Gå til innhold

Søringer, og vinterføre^^

Klekkus

Anbefalte innlegg

missforstått hele diskusjonen eller?

Selv om det kom 20cm med snø i bodø på torsdagen og flyplassen ble stengt i en time osv. så var det ikke biler i fleng som hava i grøfta oss.

Hvert år når det først kommer litt snø på sørlandet så er det alltids mange biler som havner i grøfta i hytt og kanari.

Altså søringer blir satt frem som elendige vinter sjåfører i media hvert år.

7167169[/snapback]

Tror du bør lese det du skrev en gang til. Du skrev at det ikke var mange i bodø som faktisk klarte å holde seg på veien. Dermed får du Bodøværinger til å høres ut som søringer. Hvilket de ikke er. Så da er det igjen en stor kontradiksjon i utsagnet ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jo, jeg har forstått tråden, men les setningen din en gang til:

Ble jo masse snø i bodø og der var det jo ikke mange som faktisk som klarte å holde seg på veien

7167181[/snapback]

UPS

Når jeg var i kystvakta tok jeg bussen fra en eller annen by til sortland. Dette var mitt første møte med nordnorske sjåfører, og så presterer han å kjøre av veien....

7167185[/snapback]

Haha, så jævlig bra!

Lenke til kommentar

Helt enig, selv kommer jeg fra Bergen (og Bodø egentlig) og her glir alle rundt. Tror ikke de er dårlige sjåfører, de har bare glemt at snø er glatt.

Og en annen forskjell, i Bodø får jo snøen ligge; alle ser jo at det er glatt. I Bergen blir den brøytet, saltet osv, men det som ligger igjen er jo minst like glatt, bare mer kamuflert.

Lenke til kommentar

Snø og is som holder akkurat 0 eller -1 grad er ganske mye glattere enn snø som holder -15 grader. Siden vi ikke får det så kalt her i Stavanger så kan det bli skikkelig glatt her.

Forholdene er slik at det begynner å sludde en kveld. Når det blir natt fryser det, og siden sludd er for det meste vann og ikke snø blir det til klonk is. Dagen etterpå blir det et par grader pluss igjen og det øverste laget tiner og legger et deilig lag vann over isen som gjør den enda glattere. Så blir det mørkt igjen og temperaturen synker og isen fryser igjen. Slik holder det på helt til isen er helt vekke. Det gir noe helt j***ig glatte veier.

Har selv sklidd sidelengs, selv om jeg har kjørt med pigg.

Endret av Jonulf
Lenke til kommentar
Ja er litt morsomt det der, vi her i nord sitter hvær vinter med -30 grader og is og snø over alt..

De i sørnorge får litt sne, og det blir kansje noen minusgrader..

og VIPS! de er på nyhetene og det er katastofalt og det eeer så kald at de dauer..

Ler av dette hvær vinter :)

7166959[/snapback]

Don't give me that shit. I innlandet blir det fort 30 minus på vinteren.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at det er "søringer" som alltid kjører av veien og kommer på nyhetene er jo at det bor 300 millioner ganger fler folk i "søringland". Da er det jo 300 millioner ganger større sjanse for at det er en søring og ikke er nording som kommer i nyhetene.

Lenke til kommentar

Sier bare http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2363666.ece

Snøfall skapte kaos i Nord-Norge

Oslo (ANB):

Høststemningen i Nord-Norge forsvant med Kong Vinters overtakelse av landsdelen i helgen. Enkelte steder førte snøfallet til trafikkaos.

– Biler har sklidd av veien, blitt sperret inne og hatt behov for assistanse. Enkelte steder har det også vært tilløp til trafikkaos, sier operasjonsleder Arne Hågensen ved Troms politidistrikt til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Så det er ikke bare søringen som sliter, dere er ikke særlig mye bedre i nordnorge når snøen først kommer.....

Lenke til kommentar
Ja er litt morsomt det der, vi her i nord sitter hvær vinter med -30 grader og is og snø over alt..

De i sørnorge får litt sne, og det blir kansje noen minusgrader..

og VIPS! de er på nyhetene og det er katastofalt og det eeer så kald at de dauer..

Ler av dette hvær vinter :)

7166959[/snapback]

tja, er SYYYKT kalt her om vinteren. -grader er til og daua av.

Men da er det deiling og sitte inne på rommet og varme seg på "Tre ovn PC-en"

Endret av Evelen
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om det er -30, det blir bedre kjøreforhold da. I følge kjørelæreren min så har man på -30 og is sånn cirka samme kjøreegenskaper som ved ren asfalt. Forutsetter så klart at det er bra vær.

Uansett, det er ikke å skyve under en stol at det bor mye mer folk sørpå (alt under Polarsirkelen), og ergo er det mer ulykker.

Men som sagt, nordlendinger har nok mer erfaring med glattkjøring, og vi er mer vant til vinter, kulde, snø og is enn søringer.

Vi bruker også piggdekk i mye større grad enn man gjør der nede.

Bare for å ikke svikte mine gode naboer her i nord, jeg ler også hver gang en søring kjører utfor, når det har snødd et par centimeter med snø. Og at snøen kom så plutselig... Jaok? Det er oktober ffs, man regner med at snøen kommer i den tiden...

Allerede nå har vi 10-20cm snø her jeg bor...

edit: Angående temperatur, når det er vinter for fullt her oppi nord, er det gjerne 10-15 minus og kuling/storm. Det tilsvarer 30-45 grader effektiv kulde :)

mvh,

Bjarte, en stolt nordlending.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...