Gå til innhold

Linux på elgammel pc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

YES! :w00t::fun:

Jeg kom inn i BIOS! Trykte febrilsk på både f10 og f12, og vips så var jeg inne! Satte deretter den til å kunne boote fra cd. :xmas: '

Skal nå brenne cden. Er skal jeg bare brenne .iso filen rett på, eller er det en komprimert fil som må unzippes først?

Lenke til kommentar
Bruk kommandoen burn cd image. Ikke bare brenn den "rett på".

7176709[/snapback]

Hvordan? Brenne .iso filen som cd image, eller unzippe den og så brenne som cd image?

I sonic-brenneprogrammet mitt står det make bootable, antar det er det samme. Hva er det som skal gjøres bootable?

Lenke til kommentar
Hva slags sonic brennerprogram? De har dusinvis (ok minst 5)!

http://home.no.net/tsg1zzn/controlpanel2.png

7177346[/snapback]

Javel, men nå har jeg altså fått brent og bootet opp linux. Måtte velge en annen versjon.

What File do I download?

A. dsl-x.x.x.iso

B. dsl-x.x.x-syslinux.iso

C. dsl-x.x.x-embedded.zip

Use <A> for most things. If your board supports booting from a cdrom, but <A> does not work for you, try <B>.

Use <C> to run DSL inside of a host OS (Winblows or Linux).

Det som da skjer, er at linux starter fra cden og kjører greit. Men windows starter fremdeles hvis jeg starter opp uten linux, men jeg får ikke helt til å lagre i linux, bare i rammet, såvidt jeg forstår det. ?? :hmm:

Hvis jeg kjøper f.eks en slik, vil den virke i linux da og skaffe nett?

Lenke til kommentar

Skal du til med trådløst og greier så skaff en bedre maskin, den du har har nok med og dra seg selv og hvor god er støtten til slikt i en minidistro?

Selv de store distroene kan slite med slikt, PCI-Wlan kan du også glemme da de ikke fungerer på så eldgammel maskinvare.

Lenke til kommentar
Det som da skjer, er at linux starter fra cden og kjører greit. Men windows starter fremdeles hvis jeg starter opp uten linux, men jeg får ikke helt til å lagre i linux, bare i rammet, såvidt jeg forstår det. ?? :hmm:

Hvis jeg kjøper f.eks en slik, vil den virke i linux da og skaffe nett?

7177515[/snapback]

Selvfølgelig starter Windows når du ikke har CD-en i. Husk at du kjører DSL fra CD-en. Du skal jo installere DSL på maskinen.

Lenke til kommentar

Dette kommer du til og ha ett problem med! ALT går ann men tror du kommer til og slite kraftig med og få til dette!! Jeg anbefaller deg og "teste" Linux med en litt bedre PC enn dette! er helt enig med AGVG..... DSL er ikke lagd for og kjøre "Gammel PC" eller noe som helst slags tråløst!

1. DSL er en "Live CD" har du ikke noe erfaring med Linux vil du slite med og legge dette inn på Harddisken din..

2. For og legge inn drivere må du legge OSet inn på hardidisken din!

Lykke til... tror heller du burde teste en annen Linux distro og en annen PC!!

PS. Drit i alle som anbefaller deg Ubuntu/kUbuntu! Test noe som Fedora Redhat Suse.. noe som er enkelt og sette seg inn i!

Lenke til kommentar
Noen som har noen forslag til hvilke linux-distroer jeg kan bruke? (Bør være gratis.)

7167835[/snapback]

Hvis noen lurere deg til å betale for en linux distro (mer en de 5 kronene cd'ens verdi ligger på) har de snytt deg langt oppetter veggen. Noe av det store med linux er jo nettopp det at det er gratis, dah.

Lenke til kommentar
Noen som har noen forslag til hvilke linux-distroer jeg kan bruke? (Bør være gratis.)

7167835[/snapback]

Hvis noen lurere deg til å betale for en linux distro (mer en de 5 kronene cd'ens verdi ligger på) har de snytt deg langt oppetter veggen. Noe av det store med linux er jo nettopp det at det er gratis, dah.

7182123[/snapback]

det du sier et idiotisk , det finnes linux distroer som er enterprise å lignende å disse koster .

Lenke til kommentar

7182123[/snapback]

Haha!

Lenke til kommentar

7167835[/snapback]

7182123[/snapback]

det du sier et idiotisk , det finnes linux distroer som er enterprise å lignende å disse koster .

7182260[/snapback]

Og disse er aktuelle til denne brukeren ;) Jeg snakker utifra relevanse til denne tråden.

Lenke til kommentar

Om du tenkte på trådløst i DSL så er det litt vanskelig å legge inn, ihvertfall om du har eldre pcmcia kort på datan. Men du snakker vel her om en stasjonær, da burde ethernet kortet ligge inne.

Til den som sier at dsl ikke er beregna for vanlig hdd install......bra.....du er LUR DU!!

Drivere kan legges inn i live linux om du vil det også, for å teste ut.

Er en fin guide på siden der om et par enkle kommandoer for å legge inn på hdd,

og klarer du det så er det bare å starte å legge inn det du vil ha av stasj, apt er en fin ting ;D

Og for all del ikke legg inn suse eller fedora/red hat på den gamle der :)

xubuntu kan nesten gå, ettersom x manageren er rimelige litght weight

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...