Singh tha king Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg er 16 (blir 17 snart) og er blitt innkalt til militære. Hva skjer hvis jeg sier nei og ikke vil inn i miliæret? må jeg jobbe i barnehager og andre sivil jobber? Eller kan jeg bare ta et friår og tjene penger/begynne med studier? Hvis det er sivil arbeid så joiner jeg militæret! takk for svar! Skal levere svarslippen i dag kl. 15.00.... Lenke til kommentar
123321123321 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det blir vel samfunnstjeneste hvis du ikke er med. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 damn, da blir det milllitæret. Skjønner ikke hvorfor jenter slipper så billig unna....men men. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Du kan søke at du skal studere videre, eller du kan ta siviltjeneste. Det blir da å arbeide på spesielle steder, der du får en viss dagslønn, samt dekket husleie og lignende hvis du skulle bo alene. Hvilken svarslipp er det du skal levere inn? Du skal på sesjon uansett... I min erfarlig delte de ut lapper som sa at de visste du var her, og at det blir sesjon om ei stund. Så sender de lapper regelmessig om det samme. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Heh. 16-åringer som ikke vil, blir innkallt, men jeg som er 18 (og har mitt 2. friår) og vil blir ikke innkallt. Dumme militæret svarer ikke på mail engang. Endret 28. oktober 2006 av Stealth- Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Selv om du er med på sesjon og alt det der, er det ikke sikkert at du blir kalt inn. I år, blir 9000 av 28000 tjenestedyktige tatt inn.. Mao. En tredjedel. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Holder det å si at man ikke vil? Eller må man koke sammen en forklaring, slik som at man har en heftig sykdom eller vondt i ryggen? Lenke til kommentar
pdx98 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Alle har godt av ett år i militæret! Om vi aldri havner i krig, så lærer man seg iallefall ting som kommer segselv og samfunnet til gode. Folkeskikk er vel øverst på lista... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Du kan søke om siviltjeneste eller du kan søke om å studere videre, men da kommer nok en innkallelse når du er ferdig. Du kan skaffe deg melding fra legen om at du har et eller annet, men da må du faktisk ha det Er du i dårlig fysisk form kommer du mest sannsynlig med, for det er mange steder som ikke er like harde fysisk. Du kan si du har selvmordstanker/pykisk ustabil, men dette vil da følge deg videre i livet, ikke noe lurt... Det finnes mange ting du kan gjøre for å unslippe førstegangstjenesten, jeg personlig skal nok søke om siviltjeneste her i tromsø hvis det er mulig, får dekket mange kostander og det er like greit Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Folkeskikk er vel øverst på lista... Ikke for å starte en ny forsvaret vs. dimme-diskusjon, men hvorfor skulle forsvaret være en bedre institusjon til å lære folk folkeskikk enn andre veier man kan gå? Jobb, studier, osv... Trådstarter: Som allerede nevnt, i en alder av 16 blir du ikke innkalt til militæret. Du blir innkalt til sesjon. Der blir du testa for ganske mye forskjellig (fysikk/helse, IQ...), og du har mulighet til å ytre hva du vil og eventuelt ikke vil. Så chill'n litt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Litt fjerne mennesker (veeeeldig mange jenter) kunne hatt godt av å slepe seg gjennom gjørme med ag3, gru og full oppakning. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Hva er egentlig sesjon? Hva skjer der? Hvor skjer det? Hvor lenge skjer det? Lenke til kommentar
Steelz Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Blir man innkallt når man er 16?? *venter spent* Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Sesjon er en innkallelse for alle 18-19 år gammel. De skal være der i ei helg, eller så var det i 2 uker... Du skal ikke gjøre noe fysiske øvelser som 3k meter, armhevinger osv. Du skal vente i flere timer på din tur, og når det er din tur skal du ta en IQ-test på 1 time, snakke med differse folk om militæret, måle pulsen, veie deg, måle hvor høy du er o.l. I tromsø skal folk ha sesjon den 3. uka etter 2007, men de som skal på sesjon får nærmere beskjed. Det er straffbart å ikke møte til sesjon. Kort sagt: Ta med musikk, du vil vente i timesvis... Endret 28. oktober 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Blir man innkallt når man er 16??*venter spent* 7170409[/snapback] Du får lapp når du er 16, du blir innkalt på en fast dato for hvert fylke eller noe slikt når du er rundt 18-19 Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Alle har godt av ett år i militæret! Om vi aldri havner i krig, så lærer man seg iallefall ting som kommer segselv og samfunnet til gode. Folkeskikk er vel øverst på lista... 7169321[/snapback] Enig. Må man ta blodprøve på sesjon ? :S Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Sesjon er en innkallelse for alle 18-19 år gammel. De skal være der i ei helg, eller så var det i 2 uker... Du skal ikke gjøre noe fysiske øvelser som 3k meter, armhevinger osv. Du skal vente i flere timer på din tur, og når det er din tur skal du ta en IQ-test på 1 time, snakke med differse folk om militæret, måle pulsen, veie deg, måle hvor høy du er o.l. I tromsø skal folk ha sesjon den 3. uka etter 2007, men de som skal på sesjon får nærmere beskjed. Det er straffbart å ikke møte til sesjon. Kort sagt: Ta med musikk, du vil vente i timesvis... 7170437[/snapback] Eh.. er nok ikke sesjon .. Heller opptak til befalskole elns? Sesjon varte for meg ihvertfall, bare i 3t eller noe.. nesten bare venting.. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 ahh...takker for svar! Ble sikkert innkalt til sesjon :!: rart at de sender det "brevet" regelmessig, andre gang jeg har fått det. Da chiller jeg.... i mens Forresten får man ta billappen gratis i millitæret? Billigere? hadde vært fint å spare 20-25000,-(litt i så fall). Lenke til kommentar
catolap Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Forresten får man ta billappen gratis i millitæret? Billigere? hadde vært fint å spare 20-25000,-(litt i så fall). 7171060[/snapback] Kan ta lastebillappen vet jeg.. Ikke gratis, men du sparer vel en 25 000 eller no. Var ihvertfall det da jeg var i militæret(00-01). Fikk ikke no tilbud om lappen på personbil... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 ahh...takker for svar! Ble sikkert innkalt til sesjon :!: rart at de sender det "brevet" regelmessig, andre gang jeg har fått det. Da chiller jeg.... i mens Forresten får man ta billappen gratis i millitæret? Billigere? hadde vært fint å spare 20-25000,-(litt i så fall). 7171060[/snapback] Når kostet billappen 20 000- 25 000? gjennomsnittlig er rundt 15K. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå