Gå til innhold

Rutiner for enkel installasjon av klienter

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ser for meg et ganske enkelt nettverk, med 2003-domene med exchange, AD osv, og noen klienter. Spørsmålet mitt er om det finnes noen enkle rutiner/forhåndsregler for å sette opp klienter i dette nettet?

Jeg tenker da f.eks. å ha delt ut et applikasjons-område fra serveren, hvor man f.eks. har en mappe for office, hvor man har en .exe fil som legger inn office med den forhåndsdefinerte cd-keyen til firmaet, gjerne en måte å få den til automatisk å sette opp outlook (exchange) kontoen på maskinen første gang man logger på (går på brukernavn).

Et tilleggspørsmål; Inneholder NTUser.dat alt av instillinger lokalt for brukeren? Eller har den kun noen innstillinger?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har tenkt til å sette opp en server på jobben, og ønsker da å tilpasse dette så godt som mulig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Office må installeres på hver enkelt maskin, med mindre du bruker tynnklienter.

Installasjonen av Office gjør du gjennom Group Policy og installasjonen tilpasses med en svarfil hvor CD-nøkkel angis. Da kan du få Office automagisk installert enten når maskinen starter eller når brukeren logger på.

Gjennom Group Policy mener jeg at du også kan få satt opp Outlook mot Exchange. Har forsåvidt ikke testet akkurat den biten da vi ikke benytter Exchange.

En formaning vil jeg komme med når det gjelder AD: dersom bedriften har et gyldig domene (bedriftsnavn.no f.eks) så BENYTT DETTE TIL AD-OPPSETTET (f.eks. 'ad.bedriftsnavn.no')! Setter du opp et fiktivt domene vil jeg oppsøke deg med balltre slik jeg har besøkt mange sertifiserte MS-folk ;)

Det er en ukultur med å lage domener som heter 'bedriftsnavn.lokal' eller 'bedriftsnavn.ad'. Dette er strengt forbudt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...