Gå til innhold

Chelsea FC - The Shed End

Shjatå

Anbefalte innlegg

Det store spørsmålet i tiden fremover er selvfølgelig hvordan Grant, Clarke og Cate vil komponere laget vårt. De har hele troppen til disposisjon - enn så lenge, riktignok - og de står ovenfor et luksusproblem. Klarer Lampard og Ballack å spille sammen, for eksempel - og hvordan vil angrepet vårt se ut? Jeg er gira på en 4-3-3-formasjon:

Forsvaret er temmelig selvskrevent, føler jeg. Enkelte Chelsea-supportere jeg har snakket med ønsker forsterkninger spesielt på høyrebacken - de er lysten på Alves - men personlig synes jeg det er unødvendig. Belletti er kanskje gammel og noe redusert defensivt, men offensivt duger han langt på vei. Forhåpentligvis holder han et par år til. På backup-plassen har vi uansett Ferreira, som foruten enkelte markeringsfeil, ofte spiller helt OK.

Terry og Carvalho bør i høyeste grad utgjøre midtstopperparet vårt - med Alex som en svært god erstatning. Det er riktignok litt slemt å benke han etter prestasjonene hans denne sesongen, men selv om han kan erstatte Terry i lufta, mangler han de samme lederegenskapene. På venstresiden synes jeg Ashley Cole og Wayne Bridge kan bytte på å spille, egentlig. Førstnevnte bør utvilsomt starte i de viktigste kampene - spesielt når motstanderne har raske vinger. Men i diverse andre cuper og så videre er Bridge mer enn god nok.

Å komponere midtbanen er derimot krevende. Det er mange godbiter å velge mellom - og uansett hvilke spillere man velger, risikerer man å la to-tre stjerner råtne på benken. Men det er ingen hemmelighet at Makelele begynner å dra på årene. Han kan ikke spille hver eneste kamp uansett, og derfor er jeg gira på en midtbane bestående av Essien, Ballack og Lampard. Mikel kan eventuelt erstatte Essien ved enkelte anledninger. Jeg er fremdeles overbevist om at Ballack og Lampard kan fungere sammen - det trengs bare litt godvilje fra begge parter - og med begge to i form er i hvert fall det offensive i orden. Essien tar seg av det defensive, logisk nok.

Sammensetningen av angrepet vårt er også tricky. Drogba er riktignok selvskreven, i likhet med Joe Cole - men hvem skal spille som høyreving? Valget står hovedsakelig mellom Kalou og Anelka. Førstnevnte produserer mye og scorer mange mål, men Anelka har vist seg som en kjapp og dudelig spiller. Dessuten føler jeg at Kalou ofte velger feil løsninger og er heller ikke like målfarlig som Anelka.

Med andre ord: Cech - Belletti, Carvalho, Terry, A. Cole - Essien, Ballack, Lampard - J. Cole, Anelka, Drogba.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forsvaret er temmelig selvskrevent, føler jeg. Enkelte Chelsea-supportere jeg har snakket med ønsker forsterkninger spesielt på høyrebacken - de er lysten på Alves - men personlig synes jeg det er unødvendig. Belletti er kanskje gammel og noe redusert defensivt, men offensivt duger han langt på vei. Forhåpentligvis holder han et par år til. På backup-plassen har vi uansett Ferreira, som foruten enkelte markeringsfeil, ofte spiller helt OK.

Du har vel glemt Ivanovic? Han kan visstnok spille høyreback og midtstopper. Noen som vet med hvilken hensikt han ble hentet? Han kostet jo £9m, så han burde jo ha en eller annen funksjon i laget?

Lenke til kommentar

Du har vel glemt Ivanovic? Han kan visstnok spille høyreback og midtstopper. Noen som vet med hvilken hensikt han ble hentet? Han kostet jo £9m, så han burde jo ha en eller annen funksjon i laget?

Jeg trur nok han var "kjøp nå eller kjøp aldri" da han sikkert hadde blitt hentet opp av noen annen klubb i enten dette overgangs vinduet eller det neste. Gutten skal vist nok ha spilt utrolig godt for Lokomotiv, så får bare stole på det :p

Antageligvis er det kanskje Ferreira ( eller kanksje det er Carvalho! ) som har hintet litt til ledelsen om at han gjerne vil gå til sommeren, og da er det greit å ha en forsvars spiller som har spilt en del sammen med laget som kan steppe inn med en gang. Uansett så må han jo lære seg engelsk for å fungere i forsvaret i Chelsea, det kan jo kanskje også ta litt tid.

Ellers er jeg veldig enig med det Treblad sier. Om Terry skal spille hver kamp, så kan kanskje Carvalho og Alex bytte på litt i kamper der det kanskje ikke trengs særlig til takling evne.

Ellers så trur og håper jeg fortsatt at Malouda kan gjøre det bra i Chelsea, men han trenger nok kanskje denne sesongen til å vende seg litt til engelsk fotball. Han har glimtet til fra tid til annen.

Tok nok feil om Ferreira : http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/fotball...icle1612536.ece

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Carling Cup-finale. Wembley. London-oppgjør. Det er med andre ord duket for mye moro til søndag - med mindre begge lag parkerer spillerbussen foran eget mål. Det tviler jeg derimot på. Mange lag pleier riktignok å spille defensiv og trygg fotball i viktige kamper, men Tottenham er tross alt Tottenham - og det skulle faktisk ikke forundre meg om det blir en del mål.

Det er i hvert fall viktig for Chelseas del å fungere fremover - og ikke bare defensivt. Jeg fikk dessverre ikke sett kampen mot Olympiacos, men etter hva jeg hører var det lite som fungerte offensivt - selv om forsvaret gjorde en god jobb. Å effektivisere angrepsspillet er derfor viktig. Lampard må dessuten starte, noe annet blir rett og slett for dumt: Foruten å være en viktig brikke i laget, scorer han som kjent mange mål.

Som nevnt i innlegget over, håper jeg vi stiller med følgende lag:

Cech - Belletti, Carvalho, Terry, A. Cole - Essien, Ballack, Lampard - J. Cole, Anelka, Drogba.

Hvis dette ikke fungerer offensivt, hiver vi utpå Kalou og Wright-Phillips. Det er riktignok risikabelt - man vet for eksempel aldri hva sistnevnte kan finne på - men de har utvilsomt sine øyeblikk av pur fotballmagi. I hvert fall SWP.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spennende idag, 4-4-2 og uten drogba. Trur det er et godt valg med Kalou og Anelka. Men litt rart at ikke Mikel får spille, og ikke er på benken. Men så sitter jo Essien klar på benken, så er vel kanskje bare ikke plass til Mikel der. Trur det kan bli skummelt, men trur også det kan bli en morsommere kamp enn vi har sett Chelsea spille de siste ukene.

Edit: 0-3, herlig men faen for en avgjørelse av dommeren i Boa Morte Lampard duellen der. Hvordan kan Boa Morte slippe una når lampard ble straffet så hardt.

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar
Jøsses, visste ikke at det kunne putte mer enn ett mål i en kamp?? Og særlig ikke i 1. omgang? :p

Nei det er sjokkerende. Må være Roman som har "mista" noen millioner i lommene til forsvaret til West Ham :p

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar
Jøsses, visste ikke at det kunne putte mer enn ett mål i en kamp?? Og særlig ikke i 1. omgang? :p

Nei det er sjokkerende. Må være Roman som har "mista" noen millioner i lommene til forsvaret til West Ham :p

Ikke noe galt i det :)

Lenke til kommentar

Deilig og deilig ... Barnsley er i hvert fall ikke til å kimse av - det vet vel du og dine likesinnende bedre enn alle. Håper det blir full fokus på PL og CL framover (dette er selvfølgelig tamme og dårlige unnskyldninger ettersom FA-cupen glapp, men ...), og det er samtidig godt å tenke på at verken United, Liverpool eller Arsenal hever pokalen på Wembley i mai.

Likevel var det en svært tam opptreden i dag. Cole kjempet riktignok heroisk, men Barnsley var bunnsolide bakover.

Lenke til kommentar

Nå syns jeg det er på tide med en ny person i sjefsstolen.. Ja, Grant har levert, ledet laget til ligacup-finale, kvartfinale i FA og CL og tredjeplass i PL med mulighet til å vinne..men mannen eier ikke taktiske evner..

Jeg syns han gjør alt for lite med laget, ser ut som om han håper på at laget skal kjempe seg inn i det, uten at han foretar seg noe. Med den satllen vi har, så er vi nødt til å prestere bedre. Vi vinner kanskje kamper, men ikke spiller vi bra , og vi drøyer ofte med å punktere kampene..Jeg tør å påstå at vi har den beste stallen i hele PL, muligens Europa, men laget spiller ikke bra nok sammen, og Grant er nok ikke den rette personen til å få laget inn på rett kjøl..

Jeg håper på en manager med autoritet og respekt..hadde håper på Van Basten, men nå skal han jo til Ajax.. Klinsmann er en mulighet, han liker offensiv fotball, og kan gjøre undre med lag på kort tid, se hva han klarte med Tyskland, på under et år..

Jaja, kanskje det pga tapet mot Barnsley, men jeg er møkkalei av Grant. Han tør jo faen meg ingenting..Jeg vil ha endringer, og en ny manager må komme inn...

Lenke til kommentar

Jeg er uenig med deg der, egentlig. Jeg gir Grant en sjanse til - det er i hvert fall ikke lurt å bytte manager midt i sesongavslutningen: Ellers kan vi risikere å bli et nytt Newcastle. Grant har vist dyktighet - vent til sommeren med å dømme han fullt og helt.

Lenke til kommentar
Jeg er uenig med deg der, egentlig. Jeg gir Grant en sjanse til - det er i hvert fall ikke lurt å bytte manager midt i sesongavslutningen: Ellers kan vi risikere å bli et nytt Newcastle. Grant har vist dyktighet - vent til sommeren med å dømme han fullt og helt.

Vist dyktighet?...det er jo det han ikke har gjort...han klarer ikke å komponere et lag som spiller godt, og ikke tør han å gjøre drastiske endringer for å vinne en kamp.

Ifjor så vi JM endre laget i pause, og komme ut i en 3-4-3..når det var 0-0?..tror du virkelig at Grant tør noe sånt?..

Nei, jeg har gitt han sjanser, han ødla dem ved å spille defensivt og kjedlig..også taper han avgjørende kamper, i tillegg til å være passiv ved bytter...

Lenke til kommentar

Det som skiller Grant fra Mourinho er hans temmelig varierende prestasjonsgraf. Han går fra å vinne 4 - 0 og 3 - 0 mot henholdsvis West Ham og Olympiacos - ren overkjøring i begge kampene - til å tape mot Barnsley. Det er selvfølgelig beklagelig, men jeg synes ikke Grant gjorde noe galt i denne kampen, egentlig. OK, riktignok fikk Malouda spille fra begynnelsen, og Pizzaro var på benken, men Barnsley er et førstedivisjonslag: Selvfølgelig er det ingen nødvendighet å stille helt toppet. Det hadde heller ikke Mourinho gjort.

Jeg tror dagens tap skyldes en undervurdering av mostanderen på et personlig spillerbasis. Altså, det virket som om enkelte Chelsea-spillere var tafatte og trodde resultatet ville komme uansett - selv om noen jobbet iherdig, spesielt Joe Cole.

Ja, ja ...

Jeg tror uansett på lysere tider - med Grant bak roret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...