redbaron Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Dette må være veldig lett, eller veldig elementært siden jeg ikke finner det noe sted her... Jeg har lagd min første film, den er på 3 minutter og er filmer fra "World of Warcraft" fanget med Fraps. Fraps lager utrolig store filer, 1,8 gb for 2 min filming bortimot. min 3 minutters lange film er på 700 mb, og jeg syntes dette er litt mye 2 spørsmål. 1. Hvordan får jeg filmen til å bli mindre? 2. Er det et program som er bedre å bruke enn Fraps. (Ikke nødvendigvis bedre, men kanskje noe med høyere kvalitet, mindre diskplass osv.) P.S. Noen som vet om en Adobe Premiere tutorial side som er bra for absolutt dummies som meg? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Dette må være veldig lett, eller veldig elementært siden jeg ikke finner det noe sted her... Jeg har lagd min første film, den er på 3 minutter og er filmer fra "World of Warcraft" fanget med Fraps. Fraps lager utrolig store filer, 1,8 gb for 2 min filming bortimot. min 3 minutters lange film er på 700 mb, og jeg syntes dette er litt mye Du kan vel bruke Virtual Dub til dette (også) :o) Lenke til kommentar
BMP Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Premiere tutorials finner du blant annet her: Programvareskolen og litt googling ga meg dette..... Lenke til kommentar
redbaron Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Premiere tutorials finner du blant annet her: Programvareskolen og litt googling ga meg dette..... 7167340[/snapback] Jada jada, jeg fant en del tutorial sider med google, men ville bare ha en som ble anbefalt. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Dette må være veldig lett, eller veldig elementært siden jeg ikke finner det noe sted her...Du er ikkje den fyrste som spør...1. Hvordan får jeg filmen til å bli mindre?Videoen må komprimerast med ein codec. Vil du gjere det frå PPro har du i hovudsak to val. Det fyrste er å velge File --> export --> Adobe Media Encoder. Her kan du velgje mellom Real Media, Quick Time og alle codecane som er med der, Windows Media og MPEG1/MPEG2. Windows Media er heilt greit, du finn nokre tips her og i videotutorialen det er linka til der. Han har rett nok brukt Windows Media Encoder, men prinsippa er dei same. Den andre metoden i PPro er å velge File --> Export. Her vil du (i Settings) finne val for DV AVI, ukomprimert AVI og andre codecar du har installert, som DivX/XviD. Om du ikkje vil/treng gjere dette i PPro, kan du bruke andre program, som nemnte Virtualdub, Windows Media Encoder eller AutoGK. Sistnemnte er veldig greit for komprimering til XvidD eller DivX. Merk at all redigering bør gjerast før du komprimerer. Vil du redigere i PPro og komprimere med eit anna program, eksporter som DV AVI om du bruker eit PAL-prosjekt og HuffYUV (nemnt i tutorialen for Windows Media Encoder linka til over) om du har eit custom prosjekt. P.S. Noen som vet om en Adobe Premiere tutorial side som er bra for absolutt dummies som meg? Kan leggje til http://www.davk.dk/ som har ein del nybyrjartutorials og Wrigley Video. Lenke til kommentar
redbaron Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Dette må være veldig lett, eller veldig elementært siden jeg ikke finner det noe sted her...Du er ikkje den fyrste som spør...1. Hvordan får jeg filmen til å bli mindre?Videoen må komprimerast med ein codec. Vil du gjere det frå PPro har du i hovudsak to val. Det fyrste er å velge File --> export --> Adobe Media Encoder. Her kan du velgje mellom Real Media, Quick Time og alle codecane som er med der, Windows Media og MPEG1/MPEG2. Windows Media er heilt greit, du finn nokre tips her og i videotutorialen det er linka til der. Han har rett nok brukt Windows Media Encoder, men prinsippa er dei same. Den andre metoden i PPro er å velge File --> Export. Her vil du (i Settings) finne val for DV AVI, ukomprimert AVI og andre codecar du har installert, som DivX/XviD. Om du ikkje vil/treng gjere dette i PPro, kan du bruke andre program, som nemnte Virtualdub, Windows Media Encoder eller AutoGK. Sistnemnte er veldig greit for komprimering til XvidD eller DivX. Merk at all redigering bør gjerast før du komprimerer. Vil du redigere i PPro og komprimere med eit anna program, eksporter som DV AVI om du bruker eit PAL-prosjekt og HuffYUV (nemnt i tutorialen for Windows Media Encoder linka til over) om du har eit custom prosjekt. P.S. Noen som vet om en Adobe Premiere tutorial side som er bra for absolutt dummies som meg? Kan leggje til http://www.davk.dk/ som har ein del nybyrjartutorials og Wrigley Video. 7169046[/snapback] Tusen takk! Du svarte på absolutt alt helt perfekt! Jeg har vært på wirgley før, men hadde glemt hva det het! Dette er drømmefeedbacken! Takk, takk og takk igjen! P.S. Her er min første film. (World of Warcraft) Enchanted the Mage in Naxxramas Lenke til kommentar
mecha slin Skrevet 13. november 2006 Del Skrevet 13. november 2006 P.S. Her er min første film. (World of Warcraft)Enchanted the Mage in Naxxramas 7173372[/snapback] Jeg vil ha 3 minutter av livet mitt tilbake igjen. Lenke til kommentar
redbaron Skrevet 13. november 2006 Forfatter Del Skrevet 13. november 2006 P.S. Her er min første film. (World of Warcraft)Enchanted the Mage in Naxxramas 7173372[/snapback] Jeg vil ha 3 minutter av livet mitt tilbake igjen. 7276086[/snapback] pfft! fått 70 % av 30 stemmer så langt, og den meldinga di er skrevet på comment-tabben på filmen også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå