VikinGz Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Jeg skal sette sammen 4 250gb disker i raid 0. Men kun i softwear pågrunn at det er to kontrollere de sitter på. ett pci og enn intrgert. Men er det mye å hente på fart med raid 0 system? Tenkte å bruke til daglig med alt mulig... Går det og sette opp 2x hardware raid 0? For begge kontrollene støtter hardware raid og da får jeg 2x500gb disker som kan settes sammen til en i softwear? eller blir dette føre til tregere eller raskere system? *windows skal ikke inn på systemet, det ligger på 10.000rpm disk* *andre raid systemer er jeg ikke intrisert i* Endret 29. oktober 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/l...leLevel0-c.html Du kan teoretisk dobble lese og skrivehastigheten, men du har ingen backup eller mulighet til å gjenopprette raidet dersom en disk dør. Ingen redundancy, og du må fortsatt ta manuell backup. Software raid er også mer ustabilt enn hardware raid, fordi det er sterkt avhenging av at Windows ikke tuller, e.g. BSOD, spontan-reboot og videre. Helt personlig, med 8 døde disker under beltet, ville jeg ikke vurdert annet enn Raid 5 med hardware. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg skal kunn bruke 4x250gb sata disker for lagring av ting i farta... ikke for å sitte på stort lager... (det fins på andre formater ) Jeg vet også at hardware raid er foretrukket, softwear raid detter sammen viss windows detter sammen, men spill o.l må uansett innstaleres på nytt... så da er det ikke så farlig.. Endret 30. oktober 2006 av VikinGz Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Billige "raid"-kontrollere er ikke hardware raid, de er i 99% av tilfellene software raid gjort i driverne. Raid0 av fire disker er nesten idiotisk, du kan jo få till raid5 med det Husk at kjangsen for at du mister alt blir opphøyd i 4. raid0 med to disker er allerede risikabelt nokk. Hvis du fremdele vil ha raid0 vil jeg annbefale to raid0 gjort av kontrollerne, og å mounte ene raid-et på en mappe i det andre. Windows software raid ville jeg ikke stole på Du sier du har raptor, da har du vel 4 sata-porter integrert, du kan jo løse problemet enkelt ved å flytte raptoren(e) over til pci-kontrolleren. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg skal jo kunn bruke det som mellom lagring (jeg har en filserver som jeg lagrer alt som skal lagres over tid, som epost, logger, musikk, musikkvideoer) Filmer o.l jeg tar opp fra tv går rett i dvdhylla Så den TB jeg får med lagring skal brukes til spill o.l som er innstalert (samt iso filer av spilla jeg har kjøpt, dette er for å øke hastigheten, for dvdrommen min er så treig ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå