Peter Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Jeg synes en heller tvilsom avgjørelse akkurat ble gjort i PHP-forumet. Det var en kar som diskuterte litt rundt en slags søkemotor som søkte gjennom gulesider, opplysningen osv. for å få "større" søk. Vi diskuterte litt rundt lovligheten av dette, ettersom det ble påpekt at innholdet antakelig er beskyttet av åndsverkloven. Jeg synes dog dette var en interessant kode, som kunne fungert som Proof of Concept (ikke ulovlig) og eksempel på ting som er mulig i PHP. Prøvde å se litt gjennom rettningslinjene for forumet igjen, og det nærmeste jeg kom var #8. #8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold. Spørsmålet er egentlig bare hvilken regel som ble brutt, for fremtidig referanse med tanke på PoC. Jeg har ikke noe veldig stort problem med at tråden ble fjernet, men jeg skulle nok heller ønske at tråden heller ble stengt med en begrunnelse, slik at andre kunne se tråden som PoC. Endret 29. oktober 2006 av Nazgul Lenke til kommentar
Evelen Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Jeg synes en heller tvilsom avgjørelse akkurat ble gjort i PHP-forumet.Det var en kar som diskuterte litt rundt en slags søkemotor som søkte gjennom gulesider, opplysningen osv. og viste dette på en side. Vi diskuterte litt rundt lovligheten av dette, ettersom det ble påpekt at innholdet antakelig er beskyttet av åndsverkloven. Jeg synes dog dette var en interessant lov, som kunne fungert som Proof of Concept (ikke ulovlig) og eksempel på ting som er mulig i PHP. Prøvde å se litt gjennom rettningslinjene for forumet igjen, og det nærmeste jeg kom var #8. #8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold. Spørsmålet er egentlig bare hvilken regel som ble brutt, for fremtidig referanse med tanke på PoC. Jeg har ikke noe veldig stort problem med at tråden ble fjernet, men jeg skulle nok heller ønske at tråden heller ble stengt med en begrunnelse, slik at andre kunne se tråden som PoC. 7172947[/snapback] en av mine (etter min mening) lovlige råder ble å stengt nå. Hei I hht. retningslinjene er det ikke tillatt å opprette tråder som tråden din (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=654325). Du er derfor tildelt 10% warnøkning. Vennligst les over retningslinjene en ekstra gang, og sørg for å følge disse. Ved gjentatte regelbrudd vil du kunne bli utestengt på midlertidig eller permanent basis. -darkness| Moderator Kan ikke se helt ulovligheten i bittorrent. det var bare en venn i USA som ville ha en film vi lagde på skolen, så jeg skulle laste den opp som en torrent og sende den til han. Desutten er ikke bittorrent teknologien u-lovlig. Så, va var det som var ulovlig i mitt inlegg? syns ikke jeg fortjener den warningen Kanskje det faktumet at du hadde et screenshot hvor det tydelig viste at du drev og lastet ned blant annet prisonbreak? vel, etter det jeg ser i retningslinjene så ser jeg ingen steder at det ikke er lov å vise at man laster ned pirat-materielle, det eneste ulovlige etter retningslinjene er å lenke eller oppfordre andre til og aste ned/dele opphavsrettbeskyttet materiale. Selv om noen andre torrenter ovenfor hadde noe med piratkopiering å gjør betyr det ikke at den nederste har noe med piratkopiering å gjrøre, for det var bare en hjemmelaget video Det spiller ingen rolle. Så lenge jeg og andre kan se at du bruker bittorrent til å laste ned opphavsrettbeskyttet materiale, så får du ikke hjelp til å benytte programmet. Om du ikke hadde vist de andre torrentsene dine så hadde dette vært i gråsonen, men slik det er nå - har alle mulighet til å se "oj, jeg kan laste ned prisonbreak via bittorrent". Det er ikke mer å diskutere. Warnen din består. Ta det som et tegn på at du bør tenke deg godt om når du oppretter tråder som omhandler slike ting. Endret 29. oktober 2006 av Evelen Lenke til kommentar
Peter Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Vel, det var veldig strengt etter min mening, dessverre er det en tendens hos moderatorene nå til å bli litt overivrige, og _ikke_ innse feil når de blir påpekt, dog dette er ikke basert på egne erfaringer. Hittil har jeg faktisk et veldig godt forhold til moderatorene, men det har skjedd med noen jeg kjenner, der jeg også synes det var vel strengt. Hw.no har jo mange artikler som går på bittorrent, og ikke minst piratebay, bare navnet sier jo sitt. Dette er nok en sak du burde ta med forumstyret, eller ihvertfall i en egen tråd, ellers kanskje de hopper på deg for å være off-topic Endret 29. oktober 2006 av Nazgul Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Og i nevnte forumregler står det at man skal ta slike saker opp med forumstyret eller moderator på PM, ikke starte nye tråder for å klage over stengt tråd. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Og i nevnte forumregler står det at man skal ta slike saker opp med forumstyret eller moderator på PM, ikke starte nye tråder for å klage over stengt tråd. 7173200[/snapback] Først og fremst så aner ikke jeg hvem som fjernet tråden. Den ble ikke stengt, og det er jo noe av det jeg sier, den ble slettet. Også slo det meg akkurat nå at jeg ikke vet hvordan man kontakter forumstyret på en vettug måte, bortsett fra akkurat her? Og Evelen prøvde jo å ta det med moderatoren, men føler seg urettferdig behandlet, og han vet antakelig ikke noe mer enn meg hvordan vi skal ta det opp med styret? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Og i nevnte forumregler står det at man skal ta slike saker opp med forumstyret eller moderator på PM, ikke starte nye tråder for å klage over stengt tråd. 7173200[/snapback] Det er akkurat det man skal gjøre. Det er en ting som du og moderatoren involvert som må må ta en dialog på hva som er problemet. Det er noe du og ev. andre moderatorer, forumstyret eller admins. Og jeg så også på det screenshoten du la ut at det var ganske klart regelbrudd fordi du viser tydelig på med nedlasting av piratkopier av ting. Og det er en holdning man ikke bør ha på et forum, da slipper man inn et holdning som på en måte god at alle kan laste men man har bare ikke lov til å si hvor man laster det ned fra. Det er om å skape holdninger rett og slett. Har du et problem så sensurerer du bort de andre tingene stående. Hva du gjør som privatperson er ikke noe vi kan eller skal prøve å hindre, men så lenge det ligger på dette diskusjonsforumet så la det heller være. Det skaper en holdning som sier klart nei til warez her på forumet og at det tolereres. Så slipper man å en dag bli saksøkt bandt annet og man slipper å gi opp på dette forumet som er helt gratis for oss. Jeg sier ikke at jeg på måte godtar warez så det er sagt. Hold dere mest mulig lovlig. Vider diskusjon på innenfor dette denne saken kan du ta videre til darkness| eller ta det videre til andre moderatorer eller be om at moderatorene tar det opp internet eller forumstyret hvis nødvendig. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 OI, tråden min ble overfalt, og det endte med at overfalleren fikk svar og ikke jeg Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Tråden hvor det ble diskutert en søkemotor for gulesider.no(osv) var min. Og det var eg som ba en moderator vurdere om den skulle låses, eller slettes, da den var i strid med retningslinjene og brøt åndsverksloven. Ikke kjeft på moderatorene for den, ta heller meg Lenke til kommentar
ttt Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Vider diskusjon på innenfor dette denne saken kan du ta videre til darkness| eller ta det videre til andre moderatorer eller be om at moderatorene tar det opp internet eller forumstyret hvis nødvendig. 7173348[/snapback] Innlegg som framleis diskuterer denne saka er fjerna. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Tråden hvor det ble diskutert en søkemotor for gulesider.no(osv) var min. Og det var eg som ba en moderator vurdere om den skulle låses, eller slettes, da den var i strid med retningslinjene og brøt åndsverksloven. Ikke kjeft på moderatorene for den, ta heller meg 7173478[/snapback] Jeg kjefter ikke på noen, jeg spør. Og det med en god tone, det var ihvertfall slik det var ment, Da forsvinner jo store deler av første post, men jeg er fortsatt interessert i å få et svar med tanke på PoC-kode. Dere kan lese her om hva PoC går ut på. http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_of_concept Dette havner nok litt å gråsonen, så mulig ingen har lyst til å kommentere Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Tråden hvor det ble diskutert en søkemotor for gulesider.no(osv) var min. Og det var eg som ba en moderator vurdere om den skulle låses, eller slettes, da den var i strid med retningslinjene og brøt åndsverksloven. Ikke kjeft på moderatorene for den, ta heller meg 7173478[/snapback] Jeg kjefter ikke på noen, jeg spør. Og det med en god tone, det var ihvertfall slik det var ment, Da forsvinner jo store deler av første post, men jeg er fortsatt interessert i å få et svar med tanke på PoC-kode. Dere kan lese her om hva PoC går ut på. http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_of_concept Dette havner nok litt å gråsonen, så mulig ingen har lyst til å kommentere 7174463[/snapback] Beklager. Det var ikke meninga å si at du ikke hadde god tone. Og dersom noen ønsker det, så er eg gjerne med på å poste koden eg hadde i går, for så å være med på å videreutvikle den, da som en PoC. Regex, som eg tror passer best til akkurat dette har eg mye å lære på, så det ville vært svært interesant, og i tillegg, om eg skulle få tillatelse fra eniro kan eg da også bruke resultatet. Men det var litt off-topic. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Også slo det meg akkurat nå at jeg ikke vet hvordan man kontakter forumstyret på en vettug måte, bortsett fra akkurat her? Og Evelen prøvde jo å ta det med moderatoren, men føler seg urettferdig behandlet, og han vet antakelig ikke noe mer enn meg hvordan vi skal ta det opp med styret? 7173226[/snapback] Epostadressen til forumstyret er tydelig linket i de samme retningslinjene som dere siterer fra, tre ganger faktisk, i punkt 13, 14 og 15. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg