Vagabondo Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) I den knøttlille motoren på min Fiesta sitter det vist en liten datachip. Den regulerer impulser som f.eks auto"shååk". Det som har skjedd nå er som følger: (skal forsøke forklare så enkelt som mulig) - Når bilen er i bevegelse (triller - uansett fart) og clutchen er inne, drar turtallet opp i ca 4000 omdreininger. I det øyeblikket bilen stopper så roer den seg ned til ca 1200. Flaut å kjøre slik. Høres ut som en 90 åring som ruser motoren ved vært lyskryss. Kan jeg rette på dette selv? Eller må jeg inn til en dyr justering hos forhandler? Hvor sitter denne chippen? Er det mulig å trimme Fiestan også via chipsettet som på nyere biler? (ikke det at jeg tror det men men) Endret 29. oktober 2006 av Vagabondo Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Det er mest sansynlig dårlig kontakt i mellom multiplugg og gasspjeldstillingsføler. Det finnes repsett til dette hos merkeverksted. Mulig du klarer å fikse det selv? Lenke til kommentar
Vagabondo Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Takk. mmm hørtes ikke lett ut. Da blir det vel en tur til verksted. Må bare vinne i lotto først. Det er mest sansynlig dårlig kontakt i mellom multiplugg og gasspjeldstillingsføler.Det finnes repsett til dette hos merkeverksted. Mulig du klarer å fikse det selv? 7193907[/snapback] Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Ja-ja. Det må du selvfølgelig vurdere selv. Du kunne kansje prøvd å dra ut multipluggen først å sett om det hjelper seg å stramme på stikkene i kontakten. Har lagt ved litt info om denne feilen. Ford Fiesta(below) spi engine has problems with potentiometers and injector. Symptoms and problems: (i) Throttle Position Sensor (TPS) reading to ECU is critical. These do fail (ii) Throttle body not letting TPS come to rest at correct position (iii) Wiring to ECU: plug problems have been known (iv) Programming errors in ECU. Later software available. (v) There are 2 idle speeds for the vehicle. One for stationary and one for moving. Moving idle speed may be corrupt. Recommend to check this by starting car, leave gearbox in neutral, and get strong friend to push you. As car gets above 11 mph if idle speed goes crazy, you have isolated problem. Høres ut som dette stemmer din beskrivelse. Lenke til kommentar
Vagabondo Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Hvor sitter delen? Og er den lett å bytte? Ja-ja. Det må du selvfølgelig vurdere selv.Du kunne kansje prøvd å dra ut multipluggen først å sett om det hjelper seg å stramme på stikkene i kontakten. Har lagt ved litt info om denne feilen. Ford Fiesta(below) spi engine has problems with potentiometers and injector. Symptoms and problems: (i) Throttle Position Sensor (TPS) reading to ECU is critical. These do fail (ii) Throttle body not letting TPS come to rest at correct position (iii) Wiring to ECU: plug problems have been known (iv) Programming errors in ECU. Later software available. (v) There are 2 idle speeds for the vehicle. One for stationary and one for moving. Moving idle speed may be corrupt. Recommend to check this by starting car, leave gearbox in neutral, and get strong friend to push you. As car gets above 11 mph if idle speed goes crazy, you have isolated problem. Høres ut som dette stemmer din beskrivelse. 7195394[/snapback] Endret 1. november 2006 av Vagabondo Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Det bilde som var tilknyttet infoen på engelsk stemmer ikke til din motor. Det ser ut som en monopoint innsprøyting.( men det er spjeldsensor på denne også) Du har ikke sagt noe om hvilken motor du har. (Liter/kilowatt vil hjelpe) Jeg plukket den minste motoren ut da jeg fant på denne modellen. (du sa den var knøttliten). Spjeldsensoren bør du ikke ta løs selv. Kontaktene og ledningen kan du sjekke selvfølgelig. Setter et merke på bilde for å anvise ca plassering. Du må nærmere med kameraet for å kunne gi bedre anvisning. Tror fortsatt at problemet ligger i forbindelse med spjeldsensor da dette ser ut for å være typisk feil på ford. Husk å poste mer info på motoren, det blir så mye enklere å gi et presist svar. Lenke til kommentar
Vagabondo Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Det bilde som var tilknyttet infoen på engelsk stemmer ikke til din motor. Det ser ut som en monopoint innsprøyting.( men det er spjeldsensor på denne også)Du har ikke sagt noe om hvilken motor du har. (Liter/kilowatt vil hjelpe) Jeg plukket den minste motoren ut da jeg fant på denne modellen. (du sa den var knøttliten). Spjeldsensoren bør du ikke ta løs selv. Kontaktene og ledningen kan du sjekke selvfølgelig. Setter et merke på bilde for å anvise ca plassering. Du må nærmere med kameraet for å kunne gi bedre anvisning. Tror fortsatt at problemet ligger i forbindelse med spjeldsensor da dette ser ut for å være typisk feil på ford. Husk å poste mer info på motoren, det blir så mye enklere å gi et presist svar. 7201625[/snapback] Takk for all hjelp Mekotekniker'n. Du ga meg overtaket hos fordverkstedet. Deilig å gå inn med litt peil på hva som muligens er årsaken. Her traff vi spikern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå