axelaxel Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Jeg fikk godmeldingen om at following file is missing or corrupt \windows\system32\config\system. Dette har hendt før og jeg fulgte reparasjonsinstruksen fra microsoft sine sider, og det fungerte flott. Nå fikk jeg den samme meldingen igjen, men denne gang vil ikke reparasjons-saken starte fordi maskinen/windows eller hva det er ikke finner noe harddisk. Jeg har harddisk med sånn rød ledning(dette som er SATA eller RAID eller noe sånt?). I tillegg bruker jeg frøkna sin norske xp cd til å starte opp fra som tilhører en HP bærbar pc, da min egen cd er mystisk forsvunnet, selv har jeg engelsk XP versjon på min egen ødelagte data. takker for all hjelp Endret 1. november 2006 av axelaxel Lenke til kommentar
axelaxel Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) litt tilleggsopplysninger: dataen min er omtrent to og et halv år gammel og er utstyrt med en AMD prossessor, tror det er 2800+. ASUS A78NX Deluxe hovedkort, har 3 brikker med ram, to av samme merke på 256MB og en på 1024MB, Radeon 9600XT skjermkort. Kom også på at sist gang jeg fikk melding om at following file is missing or corrupt åpnet jeg dataen min og den var fylt til randen med støv, fjernet dette og dataen gikk som smurt igjen. Dog den gangen fant hvertfall windows harddisken min. Nå er dataen omtrent så støvfri som den kan bli ved hjelp av lillefingeren og litt kraftig blåsing, men alikevel fungerer den ikke. Problemet oppstod etter endel flytting fram og tilbake og PCn kan ha fått litt juling, men alle kabler virker nå å sitte som de skal. Litt trist om jeg må si adjø til pingvinkabinett dataen min, da jeg er fryktelig glad i den og all skiten jeg har samlet opp på harddisken iløpet av de siste årene. Endret 30. oktober 2006 av axelaxel Lenke til kommentar
axelaxel Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 ingen som vet noe ? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Du må bruke riktig Windows XP CD. Du kan ikke blande norsk og engelsk (for å kjøre repair). Du kan ikke blande Home og Pro. Du kan ikke blande generell OEM med OEM-branded (Som f.eks. tilhører HP Laptop). I tillegg trenger enkelte hovedkort drivere for å finne SATA-harddisk (som er det du har [koblet til via rød signalkabel]). Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Fargen på en kabel har vel aldri vært noen god indikasjon på hva slags kabel det er ... Både SATA- og PATA-kablene mine er røde. Men SATA bruker mye mindre plugger enn PATA (IDE), så det er bedre å skille dem på den måten. Før du gjør altfor mange endringer på disken din - hvis du får gjort noen endringer i det hele tatt, da -, bør du først sjekke om disken detekteres av BIOS og spesielle disk-verktøy. Hvis du ikke ser spor av disken i BIOS, da er det enten en løs kabel eller en BIOS-setting som er feil. Hvis et disk-verktøy som f.eks. Ranish Partition Manager (finnes på The Ultimate Boot CD) ikke finner disken, eller sier at det ikke er noen partisjoner på den, da har du andre problemer enn manglende drivere for SATA-kontrolleren. Hvis Ranish finner disken og viser deg partisjonene dine, da er det i hvert fall ikke noe galt på den fronten. Da må du bare få tak i en Windows-CD som matcher den versjonen av Windows du har installert - du kan ikke blande inn noe annet og tro at det skal gå bra. Bærbare PC'er kommer ofte med spesiallagde CD'er som er tilpasset den og den modellen, så de bør man styre unna. Du ønsker å ta en "repair install" og du har en SATA-disk. Betyr det at du må lage deg en diskett med driverne for SATA-kontrolleren og taste F6 helt i starten av installasjonen? Du må i hvert fall (ofte) det når du installerer fra scratch, og jeg tror du må det ved en "repair" også. Hvis disken din begynner å bli gammel, så er det kanskje på tide å bytte den ut? Hva med å sette inn en ny disk, installere Windows på den (XP SP2?), og deretter koble den "gamle" SATA-disken til for å kopiere data fra den? - En SATA-disk kan kobles til mens Windows er oppe og går (Hot Swapping) - Selv om gammel-disken ikke er bootbar, så kan du sikkert få tak i filene dine. Nyeste utgave av magasinet PC Plus kommer med en (uoffisiell) "SP3" som kan få en WindowsXP-installasjon up to date på en rimelig rask måte. (Har ikke prøvd denne selv ennå, dog.) Lenke til kommentar
axelaxel Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 takk takk for flott svar Jeg fikk ikke UBCD til å fungere først (har funnet ut hvorfor nå, lagde CDn ganske så feil) , så jeg rotet litt rundt på maxtor (HDn min er en 6Y200M0) sin side og brukte boot cd'n som jeg fant der. Da klarte jeg, i et svakt øyeblikk , å formattere hele dataen og partisjonere på nytt. Angrer som pokker, for nå tikker det inn ting, i den lille skrotten min av en hjerne, som minner meg på alt det artige jeg hadde innpå der. For meg virker det da som om harddisken fungerer hvertfall, nå trenger jeg bare en ny XP cd, men er ikke så ufattelig interessert i å betale 1000kr for noe som jeg ikke vet kommer til å fungere engang. Finnes det noe sånt som 30 dagers test windows eller noe lignende? Når jeg bruker windows xp cd'n til bærbare HP dataen får jeg samme feil som før, at den ikke finner noe harddisk, kan vel være fordi det er en CD til en bærbar pc? Jeg kan trykke F6 i begynnelsen av installasjonen, men mener 100% sikkert at dette ikke var nødvendig når en kompis av meg lagde og installerte maskinen, og heller ikke når jeg måtte reinstalle windows for ca. 1 år siden. Kanskje det eneste jeg trengte fra starten av var en korrekt windows cd, og jeg ikke hadde trengt å formattere så tips til hvordan jeg kan få tak i en xp installasjon uten å måtte betale masse penger for noe jeg ikke er sikker på at kommer til å fungere mottas med takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå