Gå til innhold

Avbryte utdanning og starte på ny

Orna

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går for tiden 1. året informatikk bachelor på NTNU, men føler at dette ikke er helt retningen jeg ville ta likevel, pga. vanskelig å få jobb i bygdenorge og stor sentralisering mot Oslo.

Så jeg føler egentlig at jeg har lyst til å slutte på ntnu og tror jeg vil begynne med økonomi på hist.

Er det mulig å slutte en bachelorutdanning på denne måten, eller får jeg trøbbel med lånekassen da. Og er virkelig jobbmarkedet så smalt som jeg tror det er for folk med bachelor informatikk fra NTNU.

Og har hvis jeg søker på nytt på høgskole nå, blir jeg med i primærkvoten eller ordinærkvoten?

Setter pris på seriøse og hjelpsomme svar, hilsen en utrolig usikker og redd student.

Endret av Orna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke noe problem med Lånekassen. Eneste de bryr seg om er at du får nok studiepoeng (havner du 60+ studiepoeng på etterskudd får du ikke penger fra dem).

Har en kompis som gikk Informatikk i fjor, han går i år på Høgskolen i Sogndal. Jeg selv gikk på Data på NTNU i fjor, går i år 1. klasse Bygg på samme sted.

Jobbmarkedet til Informatikkstudenter har jeg dårlig oversikt over, men inntrykkene mine er stort sett de samme som dine.

Lenke til kommentar

Fullfør studieåret, da får du hvertfall studiepoengene, for avbryter du får du ingenting og da blir heller ikke lånet du har fått hittil omgjort til stipend.

Ikke minst så er poengene med på å hjelpe deg å komme inn der du vil, siden du da ikke vil komme i primærvitnemålskvoten, en har man bare et forsøk på.

At du fullfører mot våren gir deg og ekstra tenketid.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å fullføre studieåret ja. Må vel bestå eksamen for å få omgjort deler av lånet til stipend. Dessuten er det vel ingen vits i å dure rundt å gjøre ingenting.

Fryktet at jeg ikke ville komme inn i primærkvoten ja. Hadde vel 47.2 poeng på Videregåendene, pluss at jeg får vel en del poeng på to semester ved Informatikk bachelor nå.

Men hvordan legges de 60 poengene på mine 2 semester på NTNU til i de allerede 47.2 poengene?

Føler at dette er ganske håpløst for tiden, vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre:(

Endret av Orna
Lenke til kommentar
Men hvordan legges de 60 poengene på mine 2 semester på NTNU til i de allerede 47.2 poengene?

7171339[/snapback]

60 poeng gir 3 ekstra poeng, men kun i ordinærkvoten. I primærvitnemålskvoten teller ikke disse poengene i det hele tatt, men om du fortsatt er i denne (primær) så konkurrerer du da i begge kvoter, med 47.2 i primærkvoten og 50.2 i ordinærkvoten (+ eventuelle alderspoeng: 2 poeng for hvert år fra og med det året du er 20, også kun gjeldende i ordinærkvoten). Primærvitnemålskvoten er du med i om du oppfyller kravene nedenfor.

EDIT: Grensene på ØkAdm, HIST i 2006 var 50.0 i ordinær og 47.8 i primær (antar at HIST er høyskolen i sør-trøndelag). De er neppe nøyaktig de samme neste år, men sett at de er det så trenger du de 3 poengene for det året du går nå for å komme inn.

Ikke minst så er poengene med på å hjelpe deg å komme inn der du vil, siden du da ikke vil komme i primærvitnemålskvoten, en har man bare et forsøk på.

7171302[/snapback]

Hvor får du det fra? Ifølge Samordna Opptak er det feil.

Primærvitnemålskvoten er for kvalifiserte søkjarar som

* ikkje fyller meir enn 21 år i søknadsåret og har eit vitnemål der alle faga er tatt for første gang (utan forbetringar)

* har fullført og bestått utdanninga innafor den normerte opplæringstida på 3 år (for nokre utdanningsløp 4 år)

Det kan gjerast følgjande unntak frå kravet om normert opplæringstid:

* inntil eitt år med internasjonal utveksling, folkehøgskole, verneplikt eller omsorgsarbeid

* inntil eitt år ved omval av grunnkurs eller VKI

* inntil to års sjukdomsavbrot

Endret av Forfe
Lenke til kommentar

Tusen takk for verdifull info.

Tror jeg legger det opp slik at jeg fullfører 1. og 2. semester ved NTNU og får tak i de 3 ekstra poengene på ordinærkvoten og satser på at poenggrensene på HIST holder seg nogenlude stabile også til neste år, har sett på statistikker fra tidligere år, og det er ut som at grensene ikke har endret seg mye:)

Men skal først og fremst gjøre litt mer grundigere research før jeg søker på nytt, så jeg ikke gjør samme feil to ganger.

Lenke til kommentar

7171302[/snapback]

Som Forfe påpeker er dette feil. Jeg var med i primærkvoten både i år og i fjor, for å komme med et real life eksempel i tillegg til Forfe sine samordna opptak-sitat.

Lenke til kommentar

Primærkvote: For søkarar som har fått generell studiekompetanse på normert tid (3 eller 4 år), og som ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret. 40% av studiets plasser er forbeholdt primærkvoten (50% på medisin).

Ordinærkvoten: For alle (er du med i primærkvoten og ikke kommer inn der, konkurrerer du automatisk i ordinærkvoten sammen med resten).

Lenke til kommentar
Primærkvote: For søkarar som har fått generell studiekompetanse på normert tid (3 eller 4 år), og som ikke fyller mer enn 21 år i opptaksåret. 40% av studiets plasser er forbeholdt primærkvoten (50% på medisin).

7195045[/snapback]

Vil bare legge til at for å være i primærkvoten kan du heller ikke ha forbedret noen av karakterene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...