Gå til innhold

Macbook Pro eller iMac?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en student og er ute etter en Mac som kan dekke mine behov som en student. Jeg stiller ganske strenge krav, og vil holde meg innenfor en pris på 18 000 kr.

 

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal velge en laptop, eller en stasjonær fordi begge deler er praktisk, men vet at jeg får god nytte av en 20" LCD som man får med iMacen.

 

Spørsmålet er egentlig om det er noen som bruker Mac her, som har erfaring med forskjellen på 1gb minne og 2gb minne til bruk hovedsaklig grafisk design, store dokumenter på flere hundre megabyte o.l om man rett og slett ikke klarer seg med 1gb ram? Og evt, er det vanskelig å kjøpe RAM utenfor apple.no og sette inn for godt under halve prisen?

 

Må forresten uttrykke min frustrasjon over at Apple ikke har laget en mellomting mellom MacPro og Mini-mac.. Da har du bare iMac igjen, som jeg gjerne skulle hatt mulighet til å kjøpe egen skjerm til uten å måtte ut med 18 000 også enda mer for en ekstra skjerm!

Endret av sparks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leste det igår kveld kvase, og ble overlykkelig! Det endrer jo egentlig alt! Men har noen erfaringer med MackBook Pro 15".. Er det stor nok skjerm til å kunne arbeide ordentlig med grafisk... Jeg syntes det virker lite!

7174537[/snapback]

Hvis du skal jobbe mye med "grafiske saker" ville jeg godt får iMac med 20"! ;)

Lenke til kommentar
Jeg leste det igår kveld kvase, og ble overlykkelig! Det endrer jo egentlig alt! Men har noen erfaringer med MackBook Pro 15".. Er det stor nok skjerm til å kunne arbeide ordentlig med grafisk... Jeg syntes det virker lite!

7174537[/snapback]

 

Største forskjellen mellom MacBook Pro og MacBook er jo ram'en, vet ikke om det i det hele tatt er noen nevneverdige forskjeller ellers. Det dessidert billigste er jo å kjøpe en MacBook og så oppgradere ram'en, men da får du en 2" mindre skjerm enn du kan få på MacBook Pro da.

Lenke til kommentar

MacBook Pro har jo hakket skarpere grafikkort og da? (dessuten er børstet ALU et par steg penere enn den hvite "pianolakken")

Vet ikke om dette kan utnyttes i noen av programmene du bruker?

 

13" er nok i minste laget for ornklig design, så dette krever jo at du oppgrader ram og betaler litt penger for en ekstern skjem (men denne løsningen kan kanskje gi mer for pengene om du ikke trenger X1600 kortet, men dette forutsetter jo at Intel integrerte grafikken greier en oppløsning på ca. 1600x1200). Mer mobil er den også ettersom 13" Mac er små, lette og flate!

 

Har bare et lite spm. sånn utenom. Vil folk ha Mac fordi det er populært eller fordi design-/kunst-skolene krever det (evt. hvilke programmer brukes som ikke finnes på Windows/Linux)?

Endret av vidiware
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg skal ha mac og ikke pc er fordi stabiliteten ved bruk av tunge programmer er ufattelig mye bedre! Du kan ha veldig mange programmer oppe, uten at det blir spesielt mye tregere, og man trenger ikke være nærvøs for at Illustrator får status "Svarer ikke" når man jobber med et InDesign dokument på et par hundre megabyte. Alt bare fungerer!

 

Ikke minst så er det et kjempepluss i arbeidslivet, da man som grafisk designer benytter seg av mac i omtrent 98% av arbeidsplassene.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg skal ha mac og ikke pc er fordi stabiliteten ved bruk av tunge programmer er ufattelig mye bedre! Du kan ha veldig mange programmer oppe, uten at det blir spesielt mye tregere, og man trenger ikke være nærvøs for at Illustrator får status "Svarer ikke" når man jobber med et InDesign dokument på et par hundre megabyte. Alt bare fungerer!

 

Ikke minst så er det et kjempepluss i arbeidslivet, da man som grafisk designer benytter seg av mac i omtrent 98% av arbeidsplassene.

7174834[/snapback]

 

Mac har et utrolig begrenset arbeidområde på pcene sine...Den hovedsaklige grunnen til at mac pcene kan kjøre flere prog samtidig, er akkurat slik det er med vanlig pc. Dobbelkjerne CPU. Det finnes sikkert andre faktorer, men stabiliteten er ikke utfatellig mye bedre. En venn av meg driver med bilde og video redigering på en mac, og den har han ofte måtte restarte pgs systemklikk...

 

Holder manPCn sin spam og virus fri, kommer ikke "svarer ikke" meldingen opp. :thumbup:

 

Uansett hva duv elger, om det blir en mac pc eller vanlig laptop, blir du sikkert fornøyd! :) Lykke til.

 

btw..mac er en PC/datamaskin.

 

mvh Zaimmer!

Lenke til kommentar

min onkel som driver med grafik både jobb å privat har anskaffa seg en 24" imac å det er noe av det råeste jeg har set av maskin til å jobbe med diverse grafiske løsninger på både rendring og åvergangs efekter i film å bilderedigering. sukk selv sitter jeg her med bare en macpro4.

misunelig kar på 44 sikler bare etter makan.

Lenke til kommentar
Har sett på 24" iMacen.. Men den sprenger på mange måter mitt budsjett.. Hehe :p Kan jo alltids hende at det går.. Er snakk om å ta opp studielån for å virkelig satse på karrieren.

7175672[/snapback]

du skrev i ditt første innleg(kopiert) Hei. Jeg er en student og er ute etter en Mac som kan dekke mine behov som en student. Jeg stiller ganske strenge krav, og vil holde meg innenfor en pris på 18 000 kr.

med rabatten du får i henhold til den veivisern for rabatten som jeg linka til tidligere går jo det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...