Gå til innhold

Chelsea FC - The Shed End


Shjatå

Anbefalte innlegg

2010/2011-sesongen ble Chelsea reserves seriemestere. I gruppen deres fantes blant annet Arsenal, som i lengre tid har blitt sett på som spesielt gode på å utvikle yngre spillere. Arsenal endte som runners-up, poenget bak med 35 totalt.

Forferdelig argument. Reserveligaen har ikke en dritt å si og reflekterer ikke kvaliteten til Arsenals akademi på noen måte, da vi låner ut alle spillerne som imponerer. Hvis vi ikke hadde lånt ut Coquelin, JET, Afobe, Bartley, Mannone, Barazite, Freeman, Traore, Watt, Lansbury, Eastmond, Sunu, Vela og så videre, hadde vi nok vunnet reserveligaen med ganske klar margin.

 

Edit: Og når det gjelder Lukaku; skal du ærlig talt gi Chelseas akademi æren for at manageren deres hentet en landslagsspiller som alle i verden hadde hørt om for £18m?

Endret av Le Professeur
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde håpet på Hulk, men han blir for dyr og for dumt å signere han. Pluss vi kan ikke bruke han i CL.

 

Hvis Cahill kommer til Chelsea, så kan vi flytte Luiz til høyreback eller hva? Hvis ikke så synes jeg vi trenger å forsterke der, f.eks med spanske Cesar Azpic et eller annet som slutter på a.

 

Kanke se for meg Mourinho gi slipp på Di Maria, så muligens Kevin De Bruyne? Hakke sett no særlig av han, hva syns dere om han?

 

Men uansett hva så stoler jeg på AVB sine valg, han velger ungt og klokt.

Lenke til kommentar

Er Cahill klar eller? Leser at han muligens er klar til i morgen. Det jeg er spent på er hvor mye han tjener i klubben. Får han over 50k i uken synes jeg det er galskap. Greit at han kan bli viktig og muligens god for oss, men vi kan ikke gi spillere som ikke har fortjent det sky høye lønninger. Jeg håper klubben har stått på sitt og latt Cahill bestemme om han ønsker å komme til Chelsea eller fortsette i Bolton. Har klubben gitt etter å gitt han bedre betingelser enn hva som var utgangspunktet blir jeg mildt sagt skuffet.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Hehe, fail der ja. :)

 

Ellers så kan jeg jo bare være enig med Lars Sivertsen i TV2 i at enhver makker til Terry fortjener minst like mye betalt som ham for å rydde opp alle de gangene han feilposisjonerer seg, for ikke å snakke om bare det å være lagkamerat av en så ufyselig fyr gjør jo at man umiddelbart fortjener minst like mye - om ikke mer.

Endret av Solaar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsøker å svare på innlegget her:

 

Her kommer begrunnelsen folkens...

 

Chelsea har siden 2005 trent på Cobham Training Center, som for øvrig er et utsøkt treningssenter av aller høyeste klasse. Førstelaget, reservelaget samt akademiet trener der. For å sitere en kilde: "It features the latest in training, rehabilitation, medical, pitch and media technology and its facilities include 30 football pitches. Denne informasjonen bør definitivt sees på som viktig i det helhetlige bildet av akademiet.

 

Det at dere har et flotte treningsfasiliteter er flott, men det utvikler ikke toppspillere.

 

Kanskje ikke talentsatsingen i Chelsea har vært fullkommen med tanke på bruk av talentene som har eksistert i klubben, men akademiet har lenge vært ansett som ett av Englands beste. Ved at jeg sier at vi har ett av verdens beste akademier mener jeg absolutt ikke at vi slår storheter ala Barcelona. Skyt ikke enda. Om dere ikke ser på Chelsea som ett av de bedre i verden får være deres sak.

 

Jeg finner ingenting som styrker den påstanden.

 

I nyere tid har klubben oppnådd blant annet denne suksessen med akademiet:

 

2009/2010-sesongen vant Chelsea FA-Youth Cup. På veien ble lag som Charlton, Nottingham Forest, Portsmouth, Watford, Blackburn og Aston Villa slått. Laget inkluderte spennende talenter som; Jeffrey Bruma, Gökhan Töre, Josh McEachran, Jacopo Sala, Milan Lalkovič og Conor Clifford.

 

2010/2011-sesongen ble Chelsea reserves seriemestere. I gruppen deres fantes blant annet Arsenal, som i lengre tid har blitt sett på som spesielt gode på å utvikle yngre spillere. Arsenal endte som runners-up, poenget bak med 35 totalt. Dette laget inneholdt også tidligere spillere (se over), samt blant annet Nathaniel Chalobah og Ryan Bertrand

 

Å vinne ungdomstrofèer er selvsagt flott, men når alt kommer til alt, så handler det som sagt om å få frem spillere som kan spille førstelagsfotball. Arsenal låner som tidligere nevnt ut mange av spillerne sine.

 

Siden begynnelsen av Premier har Chelsea fostret opp diverse spillere. Under er en liste av noen som har gjort sin førstelagsdebut for Chelsea.

 

 

Neil Shipperley - 1992/93

Michael Duberry - 1993/94

Jody Morris - 1995/96

Mark Nicholls - 1996/97

Neil Clement - 1996/97

Paul Hughes - 1996/97

Nick Colgan - 1996/97

Joe Sherrin - 1996/97

Nick Crittenden - 1997/98

Steven Hampshire - 1997/98

Jon Harley - 1997/98

John Terry - 1998/99

Mikael Forssell - 1998/99

Robert Wolleaston - 1999/00

Sam Dalla Bona - 1999/00

Leon Knight - 2001/02

Joel Kitamirike - 2001/02

Joe Keenan - 2001/02

Carlton Cole - 2001/02

Robert Huth - 2001/02

Filipe Oliveira - 2002/03

Alexis Nicolas - 2003/04

Steven Watt - 2004/05

Anthony Grant - 2004/05

Lenny Pidgeley - 2004/05

Jimmy Smith - 2005/06

Ben Sahar - 2006/07

Michael Woods - 2006/07

Scott Sinclair - 2006/07

Sam Hutchinson - 2006/07

Miroslav Stoch - 2008/09

Michael Mancienne - 2008/09

Fabio Borini - 2009/10

Jeffrey Bruma - 2009/10

Gael Kakuta - 2009/10

Patrick van Aanholt - 2009/10

Josh McEachran - 2010/11

Jacob Mellis - 2010/11

Ryan Bertrand - 2010/11

 

 

Kvaliteten til et akademi speiles i hvilket antall og hvilken kvalitet av spillere de utvikler. Listen der er svært lite imponerende, og en god del av navnene kan vel knapt regnes som Chelsea-produkter. Det var noen navn jeg ikke kjente igjen der, og med god grunn. Nick Crittenden gjorde to innhopp før han spilte (og fortsatt spiller) i Confererence. For et akademi! Usikker på hvilken jobb du mener Chelseas akademi har gjort med Forssell. Han kom til Chelsea som 17-åring, og hadde allerede 17 kamper under beltet for HJK, Finlands største klubb. Utvilsomt et HJK-produkt. Dalla Bona er som LL nevnte et Atalanta-produkt, Sinclair (Bristol Rovers), Huth kom vel fra Tyskland som 17-åring, Filipe Oliveira var 17 - 18 når han kom fra Portugal (Braga og Porto), Ben Sahar (Hapoel Tel Aviv), Miroslav Stoch (Nitra), Fabio Borini (Bologna), Gael Kakuta (Lens), Jacob Mellis (Sheffield United) Patrick van Aanholt, Jeffrey Bruma og Bertrand er jeg usikre på, men det meste av arbeidet ble lagt ned før Chelsea plukket dem opp,

 

Michael Woods ble sluppet av Chelsea som 21-åring, og har ingen klubb. Han fikk to innhopp i FA-cupen. Hvor fant du den listen? Hvis man ser bort ifra Terry, Mancienne og Carlton Cole, så har de resterende spillerne stort sett enten utviklet seg i en annen klubb til Chelsea snapper dem opp mellom 16 og 18 årsalderen, eller så har de hatt, i beste fall. middelmådige karrierer i de lavere divisjonene i Storbritannia. Dere har iallfall utviklet McEachran som ser ut som han er den første siden Terry som har gått gjennom hele Chelsea-systemet som kan bli en toppspiller.

 

Ellers har vi også fått frem andre spillere som Ron og Allan Harris, Peter Bonetti, Barry Bridges, Bobby Tambling, Bert Murray, John Hollins, Peter Osgood, Ray Wilkins, Graeme Le Saux, Bobby Smith, Terry Venables og Jimmy Greaves.

 

Dere fikk frem noen toppspillere på 50-,60-,70- og 80-tallet, ja. Det gjør imidlertid ikke akademiet deres til et av verdens beste.

 

Speiding har i nyere tid også gitt oss store talenter som Romelu Lukaku, Thibaut Courtois, Matej Delac, Daniel Sturridge, Tomáš Kalas og Lucas Piazon. Alle er unge spillere som har blitt spådd en lysende fremtid. Ikke lokale spillere som har gått gradene fra en 10-årsalder, men likevel spillere som har gått gjennom akademiet.

 

Speiderapparatet til Chelsea skal ha ros hvis Courtois, Delac, Kalas og Piazon viser seg å slå til, men de er hovedsakelig utviklet i andre klubber. Sturridge og Lukaku har aldri vært akademispillere, og prislappen deres tyder heller ikke på at de var ment for noe annet enn førstelaget.

 

Et av verdens beste akademier? Det er en fullstendig grunnløs påstand.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg står fullt og fast ved det jeg har skrevet. Jeg kom med en begrunnelse for påstanden min, og her er den, noe mer gidder jeg ikke tilføye. Mente jeg skrev i begrunnelsen at jeg gjorde en glipp ved å påstå at Chelsea var ett av verdens beste(?). Om ikke gjør jeg det nå. Ser kanskje nå at det ikke var særlig klart - igjen, jeg mener helt og holdent at Chelsea har et av verdens beste akademier. Hvor enn man plasserer sluttplasseringen for å være en del av en slik liste for være opp til en hver. Nå påstår jeg at vi absolutt ikke er på en topp ti-liste, nærmere topp hundre. Der legger jeg denne diskusjonen død for min del, men dere får for all del fortsette om ønsket.

Lenke til kommentar

Merkelig sammenligning, men du fikk hvert fall vært produktiv nok til å søke opp FIFA-rankingen. Å sette talenter/spillere opp mot akademier på en liste hadde nok vært mer på sin rette plass. Om ikke vil det da si at en som er rangert som 99. plass som verdens beste spiller gjennom tidende faktisk ikke er det. Logikk.

Endret av fnats
Lenke til kommentar

Det er et utrolig kronglete innlegg å tyde, men slik jeg forstår det mener du at man heller bør sammenligne de hundre beste akademiene med de hundre beste spillerne. Det er uansett helt håpløst, og jeg synes LL traff spikeren på hodet med sitt innlegg. Du kan da vitterlig ikke påstå at Chelseas akademi er et av verdens beste, hvis det er 90 (+) andre akademier som er bedre. Det føles som om du prøver å bortforklare det som i utgangspunktet var et flåsete utsagn.

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...