Gå til innhold

Musikkproduksjon på Mac Mini?

JohnMerrick

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med musikkproduskjon på Mac, som kan si noe om Mac Mini vil duge?

Jeg kommer til å bruke enten Logic eller Cubase, og en blanding av soft synther og HW synther. Bruker lite direkte audio innspilling. Musikk er en hobby, ikke noe jeg driver veldig seriøst med...

Har brukt Windows med Cubase tidligere, men liker ikke veien Microsoft har tenkt seg med Vista, og har bestemt meg for å hoppe av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kan hende en mac mini vil funke greit nok. Har du en ny en med intel-prosessor eller en gammel en?

Om du skal bruke en del softsynther, så er det greit å ha litt prosessorkraft å gå på. Ram er også kjekt, hvis softsynthene bruker samples.

Når du bruker HW-synther, styrer du de med midi eller spiller du inn live?

Lenke til kommentar

Har ingen Mac foreløpig, men har tenkt å kjøpe... PowerMac'en blir for dyr, ihvertfall akkurat nå, og jeg vil helst ha en maskin uten ekstra skjerm, så iMac'en er ikke så veldig attraktiv...

Under komposisjon/innspilling styres HW-synthene med midi, men før eller siden må jo også audiobiten inn i sequenceren.

Lenke til kommentar

På så små prosjekter så vil den funke helt topp, men spørsmålet er litt hvor rask harddisken er. Om den er 5400rpm vil du ikke kunne spille inn eller spille av så vanvittig mange spor samtidig.

512mb ram holder i massevis det, så lenge du ikke har planer om å kjøre tunge, samplebaserte synther.

Lenke til kommentar

tja, jeg klarer meg greit nok med 512. Nå pleier ikke jeg å kjøre så mange samplebaserte synther, så jeg har ikke så veldig bruk for det heller.

Skulle gjerne hatt 2-4GB for the grand 2 og drumkit from hell ol, men jeg har strengt tatt ikke behov for det.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar...

Jeg ser at Mac Mini leveres med 5400 rpm's harddisk, og tror nok det blir det største ankepunktet. Selv om jeg jobber veldig mye med midi, så har jeg merket meg at den røyner på for 7200 rpm harddisken jeg har på min nåværende pc på de største prosjektene.

Nå fikk jeg nettopp en overraskende bonus og lønnsøkning på jobben, og da virker plutselig ikke en Mac Pro så uoverkommelig likevel...

Jeg vet ikke, men det frister, det frister...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...