Gå til innhold

*løst* WS 22"-24" LCD nå eller vente til HD kommer

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg en ny skjerm. Har lyst på en WS og lurer på om 22" og 24" på markedet nå er brukbare til spill. Jeg har hørt at det skal komme HD skjermer til PC bruk. Når kommer dette, og er det verdt å vente på?

Endret av cbs77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"HD-skjermer" er såvidt jeg vet at de klarer en viss oppløsning.

klarer skjermen 780 vertikal oppløsning. Så er du halvveis.

Klarer skjermen 1080 vertikal oppløsning. så er du komplett.

Er ikke 100% sikker på dette.

Men det er ikke slik at hvis du har en widescreen skjerm som kjører 1680x1050 så klarer du ikke å kjøre 1080i.

Lenke til kommentar
"HD-skjermer" er såvidt jeg vet at de klarer en viss oppløsning.

klarer skjermen 780 vertikal oppløsning. Så er du halvveis.

Klarer skjermen 1080 vertikal oppløsning. så er du komplett.

Er ikke 100% sikker på dette.

Men det er ikke slik at hvis du har en widescreen skjerm som kjører 1680x1050 så klarer du ikke å kjøre 1080i.

7167341[/snapback]

Det går fint an å kjøre 1080i på en 22" med 1680x1050 :)

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Den minste HD-oppløsningen er 1280x720. Så lenge skjermen din ikke har mindre oppløsningen hverken vertikalt eller horisontalt, så er den "HD-klar". 24" skejrmene er på vei ned i pris, og støtter samtidig den høyeste HD-oppløsningen 1920x1080. Anbefaler deg å spare opp til en slik.

Lenke til kommentar

Det eksisterer faktisk ingen krav til horisontal oppløsning innen HD-standarden. Det eneste kravet er at skjermen har minst 720 vertikale linjer, samt at skjermen klarer å vise de to oppløsningene 720p og 1080i. 1080p ligger foreløpig "utenfor" HD-merkingen som det opereres med i dag.

I praksis har dette derimot lite å si, da det er andre aspekter som er minst vel så viktige som skjermens fysiske oppløsning; en av markedets ledende modeller, Pioneers PDP436XDE/FDE har f.eks kun en oppløsning på 1024x768 og vil følgelig være nødt til å skalere bildet når den blir matet med 720p, men er likefullt en av markedets beste - om ikke den beste - hd-skjermen.

(I tillegg vil skjermen trenge en komponent (må ikke forveksles med kompositt) samt en HDMI eller en DVI-inngang med DHCP for å bli HD-ready sertifisert.)

Poenget mitt er vel egentlig bare at skjermens oppløsning kan bedra, og er på ingen måte et mål på hvor god skjermen er til å vise et HD-bilde.

Dette er i allefall definisjonen på HD i et nøtteskall, men det blir jo forholdsvis irrelevant uansett med tanke på at en pc-skjerm i dag har langt høyere oppløsning enn dette!

edit: typo

Endret av Ludde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...