

7174066[/snapback]

De programmene du leter etter burde du kunne finne her ett sted!

Angåene strømsparings 'problemene' dine kan jeg desverre ikke hjelpe deg, da jeg alltid hadde den på fullt :blush:

Jeg fant min CD med brukerhåndboken på, men jeg fikk ikke lagt den ut her, gi meg to minutter så skal jeg se om jeg finner en annen side å poste den på :)

EDIT: Jornan: Beklager for påstandene om eierskapet, jeg burde undersøkt det nærmere før jeg postet :)

EDIT2: cvictoria: Jeg får ikke lagt ut filene, jeg kan maile dem til deg, eller så kan du kanskje finne dem på www.dangaard.no :)

7174284[/snapback]

sendte deg en melding =)

Lenke til kommentar

jeg prøvde nettopp å laste ned ett program som heter phone guard men jeg fikk beskjed på telefonen min

"kunne ikke installere. programmet eller instillingen kan ikke installeres, fordi det/den ikke har tilstrekkelige rettigheter til systemet"

hva vil dette si? :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...