Gå til innhold

Halloween- - hvor mye snop skal ungene få?

JacEr

Anbefalte innlegg

På tirsdag er det vel at en haug med unger skal ut å tigge snop ikledd de teiteste kostymer, under påskudd av å være tro mot en tradisjon vi ikke feiret før inntil for noen få år siden, ihvertfall ikke her hvor jeg bor. Jeg lurer på hvor mye penger man bør legge ut i snop til hver unge? Hvilket snop gir man? Er det andre her på forumet som har erfaringer med hvor mye man gir/får?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, i Bergensområdet går ungene nyttårsbukk på nyttårsaften, en tradisjon jeg ikke aner hvor kommer ifra (men den har liksom alltid hvert der, så den godtar jeg). Når nå Halloween kommer i tillegg blir jeg småforbanna på kommersialismen, men den er tross alt overalt, og ikke bare på tirsdag. Blir vel bare å bite i det sure eple, gidder ikke skuffe en haug med unger bare for å være sær, lurer bare på hva jeg skal gi.

Lenke til kommentar

Faen så kalde dere er! :p

Selvom jeg selv også er imot halloween (da det blandt annet viser barn på sitt grådigste), er det helst de voksne som drar med seg ungene rundt jeg har noe imot, ikke barna. Er det noen her inne som selv går rundt Halloween, eller kjøper inn godteri selv? Hva får/gir dere?

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Helt enig med de fleste her.

Dette er ikke en norsk tradisjon og eg har en sterk følelse av at det er butikkene som skal selge kostymer, utstyr og godteri som har startet hele greia. Og det blir bare teit for min del å "overta" et salgstriks som en tradisjon.

Julebukk(for barna) som vi kaller det her hvor eg bor, og ølbukk(for de voksne) er en helt annen ting, som både eg og flere foreldre her i nabolaget har sterke bånd til.

Tror ikke det finnes noe finere med ølbukk en vokse mennesker som kler seg i det rareste julenissekostymer, og synger eller opptrer for litt øl :p

Og barna får julekaker så klart, ikke ferdigkjøpt godteri. DA snakker vi om koselige tradisjoner...

Lenke til kommentar

Vel, altså.. Halloween har et norsk opphav.

Riktig nok ikke i samme form som den er i dag, men i norrønmytologi så trodde man at de døde kom til live den 31. oktober. Derfor låste man seg inne den dagen.

Grunnen til at barna kler seg ut i dag er for å late som om de er døde, og skremme de levende. De får godteri som en "bestikkelse" for å holde seg borte fra huset.

Wikipedia nevner det såvidt hvis man leser litt igjennom linjene;

http://en.wikipedia.org/wiki/Halloween

Lenke til kommentar

Da jeg og en kamerat gikk Halloween for 5 år siden gikk vi gjennom 2 nabolag og ingen visste/skjønte hva vi drev med. Kjipt å måtte forklare en slik greie til 30-40 hus.

Vi fikk heller ikke annet enn noen hastige mandariner og Twist som de fant frem da de forstod hva vi holdt på med.

Dette skjedde i 7. klasse, og jeg tror jeg kommer til å mislike norsk Halloween for resten av livet.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Julebukk er norsk tradisjon, samme er Lucia, og det får holde. Her i gården vanker det kalde vannballonger dersom jeg forstyrres på den 31.

7175710[/snapback]

Teknisk sett er det vel "barna" som baker og gir ut på Lucia? Da tviler jeg på det er som mange som bryr seg om det er Norsk tradisjon eller ikke.

Lenke til kommentar

Er litt enig i det de fleste sier, at dette er en noe forkastelig og kommersiell tradisjon. Jeg kommer nok ikke til å oppmuntre noen til å gå "trick or treat", men det blir jo feil å angripe små barn som kommer utkledd på døren din! Herregud, de er jo unger! Håper seriøst ikke dere kaster vannballonger og greier på dem :no:

Er hos mine foreldre den dagen, så er opp til dem å skaffe snop eller ikke til ungene. Selv hadde jeg nok kjøpt inn litt, men ikke store greiene. Vær høflig og gi til dem som møter opp, men still gjerne litt spørsmål om hvorfor de går og sånt. De må arbeide litt for det, ikke bare true det til seg :p Er jo faktisk på grensen til utpressing! "Enten gir du oss snop, ellers kaster vi egg på huset ditt!"

Lenke til kommentar

Kjøper ungene inn egg for egne penger for å true seg til snop? Dårlig handel isåfall.

Tidligere pleide jeg/foreldrene mine å gi mandariner, pepperkaker eller muligens det som var igjen i twist-skåla når vi hadde tatt det vi likte.

Nå på tirsdag tror jeg at jeg skal gi dem et Åkerfeldt-brøl og et iskaldt blikk. Opeth <3.

Lenke til kommentar

Det er klart at barna skal få litt snop på halloween. Dette er ingen norsk tradisjon, men kommer nok til å bli det etterhvert og det er helt greit for meg. Jada, det er kommersielt, men ikke mer enn farsdag/morsdag og diverse andre tradisjoner som vi har feiret i mange år. Det er tross alt fullt mulig å lage et fint halloween-kostyme selv, og litt godteri har man gjerne i huset uansett. Utgiftene blir minimale for min del. Halloween blir en morsom dag som barna gleder seg til, og da er det helt greit for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...