asad Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Fikk netopp ny harddisk :smile: :smile: ( bestilte onsdag kveld, fikk den ikveld, bra komplett :smile: ) Kan jeg bare putte den i maskina , formatere, og så overføre all data fra den andre harddisken?På den måten slipper jeg å brenne så mange cd`er... hvis det går an da.. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Jajamen. :smile: OS bør du vel muligens innstallere på nytt istedet for å flytte det over, men jeg er litt usikker på det. Edit: Leif. [ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-11-08 21:50 ] Lenke til kommentar
asad Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 OS skal jeg innstallere på nytt, men det funker med alt annet altså?! Bra, Takk! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Altså, du skal bruke den nye disken til OS og slikt, ja? Da kan du kjøre innstallasjon og formatere/partisjonere opp disken samtidig, for så å flytte over. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Men partisjonerer du i installen av win, så lager den 4kb cluster size. Noen vil kansje endre den, og da er det lettere å partisjonere med den gamle windowsen før du instalerer på den nye. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 4K cluster er default NTFS-størrelse på så store disker, me thinks. Men det er et godt poeng. Det er lettere og du har mer kontroll hvis du formaterer og evt. partisjonerer den nye disken først. Gjerne med Partition Magic eller diskprodusentens egen programvare (Seagate DiscWizard er meget bra, IMO). Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Det stemmer at det er default, men vi trenger ikke alle bruke det som er default da :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Sant, men det er det minste du får på store disker, ja? Lenke til kommentar
asad Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 er det egentlig lurt å partisjonere da?Jeg bruker PC en til en del videoredigering, skolearbeid, god del internett..og litt spill. Hvordan hadde det lønnet seg for meg å partisjonere? Lenke til kommentar
ols Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Skal du ha alt på den nye disken? Du kan ikke bare installere OS og så dra over mappene med programfiler. Programmene må installeres på nytt. Under installasjonen legger de inn nødvendige filer i windows, særlig i systemmappen men også andre steder, og lager dessuten en drøss med registeroppføringer. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Quote: Den 2002-11-09 20:24, skrev asad:er det egentlig lurt å partisjonere da?Jeg bruker PC en til en del videoredigering, skolearbeid, god del internett..og litt spill. Hvordan hadde det lønnet seg for meg å partisjonere? Hvor stor er disken? Har du bruk for linux/dos/win9x-kompabilitet? Hvis ikke ville jeg laget en liten FAT32-partisjon til OS (ca 4GB, avhengig av OS) og resten NTFS i en stor partisjon. Lenke til kommentar
asad Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 Jeg har tenkt å innstalere alt på nytt. Jeg kjører win2000, den ene harddiskenb er på 40GB , og den andre på 120. Bør jeg altså lage egen partisjon for windows?Vil dette forbedre ytelsen?Hvor skal isåfall programmene innstaleres?En annen partisjon? Lenke til kommentar
Gibson Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 det skal da gA det.har nettopp gjort det samme selv... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Quote: Den 2002-11-09 20:54, skrev asad:Jeg har tenkt å innstalere alt på nytt. Sikkert smart. :smile: Nye disken som boot, da vel. Quote: Jeg kjører win2000, den ene harddiskenb er på 40GB , og den andre på 120. Bør jeg altså lage egen partisjon for windows? Det trenger du ikke, nei. Quote: Vil dette forbedre ytelsen? Nja. Det blir mer oversiktelig, men det kommer an på hvordan du liker å ha filstrukturen. Quote: Hvor skal isåfall programmene innstaleres?En annen partisjon? F.eks. Jeg har det sånn: C: - 4GB FAT32 pga dos-kompabilitet Her har jeg Windows samt drivere/driverprogramvare og diverse små programmer i Program Files. D: - 80GB NTFS - Stuff (denne er ny, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre) E: - 150GB NTFS - Her har jeg delt inn i hovedkategorier og underkategorier slik at jeg får en fin trestruktur. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå