99tnor Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hei;) Hva trenger jeg for å koble pcen til stereoanlegget? Har lest noen plasser at jeg kan ødelegge stereoen visst jeg kobler feil og slikt.. Er det sant? Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Selvfølgelig kan det ødelegges, alt går an, men det skal nok litt til for å klare det. Det du vanligvis trenger er en kabel med en 3.5 stereojack (vanlig plugg brukt til pc høyttalere, headsets og sånt) i ene enden og to phono-han plugger i den andre enden, mer bestemt en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=108381 Så er det bare å plugge fra utgangen på lydkortet til ene inngangen på forsterkeren/stereoanlegget og tut å kjør. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Du trenger en kabel med stereo minijack i ene enden, og 2x rca-plugger (phonoplugger) i andre enden. Minijack kobles til line-out på lydkortet (alternativt høretelefonutgang), og rca-pluggene kobles til "tape in" eller "aux in" på forsterkeren. Om du har inngang for platespiller på forsterkeren, så må du IKKE bruke den! Den inngangen er beregnet for langt svakere signaler enn de du får fra PC´n. Om du bruker høretelefonutgang på lydkortet, så husk for all del å dempe lyden til den! Står det på for høyt der, så vil det i beste fall "vrenge" lyden, i verste fall blåser du inngangen på forsterkeren. Men det skal egentlig ganske mye til. Husk også at lyden til høretelefonene "farges" av de innstillingene du måtte gjøre på PC´n, dvs kjører du mye bass / diskant, så mates også forsterkeren med det. Derfor bør du sette disse innstillingene til "default" i menyen for lydkortet, og heller endre det du måtte ønske av bass / diskant på forsterkeren. Og der var Tacritan raskere enn meg ja. Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Takk for svar Men hvordan er det egentlig mulig å ødelegge den med bare en kabel fra pcen?? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 "Alt" er mulig om man er uheldig eller uforsiktig. Det du uansett bør passe på, er å trekke ut 220v-støpselet både på PC og forsterker, før du kobler! Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hvis du kobler noe feil som gjør at du får ei kortslutning kan du, selv om det er lite sansynlig, grille utgangen på lydkortet. De fleste lydkretser har i dag beskyttelse mot dette , så det skal som sagt godt gjøres, men alt går an. Elektronikk er skumle greier når man begynner å tukle for mye, og ikke har tunga i rette munnen. Lenke til kommentar
99tnor Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Dere mener altså at jeg kan ødlegge utgangen på lydkort og forsterker? Men jeg kan vel bruke forsterkeren selv om det er en utgang som ikke funker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå