Gå til innhold

Til dere som kan litt om harddisker

asad

Anbefalte innlegg

Fikk netopp ny harddisk :smile: :smile: ( bestilte onsdag kveld, fikk den ikveld, bra komplett :smile: ) Kan jeg bare putte den i maskina , formatere, og så overføre all data fra den andre harddisken?På den måten slipper jeg å brenne så mange cd`er... hvis det går an da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4K cluster er default NTFS-størrelse på så store disker, me thinks.

Men det er et godt poeng. Det er lettere og du har mer kontroll hvis du formaterer og evt. partisjonerer den nye disken først. Gjerne med Partition Magic eller diskprodusentens egen programvare (Seagate DiscWizard er meget bra, IMO).

Lenke til kommentar

Skal du ha alt på den nye disken? Du kan ikke bare installere OS og så dra over mappene med programfiler. Programmene må installeres på nytt. Under installasjonen legger de inn nødvendige filer i windows, særlig i systemmappen men også andre steder, og lager dessuten en drøss med registeroppføringer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-09 20:24, skrev asad:

er det egentlig lurt å partisjonere da?Jeg bruker PC en til en del videoredigering, skolearbeid, god del internett..og litt spill. Hvordan hadde det lønnet seg for meg å partisjonere?

Hvor stor er disken? Har du bruk for linux/dos/win9x-kompabilitet?

Hvis ikke ville jeg laget en liten FAT32-partisjon til OS (ca 4GB, avhengig av OS) og resten NTFS i en stor partisjon.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å innstalere alt på nytt. Jeg kjører win2000, den ene harddiskenb er på 40GB , og den andre på 120. Bør jeg altså lage egen partisjon for windows?Vil dette forbedre ytelsen?Hvor skal isåfall programmene innstaleres?En annen partisjon?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-09 20:54, skrev asad:

Jeg har tenkt å innstalere alt på nytt.

Sikkert smart. :smile:

Nye disken som boot, da vel.

Quote:

Jeg kjører win2000, den ene harddiskenb er på 40GB , og den andre på 120. Bør jeg altså lage egen partisjon for windows?

Det trenger du ikke, nei.

Quote:

Vil dette forbedre ytelsen?

Nja. Det blir mer oversiktelig, men det kommer an på hvordan du liker å ha filstrukturen.

Quote:

Hvor skal isåfall programmene innstaleres?En annen partisjon?

F.eks.

Jeg har det sånn:

C: - 4GB FAT32 pga dos-kompabilitet

Her har jeg Windows samt drivere/driverprogramvare og diverse små programmer i Program Files.

D: - 80GB NTFS - Stuff (denne er ny, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre)

E: - 150GB NTFS - Her har jeg delt inn i hovedkategorier og underkategorier slik at jeg får en fin trestruktur. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...