Gå til innhold

Den moderne mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

T68i var virkelig bra. Den har vært en trofast følgesvenn gjennom flere år. Men den begynte å slite kraftig, og er nå tatt ut av drift. Bruker nå en T630 som jeg ikke er like fornøyd med. Forresten, T68i hadde kamera som ekstrautstyr som man satte på. Og da kunne man ta bilder med denne. Og T68i kom før Nokia 7650. Kvaliteten var derimot ikke så mye å skryte av.

 

Edit: så T68i var på mange måter den aller første mobiltelefonen slik vi kjenner den i dag.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
T68i var virkelig bra. Den har vært en trofast følgesvenn gjennom flere år.
Jepp, det er virkelig en sliter - men det er mange mennesker, særlig under 25 som ser spørrende på meg når telefonen trekkes opp, the original T68i. Eneste telefonen som kan irritere hver eneste dag, uten at du bytter den ut.
Lenke til kommentar

Sony Ericsson var vel blant de aller første mobiltelefonene vi kaller moderne i dag, ja. Jeg er, selv i dag imponert over skjermen til T68i. Den er på bare 101 x 80 piksler med 256 eller 4096 farger. Alikevel gir den en enorm klarhet og det virker som en VGA skjerm med 16 k farger :p

 

Jeg hadde kamera på min T68i. Alle var misunnlige, siden jeg hadde "kamera"mobil. Du kunne ta 5 bilder før minne på kamera måtte slettes. Bildene ble ikke lagret direkte på mobiltelefonen :p

 

T68i hadde vel VGA kamera? Og det er like høy oppløsning som 7650. Kvalitet er derimot noe helt annet ... ;)

Lenke til kommentar
Nokia 1600 hadde ikke SMS. 1610 tror jeg derimot hadde det. 1650 vet jeg hadde det. Så det er kanskje en av de første mobiltelefonene med SMS? Er overhode ikke sikker, bare antar.

 

Nokia 1011 var vel første GSM telefon? ;)

 

7185471[/snapback]

 

 

Hvis du leser mitt innlegg så får du greie på det - hadde både 1610 og 1611 :)

 

Savnet den gamle traveren Nokia 1610... Denne kunne man kun motta SMS på - ikke sende. Senere kom den i en ny versjon, 1611, som også kunne det fantastiske stuntet med å SENDE SMS! :)

7184868[/snapback]

Lenke til kommentar
T68i var virkelig bra. Den har vært en trofast følgesvenn gjennom flere år.
Jepp, det er virkelig en sliter - men det er mange mennesker, særlig under 25 som ser spørrende på meg når telefonen trekkes opp, the original T68i. Eneste telefonen som kan irritere hver eneste dag, uten at du bytter den ut.

7186116[/snapback]

På slutten da jeg dro opp min mobil, hørte jeg litt hes humring. Men den støtter både IR og bluetooth, og synkronisering med PC fungerer akkurat som det skal. Skulle jeg valgt mellom T630 og T68i ville jeg helst fortsatt med å bruke T68i, den er kanskje den beste telefonen jeg har brukt, sammen med P800 og Nokia 8210.

 

Edit: jeg håper amobil.no retester T68i i serien "Ukens retro". For T68i er virkelig en telefon som fortjener å havne i rekken av telefoner som har vært banebrytende.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
hmm, morsomt å se igjen den nokia 1011. min far hadde en NMT 900 telefon med samme formfaktor. skikkelig slagvåpen :p

7181669[/snapback]

 

Hadde omtrent tilsvarende, men for NMT 450. Var faktisk en meget bra telefon, ikke all verdens taletid og prisen var over 10 000 kr (to batterier var helt nødvendig). Men for undertegnede som hadde hatt en vanlig NMT 450 i flere år, var dette en revolusjon. Taleprisene var helt bak mål.

 

Ellers var artikkelen svært tynn på flere områder. I 92/93 kom flere telefoner, Nokia, Motorola og Ericsson som faktisk var relativt små. Vekt ca 150 - 200 gram. Mener Motorola sin faktisk hadde flip og utrekkbar antenne. Jeg var nemlig så heldig å bo et sted med svært tidlig dekning for GSM 900.

 

Ericsson var alt den gangen de mest innovative teknologisk sett.

Lenke til kommentar
Synes det blir litt rart å snakke om "mobilens historie" 1990- når det er den moderne mobiltelefonen man mener. Misvisningen bygger på at det fantes mobiler allerede i 1947. De var fastmontert i biler, og ble brukt blandt annet av etteretningstjenesten. Mulig mine kunnskaper ikke strekker til, men jeg synes fremdeles artikkelen slik den fremstår nå er litt ufredig og tynn.

7185440[/snapback]

 

jo det har vært mobiler tilgjengelig lenge, men den saken du har i lomma nå kom vel først seint NMT 900 eller tidlig GSM så å si. før det var det mer stresskofferter å regne ;)

 

ville trodd at de aller første bilmonterte telefonene ikke var stort mer den en radio som brukte to frekvenser, en for inngående og en for utgående lyd. plukk opp røret, vekk opp sentralborddamen på ett vis og så få henne til å sette deg videre dit du ville. senere kunne en vel sende nummerpulsene over radio.

 

men mobilen har hatt sin mest rivende utvikling siden GSM kom på banen. bare se på størrelsen på nokia 1011 vs det nyeste på markedet i dag. og vi snakker da knapt 10 år om jeg ikke regner feil. :dribble:

 

det har sine fordeler at det går mote i ett marked ;)

Lenke til kommentar

Hmmm....! Denne type artikler får mig til å føle mig gammel :hmm:

 

Min første mobil (som vi kjenner dem i dag) var en Motorola NMT 'flip' telefon (ca 1995). Med 'stort' batteri var den nokså tung.

Første GSM var en Nokia 310i med uttreks-antenne (ca 1997) - en klassiker som ligger i skuffen.

Første GSM jeg hadde med Mp3, var en Ericsson R320s (ca 2000) - med mp3-tilleggsmodul for SD-kort, som koples til i bunnen av telefonen. Bruker stadig denne tlf (IR-port+modem) og en gammel Dell bærbar, som en del av hus-overvåkningen.

 

PS. Har også en Nokia 8850 (fra 1999) som jeg er veldig glad i og bruker leilighetsvis (funker fint den endnu - har byttet høyttaler en gang + 4 batterier). En tidløs klassikker!

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Tror jeg brukte nesten 10 000,- på sl45 da den kom (rundt årskifte 00/01). Telefonen kostet meg 6500,- og til mp3 måtte man ha en egen usb minnekortleser for mmc (fulgte bare med seriel-kabel), men det syke var minnekortet. Kostet noe sånt som 2300,- for 64 mb mmc-kort...!! Tror jeg kjøpte ekstra batteri også. Men var stolt over å kunne bruke telefonen til musikk og hadde til og med flymodus.

 

Veldig overrasket over at ingen har nevnt Nokia 6110 og 5110. 6110 kom vel tidlig på våren 98 og knuste alt som fantes på markedet. Satte standaren med menysystemet som var best i fem år. Samtidig fikk man også Snake, nedlastbare logoer og ringetoner...

 

Synes det er den originale T68 fra Ericsson som fortjener hederen. Husker info om den kom tidlig i 2001, og man fikk følelsen av at dette var noe helt banebrytende. T68i kom først ett år etter dette og var strengt tatt bare en oppdatering av software. Alt det tekniske fantes allerede i T68 som hadde vært i salg nesten ett halvt år.

 

Kanskje off-topic, men synes det er morsomt å se at Nokia bruker 6310i i sin offisielle markedsføring for nye e50. Tok tydeligvis litt tid før de skjønte at de skulle ha fulgt konseptet videre.

Lenke til kommentar

Artig å se igjen noen av disse,men ingen slår min første telefor . En Dancall (tror jrg den het) Der en hadde telefonrøret (og det var stort) inne i bilen og resten montert i bagasjerommet, veide vel en 5-6 kilo, mulig det var mere . :D

 

Lignet litt på denne, bare at den var større.

 

Simonsen_NMT_Crop.sized.jpg

 

Simonsen-NMT

 

Den kostet over 20 000 kr da den var ny :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har hatt begge. Tror det var MMS som var forskjellen, men T68 kunne oppgraderes til T68i. Der jeg jobbet solgte vi T68 og T68i om hverandre, begge med T68i programvare og firmware. Eneste forskjellen mellom disse da var at den ene ble solgt under Ericsson navnet, den var mørkgrå med svart batteri med lite gummilag, ala Samsung E730, med ERICSSON skrevet inn i baksiden.

 

Fin mobil.. savner den egentlig litt.

 

Hva med den første mobil med GPS?

7174374[/snapback]

 

 

Angående T68, skal det være en i der. Sony Ericsson T68i var den første med MMS, og Ericsson T68 var en ren Ericsson-telefon.

 

Feil korrigert.

 

--

 

 

 

For å ta Ericsson T68 m og SonyEricsson T68i

 

T68m i gull

ericsson-t68m.jpg

 

T68m i grå

6.JPG

 

Disse to hadde gummibatteri belegg.

 

Etter det kom SonyEricsson T68i. Da hadde begge parter fusjonert. Forskjellene var at den var sw oppgradert for MMS, dette kunne også T68m gjøre ved en sw oppgradering. Da ble det også slettet et spill.

 

SonyEricsson T68i

t68i_title.jpg

 

Kamera man koblet på, MCA20

mca20.jpg

Lenke til kommentar

Jeg mener min første mobil var en Nokia 2010, og at jeg betalte 990,- med binding. Sms var en gratis tjeneste. Mobilen har jeg tatt vare på ennå, og den fungerer fint. Kvalitet over saken den gang. Året mener jeg var 1990, men usikker når jeg leste artikkelen. Kan det ha vært senere? Hva med å kåre tidenes fiaskotelefon da? Siemens S1 står på topp der for meg.

Endret av tomhar
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Siemens SL45 var ikke den første mobiltelefonen med innebygget MP3 spiller! Skam dere!

Samsung var først!!

Samsung SGH-M100 var den første mobiltelefonen på markedet med innebygget MP3 spiller.

Den hadde 32 MB RAM for lagring av musikk og det følgte med stereo headset med fjernkontroll på.

Tenk at dere glemte denne telefonen :hmm:

 

"Take your music with you wherever you go and stay connected with the world's first MP3 phone!"

Var MobilePlanet's overskrift da de skrev testen av M100.

 

Å til de som lurer, JA M100 var en fantastisk telefon :D en av de som virkelig har satt spor i en tidligere lykkelig eier :thumbup:

post-123476-1172660772_thumb.jpg

Endret av mobifil
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...