dynamittharry Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 jeg må bare si det! dere søringer er dårligere og kjøre på vinterføre føste som kommer på nyheter når det har snyd litt sør på! fullt kaos på sørlandet etter litt snybyger! så vi nordleninger er best og kjører bil Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Rart at nordlendinger har sånn problemer med å bade uttale og skrive ordet snø ... Lenke til kommentar
Even. Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Fakta om nord-Norge * I nord-Norge er det lite innbyggere * "Alle" er fiskere, har en jobb relatert til fiske eller går på trygd. Derfor er det minimalt med trafikk på veiene. * Folk bor ikke like tett som i sør. Dette gjør igjen at det er lite trafikk. * I nord-Norge er det ingen store byer. * I nord-Norge kjører alle snøskutere. * Infrastrukturen er ikke like bra som i resten av landet, hvis noen kjører av veien får de ikke sendt beskjed sørover før utpå våren. Edit: La til litt smilyer nederst slik at folk skjønner at det ikke er heeelt seriøst ment. Endret 28. oktober 2006 av Even. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 jeg må bare si det! dere søringer er dårligere og kjøre på vinterføre føste som kommer på nyheter når det har snyd litt sør på! fullt kaos på sørlandet etter litt snybyger! så vi nordleninger er best og kjører bil 7169063[/snapback] Amatør, lær deg å skriv Det er en kompis av meg, bare så det er sagt. Rart at nordlendinger har sånn problemer med å bade uttale og skrive ordet snø ... 7169091[/snapback] Jeg er nordlending, og sier sny, men skriver snø. Ikke dra alle nordlendinger under en kam Og Even. Alle er kanskje fiskere, men for å komme seg på en fiskebåt må de fleste kjøre bil Og det med snøscootere er vel kanskje sant, men alle kjører snøscooter på Svalbard, ikke her Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jada, vi søringer drar rett i ei stolpe når det kommer litt snø. Og dere skreller hud og ser ut som tomater når det kommer litt sol. Men veit ikke om den teorien stemmer jeg egentlig. Har vært av veien på vinterføre et par ganger jeg, men det har mer med gasspedal, lite erfaring og vinkel på skråget rundt en sving å gjøre. Men det ligger mye gamle kjerringer og gubber i grøfta og bærer seg når det snør som værst her i bygda vår, men virker ikke som det er noe stort problem. Har mer med kjørekunnskaper å gjøre tror jeg! Lenke til kommentar
dynamittharry Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Fakta om nord-Norge * I nord-Norge er det lite innbyggere * "Alle" er fiskere, har en jobb relatert til fiske eller går på trygd. Derfor er det minimalt med trafikk på veiene. * Folk bor ikke like tett som i sør. Dette gjør igjen at det er lite trafikk. * I nord-Norge er det ingen store byer. * I nord-Norge kjører alle snøskutere. * Infrastrukturen er ikke like bra som i resten av landet, hvis noen kjører av veien får de ikke sendt beskjed sørover før utpå våren. Edit: La til litt smilyer nederst slik at folk skjønner at det ikke er heeelt seriøst ment. 7169113[/snapback] jeg vet hvor du bor, og hva moradi heter så pass deg :!: Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Trodde søringer var folk sør for nordland eller noe, jeg. 7166952[/snapback] Sitat kamerat fra Kvænangen: "Alt sør for Nord-Troms e søringa!" 7168690[/snapback] Som Kvænangsværing støtter jeg den! Lenke til kommentar
svamp Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Sitat kamerat fra Kvænangen: "Alt sør for Nord-Troms e søringa!" 7168690[/snapback] Som Kvænangsværing støtter jeg den! 7170095[/snapback] Det er med andre ord enighet i slekta. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Gikk denne artikkelen i glemmeboken? Snøfall skapte kaos i Nord-Norge Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 But of course, alle kan bli overrasket. Jeg ble overrasket da det begynte å snø, men hadde allerede skifta dekk på bilen. Pappa er synsk skjønner du. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Vi sør for Nordland har egentlig ikke lov til å skifte til vinterdekk før den 1 November vi, så da så. Men man skal "sko" seg etter føret som de sier. Så for oss hadde det egentlig vært teit å skifte til vinterdekk før snøen kom, siden det ikke er lov. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Nordmenn er det eneste folkeslaget som kan stå ute på julaften og være overrasket over at det er snø ute. 7167652[/snapback] Du, det er vel vanligvis sørpå snøen først kommer rundt om jul. Rart at nordlendinger har sånn problemer med å bade uttale og skrive ordet snø ... 7169091[/snapback] Du må ikke regne alle som en, skriver selv snø og sier "sny". Fakta om nord-Norge * I nord-Norge er det lite innbyggere * "Alle" er fiskere, har en jobb relatert til fiske eller går på trygd. Derfor er det minimalt med trafikk på veiene. * Folk bor ikke like tett som i sør. Dette gjør igjen at det er lite trafikk. * I nord-Norge er det ingen store byer. * I nord-Norge kjører alle snøskutere. * Infrastrukturen er ikke like bra som i resten av landet, hvis noen kjører av veien får de ikke sendt beskjed sørover før utpå våren. Edit: La til litt smilyer nederst slik at folk skjønner at det ikke er heeelt seriøst ment. 7169113[/snapback] Der er jeg litt uenig med deg, greit nok at det er mindre innbyggere i nord-norge enn sør-norge. Det er ikke så mange fiskere, var det før. Og du må vanligvis kjøre bil for æ komme deg til en båt. Det er 45.- 50.000 innbyggere i Bodø kommune, jeg kan ikke akkurat kvalifisere dette som en liten by. Ja det er mindre trafikk enn i sør men det er ikke lite trafikk i "stor byene" men på "landet" er det litt mindre trafikk. Vel det er ikke akkurat lite trafikk på RV17 da. Haha, right! Det er store byer i Nord-norge, men de er ikke like store som de på sør-landet da. Det punktet er jeg litt uenig i! Er ikke mange som kjører snø-scooter som er fra bodø, men på byga er det en del eller plasser som er nært grensa. Men det er flere som kjører scooter på nordlandet en sørpå pga. at det er områder som egner seg bedre her. Så usaklig! Det er 3 tv-stasjoner som har kontorer og film-crew i Bodø! Nyhetene kommer dagen etterpå! Jada, vi søringer drar rett i ei stolpe når det kommer litt snø.Og dere skreller hud og ser ut som tomater når det kommer litt sol. Men veit ikke om den teorien stemmer jeg egentlig. Har vært av veien på vinterføre et par ganger jeg, men det har mer med gasspedal, lite erfaring og vinkel på skråget rundt en sving å gjøre. Men det ligger mye gamle kjerringer og gubber i grøfta og bærer seg når det snør som værst her i bygda vår, men virker ikke som det er noe stort problem. Har mer med kjørekunnskaper å gjøre tror jeg! 7169232[/snapback] Det er mange "bleikfiser" nordpå ja, men jeg er ikke en av dem, jeg har faktisk litt farge på kroppen og blir ikke rød i sola Joda, det er et mindretall/prosent nordpå som havner i grøfta en sørpå ja. For vi nordpå har vet til å legge om dekk før snøen eller isen kommer. Helt enig Gikk denne artikkelen i glemmeboken? Snøfall skapte kaos i Nord-Norge 7178382[/snapback] Sånt kan hende, men slik gjentar seg ikke _år etter år_ sånn som på sørlandet! Vi sør for Nordland har egentlig ikke lov til å skifte til vinterdekk før den 1 November vi, så da så. Men man skal "sko" seg etter føret som de sier. Så for oss hadde det egentlig vært teit å skifte til vinterdekk før snøen kom, siden det ikke er lov. 7179334[/snapback] Jeg ser ikke helt problemet med å kjøre piggfritt før vinteren kommer, gummien i piggfrie dekk er mye mykere en i vanlige sommerdekk. Er da ingen dekkkontroller før snøen kommer da vel! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Jeg ser problemet med å kjøre piggfritt før vinteren kommer, det _koster_ å vedlikeholde tre par dekk. Sommerdekk, piggfritt og piggdekk. Er heller ikke alle som klarer å lukte at det kommer til å falle 10cm snø mens man er på arbeid, eller gidder å stå opp kl 5 om natten for å sjekke om man bør skifte dekk før man drar om morgenen. Jeg synes nordlendinger er flinke til å skryte av folket sitt, men med en gang én liten dritt blir gravd opp på dem, bruker de unnskyldninger som "hos oss er det bare noen få, for vi er ikke så mange vi" og "vi klarer ikke å komme i avisen hvert år" eller "Det er jo gammelt nytt, vi er blitt bedre nå" Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Tre par? Altså sånn som jeg har forstått det så kjøres det med piggfritt om vinteren sørpå. Nei, langt i fra. Er vel _veldig_ få som gidder det! Tja, sikkert godt mulig. Vel, sånn som jeg har fått det med meg er det mange flere søringer som kjører av veien når snøen kommer (etter prosenten innbyggere også kanskje?) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Vil nok tro at det er like mange i prosent som kjører av veien når snøen kommer i hele landet jeg. Det eneste jeg kan se for meg hvorfor det blir større oppstandelse rundt dette lengere sør i landet, er fordi media fortere blir tipset, siden veiene er mer trafikkerte. Klarer ikke å se for meg at de tre kamerateamene i Bodø klarer å dekke hele norddelen av landet. Og ja jeg vet at det er flere tvteam i nord, men jeg ser heller ikke for meg at et tvteam fra Narvik kjører helt opp i innerste og svarteste Evenes for å filme en bil som kjørte i grøfta påvei ut ifra gårdsplassen sin. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Hmm... Vel det tviler jeg de gidder, men tror no de gidder å ta seg en tur ut a bodø sentrum for å ta noen bilder ja. Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Her har det snødd i natt. Jeg gleder meg sånn til å kjøre til jobben med min gamle kumho piggdekk med bakkelitt-gummi. Prøvde i i går. Like glatte som sommerdekk... Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Uansett om man kjører med piggdekk eller ei, skal man kjøre som om man har sommerdekk på glatten. Du får ha lykke til da, kjører du jævlig rolig går det nok bra. Ekstra god avstand til bilen foran også. Lenke til kommentar
Cx Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Først å fremst, ja det er mange retard sjåfører i sørnorge. Men; 1: Det bor 20 000 mennesker i nord-norge, 4 500 000 mill i sørnorge, det sier seg selv at vi krasjer litt oftere. 2: Å kjøre på -10 til -30 er MYE lettere enn å kjøre på 0føret vi har her i sør. 3: Av de 20 000 nordlendingene som finnes, har bare 2000 bil, resten har snøscooter eller reinsdyr. Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det er utført analyser på det med bilkjøring på vinterføre. Nordlendingene bulker mer enn oslofolket, vel og merke prosentvis. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=256212 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå