Gå til innhold

Billån til en 18-åring. Hvor?

V-by

Anbefalte innlegg

Hoy

Jeg har planer om å kjøpe meg en bil...

jeg er blakk, og trenger et lån.

Jeg jobber som lærling, første året nå. så jeg har fast inntekt.

Jeg tenkte å låne 20 000kr men hvor?

Har fått med meg at dnb kan bilen bare være 10 år gammel, så hvor er det best å søke om et slikt lån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil være et forbrukslån hos de aller fleste bankene, fordi du ikke kan ta pant i en sånn bil som det.

Så, søk om 20K i forbrukslån, men du vil få vanskeligheter. Du har svært tynn kreditthistorikk for å si det slik.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
Dette vil være et forbrukslån hos de aller fleste bankene, fordi du ikke kan ta  pant i en sånn bil som det.

Så, søk om 20K i forbrukslån, men du vil få vanskeligheter. Du har svært tynn kreditthistorikk for å si det slik.

7169954[/snapback]

at jeg har svært tynn kreditthistorikk, og vil få vanskeligheter, hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Dette vil være et forbrukslån hos de aller fleste bankene, fordi du ikke kan ta  pant i en sånn bil som det.

7169954[/snapback]

at jeg har svært tynn kreditthistorikk, og vil få vanskeligheter, hva mener du med det?

7170594[/snapback]

At du i værste fall ikke får lån, eller at lånet blir svindyrt vil jeg tro.

Lenke til kommentar
ok

Har planer om å få nedbetalt lånet gjennom to år...

blir det billigere jo kortere jeg bruker på å nedbetale det?

7170617[/snapback]

Blir ikke noe bedre rente av å ta det på kortere løpetid, men for din del vil det jo bli en billigere totalsum Ellers så ville jeg hørt med foreldrene dine om de er villige til å kausjonere for lånet. Siden du bare er 18 år finnes det veldig lite kreditthistorikk på deg, så banken krever nok dette. Kausjonslån vil bli endel billigere for deg også.

Lenke til kommentar
ok

Har planer om å få nedbetalt lånet gjennom to år...

blir det billigere jo kortere jeg bruker på å nedbetale det?

7170617[/snapback]

Du betaler i alle fall mindre renter:) Si at du låner 20.000 til 12% renter. Ved å betale det ned iløpet av et år så har du da (er ikke fullt så enkelt, men for enkelhetsskyld) betalt 22.400.

Husker ikke riktig formelen for dette, så dette er veldig forenklet.

Tror det blir omtrent slik:

1. måned : 20.000 / 12 ~ 1.666 i måneden, pluss 1% i renter. (20.000 * 0.01 = 200) kr. 1866.

2. (20.000 - 1.666) * 0.01 + 1.666 ~ 1849 (renter 183,34)

Finnes en formel for å regne ut hva et lån vil koste med rentesats og nedbetalingstid, men jeg husker den som sagt ikke. Skal lete og se om jeg finner den. Desto oftere du betaler inn og desto fortere du betaler ned lånet, desto mindre renter trenger du å betale. Ved å betale sjeldent og ha lang nedbetalingstid så betaler du altså mer i renter.

Edit: Her er det en kalkulator: http://www.lofavor.no/lof/id/1849

Endret av Quayle
Lenke til kommentar

Hvis du har foreldre med hus eller leilighet som de har lite lån på, er det mulig de kan hjelpe deg med et lån med pant i huset på helt ned mot 3-4 %. Snakk med dem. Da er det de som tar opp lånet, mens du låner av dem. Ellers er det dessverre svindyrt for deg - hvis du i det hele tatt klarer å få et lån.

Lenke til kommentar

har fått vite at på dnb må jeg inst haet lån på 25000 som er greit nok, men noen som veit hbvilken bank det er billigst hvilken bank det er billigst å ta slikt lån i? bor på østlandet/lillehammer hvis det er noen hjelp... ;)

god natt :)

Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke vet om billån-betingelsene til dnB NOR, men de over tusen kr billigere enn nestemann når det gjaldt billån for en stakkars 18-åring. Det var bare ansvarsforsikring, og regner med at det er det du skal ha på en bil i 20.000kr-klassen.

Det greieste blir vel å ta en ringerunde, og ha forberedt deg med lånesum, ca. verdi på bil, om foreldrene kan kausjonere for deg eller ikke osv. så kan du se hva som blir billigst/enklest for deg.

Lenke til kommentar

Det som kalles billån i banken, innebærer pant i bilen. Pant i bilen innebærer full kaskoforsikring. Det er også aldersbegrensniger på bilen hvis du skal ha pant i denne (12 år innen bilen er ferdig nedbetalt enkelte steder, men dette kan variere). I tillegg så kommer det ett tinglysningsgebyr på pantet. Totalt sett så kommer greiere ut av det med ett lån med kausjon, og helst realkausjon (sikkerhet i foreldrene dines bolig). Selv ett vanlig forbrukslån vil bli billigere for deg på 20' over 2 år.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Hvis det er mulig, kan du jo spørre foreldrene dine om de er villige til å låne deg summen? Da slipper du alt stresset med rente, pant/sikring osv. Og hvis du er heldig slipper du å betale tilbake alt sammen :p Tror det er vanskelig og få billån av banken hvis man ikke har en stor nok formue/inntekt. Jeg sjekket hvor mye jeg kunne få av Skandiabanken og da fant jeg ut at jeg bare kunne låne max 10000, og jeg har hatt "fast" inntekt på 5-6k pr. mnd i rundt et år nå.

Edit: Aldri finn på og ta opp forbrukslån. Det kommer bare til og ende opp med masse rente. 20% per år blir ca 8 tusen bare i rente hvis du skal betale tilbake over to år.

Endret av supern-
Lenke til kommentar
Unngå for enhver pris forbrukslån eller lignende lån.. Snakk med foreldre eller jobb i 2 måneder så har du de pengene..

7187848[/snapback]

jobber jeg i to måneder har jeg ca 10 000.

Og det er uaktuelt å låne gjennom folkene mine... duster :p

Men har bestemt meg at jeg skal kjøpe en haug av en bil, som kan gå fint gjennom vinteren :p

Så sparer jeg litt hver måned fram til sommeren :)

Ellers så får jeg bare ta noen ev det dere har sagt her, veldig mye nyttig, og takker så mye ;)

Lenke til kommentar

Veldig fornuftig.. Du aner ikke hvor mange slike hasteavgjørelser jeg har gjort opp igjennom tidene og nesten hver gang har jeg angret på det senere.

Selvsagt er man i fast jobb(begynner i fast jobb) og må ha en bil som funker til en hver tid så vil jeg kanskje til nød anbefale et slikt lån i siste instans..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...