nomore Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Nå nærmer seg juletida igjen med mange fine timer med familie og venner, god mat og mye hygge. Eg gleder meg virkelig, i år mer en noen gang. Men hva er det med denne årstiden som gjør folk helt idioter hva gavehandling angår? Hvorfor skal vi på død og liv bruke mest penger på å kjøpe den dyreste og kuleste julegaven? Og hva er det som gjør av vi ikke blir fornøyd med det vi får? Eg føler ikke at eg er gjerrig, da eg gjerne gir det eg kan, men når det kommer til julegaver endrer det seg litt. I år har vi(hos oss) og de vi skal feire med bestemt oss for at vi ikke skal kjøpe gaver til hverandre, kun til barna, og da maks 200-400 pr pakke. Noe eg mener er mer en nok. Et eksempel var i fjor, da dattera mi var 2 år og vi feirte med svigerfamilien(som gjerne handler store og dyre pakker). Bla mye dill og dall fikk hun ei bøtte med lekeklosser og et puslespill i skumgummi. Disse to gavene, som samlet kanskje kostet 200-300, er noe hun fortsatt har i dag, og bruker innimellom(lekeklosser alla duplo(ikke duplo, herregud for noen priser)). Brio dukkevogna med dukke er pakket bort for lengst, og ble ikke brukt etter den ble pakket ut. Hvordan er det hos andre? Kjøper man for titusentalls kroner bare for å overgå de andre i selskapet? Eg snakket også med en kamerat rett etter jul i fjor, og da gikk det i hva vi hadde fått osv. Han hadde da lenge før jul laget ei ønskeliste, som var skikkelig organisert med både butikk og pris, og fordelt ut over de han forventet å få gaver hos. Etterhvert som pakkene ble åpnet holdt han nøye regnskap i forhold til hva han hadde fått, hvem han hadde fått det hos og hvor mye verdien på det var. Eg mener å huske at han havnet på rundt 18-19000. Noe han var svært skuffet over da han hadde regnet med å få hvertfall 10k hos mora si. Vi snakker da om en som nå runder 23 år. Eg tror/håper så klart at dette er et ekstremt tilfelle da. Men hva ønsker dere andre dere til jul, og hva er vanlig å få? Personlig prioterer vi mat, mye godt å spise(kaker osv) og ikke minst drikke. Posten her er da ment for å prøve å diskutere emnet, det begynner tross alt å nærme seg, og ikke minst høre hva og hvordan andre gjør det med julegaver i år og tidligere. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Jule handelen går ganske greit, den gjer eg ferdig i september - oktober. Kjøper kun på salg. I familien min(tanter, onkler, søskenbarn...osv) er det slik at dei som er konfimert får ikkje pakker, tante og onkel får ein pakke på deling som pleier å vere ein billig vin fra 100 til 200 kr... Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Jeg går for morsomme og nyttige ting som jeg oppfatter at personene trenger snarere enn dyre flotte gadgets som personen egentlig ikke trenger. Endret 29. oktober 2006 av Trynemjoel Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) IQ-tester er jo ein artig liten julegave, av den typen får ringen laus og liknande ting. Har fått eit par sånne og det er alltid like gøy.. Endret 29. oktober 2006 av BigJaffa Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Jeg synes selv ofte de små, artige gavene som ikke koster så mye er ofte det fineste jeg... man blir mettet av alt det store og flotte man hele tiden "forventer" at man skal få. Man ser lett hvem som er bortskjemt eller ei i juletida... Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Jeg går for morsomme og nyttige ting som jeg oppfatter at personene trengerer snarere enn dyre flotte gadgets som personen egentlig ikke trenger. 7174668[/snapback] Jeg er enig. Noe av poenget med gaver er jo å få reaksjonen "hey, kult" Feks en kompis av meg hadde bursdag, og jeg vet at han leser Pondus i aviser og når han finner det, men han kjøper ikke bladet, så jeg gav ham et års abonement. Så, gaver skal være noe en person ikke kjøper selv (for da har han nok alt gjort det), og som ikke blir lagt i skapet dagen etterpå. Pris spiller ikke så mye rolle så lenge de to er oppfyllt og bare for å ta et annet eksempel. Mormoren min på 85 leser ikke så godt lenger, så siden hun er kraftig religiøs kjøpte jeg en samling CDer med nytestamentet lest inn på. Etter en grundig gjennomgang på hvordan det funket har hun nesten sluttet å bruke bokformen, men sitter heller å hører på Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Julegaver er ikke dyrt. Et par sokker her, noe lite her, pluss gave til min frue, blir litt, men ikke for mye Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 IQ-tester er jo ein artig liten julegave, av den typen får ringen laus og liknande ting. Har fått eit par sånne og det er alltid like gøy.. 7174799[/snapback] Tefaren min elsker sånne, så da er julegaven til ham grei. Ellers får noen standardgaven vin, eller noe annet jeg tror de har bruk for eller lyst på, selv om det ikke står på ønskelisten. Pappa var lei av musikken i treningsstudioet, og fikk et armbånd til ipoden sin til bursdagen. Til jul får han inn-i-øret-propper, hvis han ikke allerede har kjøpt det selv da. Mamma kan få skype-hodetelefoner, så hun kan prate gratis med søsteren min i england. Ellers får gjerne den gamle generasjonen som har 'alt' noe spiselig, f.eks et stort glass hjemmelaget marsipankonfekt. Det synes de er så hyggelig og tradisjonelt (og ikke minst godt), og ikke koster det meg stort heller. Til jul i år ønsker jeg meg stort sett ting jeg trenger til hybelen, eller ting jeg "trenger", men ikke tar meg råd til å kjøpe selv. Ingen "må ha det, bare må ha det"-ønsker på listen i år, så det blir ingen skuffelser, men sikkert noen gledelige overraskelser. Jeg håper også han som satt og regnet på julegavene sine er ett ekstremtilfelle.... -Så lenge svoren blir sprø, er alt vel. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Dette er vel tredje året vi i familien har en grense på at hver gave sjal være på maks 100 kr. Dette har vi gjort fordi noen ikke tjener like mye som de som tjener mest. Har vel kanskje noe med at vi er en stor familie, og utgiftene blir deretter. Å kalle det pengesluk synes jeg blir litt rart for min del. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 De siste årene har det nok vært noen dyre julefeiringer, med spillkonsoller, PC-deler, skiutstyr og andre dyre gaver. Det har vært greit å få sånt til jul, da hele familien står på ski, og vi (jeg og min bror) har ikke selv råd til å kjøpe slalomsski i en alder av 13-17. Nå som jeg er fylt 18 og flyttet ut, så er det bare én ting jeg ønsker meg, og det er Guitar Hero 2 (som kommer på rett under tusenlappen, så det blir nok gaven fra familien). Jeg skjønner ikke hvorfor folk konkurrerer om slikt etter man er blitt litt eldre, er det noe man ønsker seg så kan man kjøpe det selv. En flaske vin eller en genser er mer enn hyggelig nok for de fleste, så kan man heller ha én eller to personer som man ønsker å bruke litt mer på. 23-åringen som forventer penger av mamma til jul virker å være en smule bortskjemt, men han taper kun på det selv, så det er like greit å la ham lære. Når det gjelder om man kjøper Duplo eller et billigere merke, så får lommeboken bestemme. Noen kan, andre kan ikke, og det får være en privat sak. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Nå nærmer seg juletida igjen med mange fine timer med familie og venner, god mat og mye hygge. Eg gleder meg virkelig, i år mer en noen gang. Men hva er det med denne årstiden som gjør folk helt idioter hva gavehandling angår? Hvorfor skal vi på død og liv bruke mest penger på å kjøpe den dyreste og kuleste julegaven? Og hva er det som gjør av vi ikke blir fornøyd med det vi får? Hvordan er det hos andre? Kjøper man for titusentalls kroner bare for å overgå de andre i selskapet? Posten her er da ment for å prøve å diskutere emnet, det begynner tross alt å nærme seg, og ikke minst høre hva og hvordan andre gjør det med julegaver i år og tidligere. 7173545[/snapback] Å gi gaver, uansett anledning, er selvsagt en frivillig gest. Men jeg skjønner at det fort kan blir "gruppepress" når man plutselig får gaver hos noen man ikke har utvekslet gaver med tidligere. For min del tok jeg og mine venner tak i "ondet" for noen år siden, og vi ble enige om å ikke gi julegaver lengre. Vi prøver heller å møtes i jula (hvis det lar seg gjøre), eller tar en telefon for å ønske "god jul" etc. De eneste som vi gir gaver til er barna (for oss som har). Og da blir det betydelig færre gaver å gi. "Å gi" bare for at "jeg får", synes jeg personlig bare er mas. Jeg konsentrerer meg heller om å finne gaver til min nærmeste familie, og bruker heller litt tid og penger for å prøve å finne noe som vedkommende ønsker eller har bruk for. Husker tidligere da jeg skulle finne små gaver til 50 stk... Det ble en stressende affære som ikke gav meg noen god julestemning akkurat! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg og min hulde viv satser på å skape en fin opplevelse som julegave, ikke det at vi ikke gir en liten ting til de vi er glade i, men heller å skape opplevelser som ikke kan kjøpes for mynter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå