Gå til innhold

Trondheim VS Bergen som studieby


amplizz

Anbefalte innlegg

Postet dette på riktig plass?

 

Er det noen som har noen objektive meninger om hva som er best studentby? Noen som har prøvd begge? Jeg skal mest sannsynlig studere noe med ingeniør innen IT. Vet Trondheim ligger litt foran på det området, men nå tenker jeg på byen som studentby.

Altså miljøet blant studenter, uteliv, uesteder osv...

 

Noen erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var en måned i Bergen før jeg flyttet til Trondheim og NTNU (kom først inn på HiB, så på NTNU). Inntrykket mitt er at Trondheim er en bedre studentby, da det er mye mer arrangement i regi av linjeforening o.l., det er ofte noe som skjer på studentbyene og Trondheim er egentlig en penere by enn Bergen.

 

Du får neppe noen objektive svar når du spør etter erfaringer ;)

Lenke til kommentar

Pøh nostradamus du har ikke peiling. Bergen er mye bedre og større studentby. Har vært i trondheim en dag og aldri sett universitetet, men i bergen er universitetet midt i sentrum, ett byuniversitet. 10% av befolkningen er studenter og utelivet preges stort sett av studenter (og brannsupportere på spes dager). Hulen og Kvarteret er 2 store utesteder drevet av bergensstudenter med variert faglig og sosialt tilbud. De fleste fakulteter har også egne utesteder som f.eks realfag som har Teknikerkroen.

Eg vet ikke med deg, men eg hadde ikke taklet å bo i en by der folk sier "skjø" hele tiden. Har du sett den reklamen for yoghurt der trønderne oversetter så skjønner du ka eg mener.

 

tror det fins 1500 utenlandsstudenter i byn fra 110 forskjellige land noe som gir byen ett internasjonalt preg selv utenom turistsesongen. Bryggen i bergen er på UNESCO's liste og er ett av norges største turistattraksjoner.

 

Uansett fins over 100 forskjellige utesteder og barer i bergen sentrum.

Lenke til kommentar

Som sagt, det kommer neppe noen objektive svar i denne tråden :)

 

Vil råde trådstarter til å velge den linjen som interesserer mest (siden det er snakk om ingeniør vil jeg anbefale siving ved NTNU).Tror studiebyen spiller en mindre rolle så lenge det faglige er rett for ham (men det er ikke uten grunn Trondheim er kåret til studieby nr 1 i Norge).

Lenke til kommentar

http://www.ntnu.no/info/beste_studentby/

http://www.universitetsavisa.no/ua_lesmer....523d50.31104806

http://www.studenttorget.no/index.php?show...artikkelid=5769

 

Eg vet ikke med deg, men eg hadde ikke taklet å bo i en by der folk sier "skjø" hele tiden. Har du sett den reklamen for yoghurt der trønderne oversetter så skjønner du ka eg mener.

7169122[/snapback]

Det var jo et saklig argument.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke studert noen av stedene, men oslo og københavn, som er dårlige studenter byer. Misforstå riktig, men det er så mange "lokale" som studerer som allerede har kontaktnett og er litt mindre søkende. Der tror jeg Bergen faller litt til kort i forhold til Trondheim. Uansett, etter å ha besøkt kompiser begge steder som studerer, så må en jo si det er folkene og ikke byen som avgjør og det blir "vellykket" sosialt. Selv syns jeg Samfunnet virket helt sinnsykt kult sted å gjøre noe, og er grunnen til jeg ville studert der hvis jeg skulle tatt noe om igjen.

Ellers tror jeg du trives uansett hvor du flytter hen, hvis du er åpen for det.

Lenke til kommentar

Vel, her er mine "objektive" meninger:

Jeg har ikke studert i Trondheim, men har gått på folkehøgskole utenfor, og kjenner derfor litt til byen. Har slekt og kompiser der også, så det hender jeg drar en tur. For øyeblikket studerer jeg i Bergen.

 

Slik jeg ser det er det en god del ting som er fett med Trondheim:

Gløshaugen er stort og imponerende, det meste samlet på et sted og slik man i grunnen ser for seg et universitet. Linjeforeningene gjør det lett å være sosial. Kjellerne i studentbyene er i grunnen noe for seg selv hvis de fortsatt eksisterer (sist gang jeg var i byen var det en kødd som ville legge dem ned), og Samfundet spiser alle andre studentsteder her i landet til frokost.

 

Uib består av en masse små fakulteter spredd rundt i byen. Det gir et ganske annet inntrykk enn NTNU, hele byen blir på en måte en eneste stor skole. Man kan studere det meste her. Realfagsstudentene virker imidlertid rimelig usynlige, selv om de har et enormt bygg (til Bergen å være) å holde til i. Bergen har to store steder for studenter; Hulen (Nord-Europas eldste rockeklubb, vanvittig kult og spesielt sted) og Kvarteret. Sistnevnte skal bygges ut kraftig hvert øyeblikk og kan nok begynne å måle seg med Samfundet etter hvert. I Bergen får vi også etter jul et nytt studentsenter, komplett med treningsstudio, svømmehall og mye kjekke velferdstilbud. Hva Trondheim har å by på der vet jeg ikke.

 

Når det gjelder bolig er det i Bergen lettere å skaffe seg kåk på egen hånd enn å gå via Sib, og de fleste bor sentrumsnært eller i sentrum. I Trondheim er det slik jeg har forstått ikke så enkelt å skaffe seg bolig midt i smørøyet. Hvor mye dette betyr for deg må du finne ut selv, men hvis du bestemmer deg for Bergen; for guds skyld hold deg langt unna Fantoft studentby. Den ligger langt fra sentrum og bebos av utvekslingsstudenter som ikke vet bedre, samt de virkelig desperate.

 

Begge byene er gode studentbyer, og du vil nok trives samme hvilken du velger. For siv.ing.-studier ville jeg nok valgt NTNU, men skulle jeg studert ånds- eller samfunnsvitenskap ville jeg ikke vurdert Trondheim engang.

 

En liten ting til som bør vurderes er hva slags klima du foretrekker. I Bergen regner det ganske mye, men i Trondheim er det glatt, kaldt og utrivelig halvparten av året. Dessuten er Bergen MYE penere. :p

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
I Bergen får vi også etter jul et nytt studentsenter, komplett med treningsstudio, svømmehall og mye kjekke velferdstilbud. Hva Trondheim har å by på der vet jeg ikke.

7169788[/snapback]

Mange treningssentra, og velferdstilbud i Trondheim også, og ved å melde seg inn I NTNUI (tilgjengelig for de på NTNU og HiST) så får man for en billig penge (500 kr/år) tilgang på to gode, nylig opp-pussede treningssentra i tillegg til at man får være med på hva man vil av rundt 40 forskjellige sær-idretter (tur-lag, fotball-lag, ..)

 

Når det gjelder bolig er det i Bergen lettere å skaffe seg kåk på egen hånd enn å gå via Sib, og de fleste bor sentrumsnært eller i sentrum. I Trondheim er det slik jeg har forstått ikke så enkelt å skaffe seg bolig midt i smørøyet.

7169788[/snapback]

Prøver man, så får man nok noe innen rimelig avstand fra Sentrum. Det at Gløshaugen ligger litt utenfor sentrum er i praksis ikke et veldig stort problem, det tar ikke livet av en person å gå i 15 minutter.

 

Begge byene er gode studentbyer, og du vil nok trives samme hvilken du velger. For siv.ing.-studier ville jeg nok valgt NTNU, men skulle jeg studert ånds- eller samfunnsvitenskap ville jeg ikke vurdert Trondheim engang.

7169788[/snapback]

Jeg kjenner ikke fagfeltet så godt, men jeg har da inntrykk av at NTNU Dragvoll klarer seg fint på psykologi, filosofi osv. ? Uansett, enig i at NTNU er et godt valg for siv.-ing.

 

Jeg vil også tro det er generelt bedre vær i Trondheim  :tease:

7170221[/snapback]

Været i Trondheim suger, hilsen forhenværende østlending.

 

 

 

Diskuterer man utesteder/uteliv kan jeg garantere at Trondheim har noe for enhver smak, og at det som oftest er mer enn nok liv. Ut fra hva jeg har hørt fra venner som har flyttet til Bergen så tror jeg Trondheim er overlegent. Man har litt få muligheter når man er kun 18/19 år, men man har allikevel en del steder å gå.

Lenke til kommentar
I Bergen får vi også etter jul et nytt studentsenter, komplett med treningsstudio, svømmehall og mye kjekke velferdstilbud. Hva Trondheim har å by på der vet jeg ikke.

7169788[/snapback]

Mange treningssentra, og velferdstilbud i Trondheim også, og ved å melde seg inn I NTNUI (tilgjengelig for de på NTNU og HiST) så får man for en billig penge (500 kr/år) tilgang på to gode, nylig opp-pussede treningssentra i tillegg til at man får være med på hva man vil av rundt 40 forskjellige sær-idretter (tur-lag, fotball-lag, ..)

7170400[/snapback]

 

Som du sier betaler vi 500kr for et helt år her i Trondheim, mens de i Bergen må betale 700 per semester. Med andre ord: NTNUI er grunn nok til å velge Trondheim.

 

Og de som klager på været er østlendinger. Jeg som er vestlending klager ikke litt på været. På vestlandet om visnteren snør det, så regner det neste dag slik at det blir slaps og jævligt, og slik fortsetter det gjennom hele vinteren. Her oppe ligger snøen stort sett hele vinteren, selv om man ikke kommer helt unna slapset selvfølgelig.

 

Skal du til Trondheim og ikke har noe behov for å bo nært sentrum anbefaler jeg småhus på Steinan. Bor her selv nå, bussen går ofte nok, og det er billig. Rommene er også rimelig store, 12 m2 rom og 7 m2 hems får jeg for 2590,- per måned. Anbefales :)

Lenke til kommentar

Problemet med NTNU er at det er så utrolig oppskrytt hvor bra det er å være NTNU-student.

 

Det nytter heller ikke å ramse opp hvor billig man kan få en hybel av SiT når man må bo 2-3 mnd på gata når man er ny student i byen for å få den. SiT er den tregeste studentsamskipnaden jeg har vært borti og jeg føler at den er hakket mer korrupt enn SiB (som hele tiden prøver å tjene mest mulig penger på deg).

 

NTNU/Trondheim ligger ikke på toppen av noen preferanser på de universitetene jeg har studert på (UiB, UiT, UMB og NTNU).

 

Det er de små universitetene som har det beste studiemiljøene og som faktisk støtter opp rundt deg når du trenger det.

 

Utelivet i de to byene er ganske likt. Forskjellen ligger i at man i Bergen faktisk risikerer å støte på noen som ikke er studenter når man er ute ...

Lenke til kommentar
Takk for mange gode meninger!

Det virker nå som jeg går litt for Trondheim, selv om klimaet er småkaldt, og det er et redusert antall jenter på gløs... ;)

 

Men, jeg må si, jeg liker Bergen mye bedre, helhetlig som en by...

7180266[/snapback]

 

Det er iallefall meget god jente/gutte ratio her på Dragvoll :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...