CandyKing Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Noen som vet hvor mange ohm det er i disse? (fra 0 - til ?) Har dessverre ikke måleinstrumenter til å finne det ut... vurderer å bytte ut alle viftene mine til sånne... dvs kjøpe en 120mm og en 92mm til... og lage vifte regulator (baybus simplex) utfra resultatene dere gir meg... (hehe) Detta er et enermax kabinett, sett noe så sprøtt direkte fra fabrikk noengang? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Jeg målte motstanden på min 80mm Enermax. Den gikk fra 20 ohm til ca 19 Kohm. Er sikkert meninga at de skal gå fra 0 til 20 kohm. Lenke til kommentar
CandyKing Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 hmm, jeg leste litt før i dag (skulle gjort det før jeg postet i natt) på en annen tråd at enermax potmeteret gikk til 9,4k ohm... men når du sier 20k ohm... kan noen med matte kunnskaper bekrefte at dette er "riktig" enermax viftene funker fra 6 - 13,8 volt og trekker 0,23a dvs: for å få 12 volt ned til 6 må motstanden bære 6volt Ohms lov er som (ikke mine ord) kjent R = U /I U er spenningen ( 6v ) I er strømmen ( 0,23a ) R er motstand R = 6 / 0,23 R = 26 ???????????????? kan noen bekrefte dette? el mest sannsynelig fortelle hvor feilen ligger... :smile: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Quote: Den 2002-11-09 12:53, skrev CandyKing:hmm, jeg leste litt før i dag (skulle gjort det før jeg postet i natt) på en annen tråd at enermax potmeteret gikk til 9,4k ohm... men når du sier 20k ohm... kan noen med matte kunnskaper bekrefte at dette er "riktig"enermax viftene funker fra 6 - 13,8 volt og trekker 0,23advs: for å få 12 volt ned til 6 må motstanden bære 6volt Ohms lov er som (ikke mine ord) kjent R = U /I U er spenningen ( 6v ) I er strømmen ( 0,23a )R er motstand R = 6 / 0,23R = 26 ????????????????kan noen bekrefte dette? el mest sannsynelig fortelle hvor feilen ligger... Du glemmer en ting, strømmen er ikke 0.23A når viften får 6 volt over seg, den er ca halvparten hvis databladet sier den trekker 0.23A@12V Den innstilte verdien på pot.meteret blir da 6/(0,23/2), da får viften 6 volt over seg og den innstilte motstanden for også 6 volt over seg. Et pot.meter på 20kohm vil påvirke viften som at turtallet endres lite i begynnelsen når du skrur på det, men så endres turtallet plutselig veldig mye når du nærmer deg "slutten" på pot.meteret. Et pot.meter på 10Kohm vil ikke være så følsomt som et på 20kohm når du vrir om og du nærmer deg "slutten".. =) Lenke til kommentar
CandyKing Skrevet 16. november 2002 Forfatter Del Skrevet 16. november 2002 Så svaret er? 10kohm el 20kohm ? ingen prisforskjell så det er ikke noen faktor... jeg har funnet dem jeg skal ha og det blir stilig... übercool fakstisk... skal modde inn røde leds i enermaxene mine oxo... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå