Mr-CEO Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) ja, et inngrep vil være ulikt, men det er jo ikke snakk om store ulikheter da. Tingene er omtrent på de samme stedene, og man har som regel de samme delene 7176951[/snapback] Ja, men ikke helt. Det er også forskjellige fasonger og størrelser. 7176973[/snapback] Ja, men det er nærme nok. Ingen hjerter ser ut som lunger eller lever. Man har vel relativt greie gjennkjenningsrutiner alt idag til at en maskin uten problemer ville kunne skille mellom de interne organene. Endret 29. oktober 2006 av Mr-CEO Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 ja, et inngrep vil være ulikt, men det er jo ikke snakk om store ulikheter da. Tingene er omtrent på de samme stedene, og man har som regel de samme delene 7176951[/snapback] Ja, men ikke helt. Det er også forskjellige fasonger og størrelser. 7176973[/snapback] Ja, men det er nærme nok. Ingen hjerter ser ut som lunger eller lever. Man har vel relativt greie gjennkjenningsrutiner alt idag til at en maskin uten problemer ville kunne skille mellom de interne organene. 7177142[/snapback] Men kan maskinen skille mellom f.eks. kreftvev og vanlig vev? Så lenge det ikke finnes noe "fasitsvar", vil en maskin slite. Kreativitet er fortsatt noe menneskehjernen er best på. Men for all del - i fremtiden en gang er sikkert medisinske inngrep automatiserte i stor grad. Men da tror jeg også det vil foregå på andre måter enn dagens klassiske kirurgi, som er tilpasset menneskets to armer og øyne. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 ja, et inngrep vil være ulikt, men det er jo ikke snakk om store ulikheter da. Tingene er omtrent på de samme stedene, og man har som regel de samme delene 7176951[/snapback] Ja, men ikke helt. Det er også forskjellige fasonger og størrelser. 7176973[/snapback] Ja, men det er nærme nok. Ingen hjerter ser ut som lunger eller lever. Man har vel relativt greie gjennkjenningsrutiner alt idag til at en maskin uten problemer ville kunne skille mellom de interne organene. 7177142[/snapback] Men kan maskinen skille mellom f.eks. kreftvev og vanlig vev? Så lenge det ikke finnes noe "fasitsvar", vil en maskin slite. Kreativitet er fortsatt noe menneskehjernen er best på. Men for all del - i fremtiden en gang er sikkert medisinske inngrep automatiserte i stor grad. Men da tror jeg også det vil foregå på andre måter enn dagens klassiske kirurgi, som er tilpasset menneskets to armer og øyne. 7178156[/snapback] Jeg vil jo også tru at kirurgiske operasjoner i framtiden vil beste mye av robot/laseropplegg, til slutt blir det kanskje slik at man kjører laser inn i kroppen som fjerner f.eks. kreftvev, har jo allerede en form for strålebehandling, men det blir jo brukt forsatt operasjon med menneskets 2 hender, men alltid vil det være et menneske som må passe på ved kirurgisk operasjon vil jeg påstå, alt kan skje når noe er dataprogramert, er utrolig lett for de flinkeste hackere å kunne hacke seg inn på sånt så det burde være alltid en kirurg som kan ta over manuelt når de merke noe er galt*eventuelt fler folk som har tilgang til utstyret dems via hacking* alarm opplegg på sånt men men, vi får se hva tiden bringer oss jeg venter i spenning Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Men kan maskinen skille mellom f.eks. kreftvev og vanlig vev? ja hvorfor ikke? den kan kanskje klare det bedre en legen også. Legen er begrenset til de fem sansene. (selv om jeg ikke tror de smaker for mye på kreftvev ) En maskin kan ta ibruk ting som røngten, tetthets målig med lyd etc etc. Det krever selvsagt at normalt vev er definert innenfor visse rammer og at maskinen vet at vev som skiller seg ut på slik og slik måte er kreft, men det er ikke store heksekunsten å få til. Og jeg er enig med deg i at hvis roboter brukes slik i fremtiden så vil nok medisinen se anderledes ut fordi man kan gjøre ting med maskiner man ikke kan gjøre med mennesker (pga to armer osv) Men, hvorvidt det er teknisk mulig eller ikke er vel ikke den største hindringen. Det må bli sosialt akseptert. Det hindret tror jeg er langt større en det tekniske. