Gå til innhold

[Bruk emnefeltet fornuftig]

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte AMD XP 2000 for langt, og har sannsynligvis ødelagt den.

Den gikk stabilt på 1.8 GHz, dvs. 1.44 x 12.5, så forsøkte jeg 1.862, dvs. 1.33 x 14. Dette var sannsynligvis svært tåpelig gjort. Og nå kommer det ingen signaler fra maskinen. "No signal"

Det jeg lurer på er følgende:

1. Er prosessoren ødelagt? Jeg går ut ifra dette; men er den noen måte å sjekke det på? Er det noe jeg kan gjøre ved oppstart for for å nå en eller annen meny eller for å endre bios etc.?

2. Hva er sannsynligheten for at mer enn prosessor er ødelagt?

3. Hvis jeg kan bytte prosessor, hvordan løser jeg det faktum at bios er stilt inn på det jeg allerede har beskrevet. Må jeg ikke endre bios før en en ny xp2000 settes inn?

(Vennligst svar på 1,2 og 3...)

MSI KT3 Ultra

Maxtor 40 GB

Abit Siluro 4200 64MB

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: bureaucrator på 2002-11-09 03:12 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: allyse på 2002-11-09 23:00 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det står No Siganal på monitoren betyr det at det er selve monitoren som ikke får signaler.

Skjekk kabelen og evt. prøv å bytte skjermkort. Det er mange feil som kan forårsake at grafikkortet ikke gir ifra seg noe signal. Feks. defekt hk.

Er ikke sikker på hvordan en defekt cpu oppfører seg.

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle sammen.

Jeg skrev meldingen i går kveld, så gikk jeg trist og la meg...

Jeg har følgende hovedkort: MSI KT3 Ultra Aru.

Fir øvrig: 225 MB Crucial 2700 minne, Abit Siluro 4200 64MB, Maxtor 40 GB.

Det som skjedde var følgende:

Da jeg endret spesifikasjonene i bios og lagret dette, så forble skjermen svart. Der jeg skulle komme til Windows kom jeg til ingenting. Svart.

Når jeg skrudde av og på maskinen igjen, fikk jeg denne "no signal" skjermmenyen.

Jeg skal gå over kabler for sikkerhets skyld.

Jeg har ikke funnet noen "reset" kommando men jeg skal se nærmere. (Vel å merke kommer jeg ikke inn i bios.)

Lenke til kommentar

Quote:

bureaucrator skrev (2002-11-09 12:18):

Jeg har ikke funnet noen "reset" kommando men jeg skal se nærmere. (Vel å merke kommer jeg ikke inn i bios.)

Enten er det en jumper på hovedkortet som må termineres/kortsluttes, se i manualen din.

Eller så kan du holde inne en av følgende knapper under oppstart: Insert eller Home. Disse har pleid å være knapper for å sette BIOS til default verdier.

Lykke til, du har neppe tatt CPUen, samme skjedde meg når jeg prøvde å starte opp på 3,1GHz, med en 2GHz P4, restart med Home, skru ned litt og restarte igjen.

Lenke til kommentar

det står følgende i users manual

clear cmos jumper

i boka mi er det på side 2-22

dette må bare gjøres når maskinen er av og strømledningen tatt ut.

lurer du fortsatt på noe så fyr løs

er 99 prosent sikker på at når du sletter bioscmos så er problemet løst.

maskinen vill ikke starte fordi at den er oveklokket for mye.

når du har resat biosen så går du inn og setter overklokker litt mindre en det du gjorde. skjer det samme igjen så bare resetter du biosen på nytt

når du resetter biosen så kjorer maskinen på normalt oppsett.

ps husk og flytte tilbake jumperen !!!!

Lenke til kommentar

JEg skulle nok tro at det bare er og resette biosen ja... Rundt BIOS Batteriet et eller annet sted skal det være en liten jumper, er bare og bytte plassering på den, og prøve på nytt.

Samme skjedde med meg, og jeg tviler sterkt på at du har ødelagt prosessoren!

Lenke til kommentar

Ok, nå fylles jeg med håp her.

Det er en "Clear CMOS Jumper: JBAT1" på kortet. Det er en grønn "hette" som står på 2 og 3 (som svarer til "Keep data").

Har jeg forstått det rett hvis jeg gjør som følger?:

1. Trekke ut strømkontakten.

2. Sette "hetten" på 1 og 2 (som svarer til "Clear data").

3. Sette "hetten" tilbake på 2 og 3.

4. Sette i strømkontakten.

5. Når jeg skrur på maskinen så står i bios i default.

Jeg gjentar: skal hetten settes fra 2 og 3 til 1 og 2 og tilbake igjen uten strømforsyning?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-09 13:57, skrev bureaucrator:

Ok, nå fylles jeg med håp her.

Det er en herlig følelse ikke sant :grin:

Husker en gang jeg satt i en datasal sammen med mange andre og jobbet med en stor innleveringsoppgave. Tydeligvis var det en gruppe som klarte å slette sitt dokument på mangfoldige sider. Det var rene begravelsesstemningen frem til jeg på mirakuløst vis klarte å gjenfinne dokumentet ved å bruke kommandoen "undelete" i DOS. Gjett hvem som ble dagens helt :razz:

Lenke til kommentar

Det gikk!!!!!!!!

Gleden over å se at det faktisk fungerte, og at jeg har bios foran meg, er ekstrem. Jeg så for meg tragiske bilder av hva jeg skulle bruke den nære framtid til: ting jeg ikke har rår til og ting jeg ikke har tid til.

Mange takk for hjelpen. Jeg får klare meg med 1.8 Ghz...

:smile:

Lenke til kommentar

godt å høre

følte med deg , kjent bare kor vondt det gjorde men har du prøvd å øke spenningen??

du bør instalere motherboard monitor for å overvåke temperaturene til cpu ++

lykke til videre med overklokkingen

er sikker på at du prøver mere om en stund......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...