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Hva hvis det oppstår komplikasjoner under operasjonen? Tror det vil bli veldig vanskelig å lage en robot som kan takle alle komplikasjoner som kan oppstå. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Hva hvis det oppstår komplikasjoner under operasjonen? Tror det vil bli veldig vanskelig å lage en robot som kan takle alle komplikasjoner som kan oppstå. 7190733[/snapback] Tja, hvis for eksempel en pulsåre sprekker under en normal ufarlig operasjon... en eventuelt robot som skal jobbe uten tilsyn av en lege må kunne være programert til å gjøre det som er den beste løsningen som er funnet ut til det tidspunktet, men blir jo veldig vanskelig, utrifra hvor i kroppen pulsåren sprekker osv, skal bli veldig hardt å få laget en robot som kan jobbe slik alene vil jeg tru... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Skjønner ikke at det skal være et problem i 'fremtiden' å få en robot til gjøre krevende inngrep. Klart, med dagens teknologi er det litt problematisk. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 hehe, i fremtiden bruker vi ikke store maskinroboter uansett. Vi har selvsagt en liten arme nanobots inni oss som fikser oss fortløpende Lenke til kommentar
haarod Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Skjønner ikke at det skal være et problem i 'fremtiden' å få en robot til gjøre krevende inngrep.Klart, med dagens teknologi er det litt problematisk. 7191829[/snapback] Med fremtid i denne tråden tenker jeg 10-50 år fremover. Altså, mens vi fortsatt lever. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 hva som menes med fremtiden burde vi kanskje ha definert før vi begynte å diskutere. Fremtiden er jo fra 1sec frem til uendelig Uansett. I de neste 10 årene kommer det så og si garantert ikke til å komme noen roboter som opererer på oss av den enkle grunnen av at alle slike medisinske ting har veldig lange prosesser før de kan bli brukt på mennesker. Hvis det skulle komme i løpet av 10 år så ville vi nok alt vist om at det kunne komme. Derimot vil det komme bedre og bedre verktøy for legene/kirurgene. Iløpet av de neste 50 så tror jeg heller ikke at det kommer noen legeroboter. Muligens noen roboter som tar rutine ting som fjernig av vorter, sprøytesetting og andre ekstremt enkle ting som det. Jeg ser også for meg videreutvikling av maskiner som bruker laser for å fikse synet. Alt idag er jo den prosessen så og si helautomatisk. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Det vi trenger i fremtiden er elektrikere/automatikere og ingenører Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Hva hvis det oppstår komplikasjoner under operasjonen? Tror det vil bli veldig vanskelig å lage en robot som kan takle alle komplikasjoner som kan oppstå. 7190733[/snapback] En veldig god kommentar. Hva skal en robot gjøre hvis det plutselig kommer opp en komplikasjon? Det er jo faen meg umulig for de som programmerer robotene å vite hvilke problemer som kan oppstå, når det ikke er et fasitsvar på hvilke problemer som kan oppstå... Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Hva hvis det oppstår komplikasjoner under operasjonen? Tror det vil bli veldig vanskelig å lage en robot som kan takle alle komplikasjoner som kan oppstå. 7190733[/snapback] En veldig god kommentar. Hva skal en robot gjøre hvis det plutselig kommer opp en komplikasjon? Det er jo faen meg umulig for de som programmerer robotene å vite hvilke problemer som kan oppstå, når det ikke er et fasitsvar på hvilke problemer som kan oppstå... 7199140[/snapback] Naj, det er jo begrenset antall ting som kan gå galt da. Feks så vet vi at et bein ikke detter av av seg selv Det holder vel å programere inn de komplikasjonene som har skjedd tidligere, og løsningen på disse. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 En kirurgirobot ville vært ekstremt avansert, ekstremt dyr og ekstremt ulønnsom. For det første så måtte mange leger vært på jobb uansett for arbeid som ikke KAN tas av roboter og i tilfelle komplikasjoner oppstår. For det andre så vil slike roboter være skadelig for den mennesklige kompetansen. Den eneste måten et menneske kan lære seg å operere er ved erfaring. Om menneskenes jobb blir tatt over av roboter vil vi til slutt sitte igjen utelukkende med teoretisk kunnskap. Om roboter kan kutte og skjære i folk så kan roboter gjøre alt. Hvorfor ikke overlate ALT til roboter, så kan vi sitte på ræva og se på robot-reality og få servert øl av roboten som ellers vasker gølvet... Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Om roboter kan kutte og skjære i folk så kan roboter gjøre alt. Hvorfor ikke overlate ALT til roboter, så kan vi sitte på ræva og se på robot-reality og få servert øl av roboten som ellers vasker gølvet... 7201867[/snapback] Jeg tror veldig veldig mange mennesker ville like å leve i et slikt samfunn Tenk deg at du aldri trenger å jobbe fordi du må, bare om du har lyst, og du vil ha alt du trenger uansett om du sover 24/7 eller synes det er gøy å hakke ut stein fra fjellet. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Robotkirurgi er et område det satses mye på for tiden. http://www.google.no/search?hl=en&ie=ISO-8...G=Google+Search Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 I fremtiden vil ting bli mer og mer automatisert, og de aller fleste rutineyrker vil bli erstatta av roboter, men hva vil skje med alle som mister jobben? Hvilke yrker står i fare? Hva tror dere om dette? 7170314[/snapback] Tilbake til utgangspunktet for tråden... I og med at fødselstallet i Vesten er såpass lavt som det er, vil det neppe være et problem med noen som mister arbeidet, ganske enkelt fordi det allerede er for få folk til å fylle ledige stillinger. Dette har vært ført i marken som et argument for å importere arbeidskraft fra utlandet, men det er påfallende hvor få som snakker om at en tømmer utviklingsland for kvalifisert arbveidskraft, nettopp den gruppen som skulle være med å utvikle sine hjemland. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Jeg kommer aldri til å la en robot operere meg, uansett tid! Lenke til kommentar
haarod Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 En kirurgirobot ville vært ekstremt avansert, ekstremt dyr og ekstremt ulønnsom. For det første så måtte mange leger vært på jobb uansett for arbeid som ikke KAN tas av roboter og i tilfelle komplikasjoner oppstår. For det andre så vil slike roboter være skadelig for den mennesklige kompetansen. Den eneste måten et menneske kan lære seg å operere er ved erfaring. Om menneskenes jobb blir tatt over av roboter vil vi til slutt sitte igjen utelukkende med teoretisk kunnskap. 7201867[/snapback] Et bra innlegg. Jeg er helt enig med olsen. Hva skjer hvis noe en gang går galt i fremtiden, og det ikke fins mennesker igjen som vet, i dette tilfellet, hvordan man opererer manuelt? I diverse Sci-Fi fortellinger så er jo det at menneskene til slutt slutter å jobbe og bare sitter igjen med teoretisk kunnskap, og at noe går galt med maskinene, et kjent tema. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Hva skjer hvis noe en gang går galt i fremtiden, og det ikke fins mennesker igjen som vet, i dette tilfellet, hvordan man opererer manuelt? Altså hvis du går så langt fram at ingen mennesker opererer lenger finnes det roboter som tar seg av ting når noe går galt, hvis ikke du vil at pasienten skal dø. Kan jo være slik at roboten selv vet hva den må gjøre i slike situasjoner. Den er ikke programmert bare for én ting. Endret 4. november 2006 av Pels Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå