Plecto Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Har bare en liten tanke som jeg har grublet på en stund Jeg sammenligner mennesket (som rase) med et dyr, et meget avansert dyr. Vi har jo så og si samme grunnprinsipper som dyr, overlevelsesinstinktet og egoismen selv om kanskje enkelte situasjoner (ta sitt eget liv) strider litt imot naturen (er jo ufornuftig med tanke på overlevelsesinstinket). Hvorfor skal vi leve? Hvis man trur at ikke finnes noe etter døden så vil man heller ikke kunne angre på å ta sitte eget liv... men jeg trur at hjernen vår er konstruert til å holde oss i livet og at vi rett og slett har operativsystem som trosser fornuften og sier NEI til å gi slutt på livet. Hvis man følger disse grunnprinsippene, noe mennesket gjør, ender vi slik vi er i dag. Mennesket forrandrer hele tiden, er i et konstant prosjekt på å "gjøre alt bedre" og endre på tilværelsen vi er i i dag. Vi er vel eneste dyrerasen som utvikler seg på denne måten. Vi skal redde alle sammen, vi skal gjøre verden til et kjempefint sted å leve på, men vi gjør jo det stikk motsatte. Ta fattige folk i fattige land f.eks. Vi sitter i godsofaen og ser på widescreen tven og syns synd på menneskene som har det så mye værre enn oss, og det gjør mange andre også. Derfor er vi igang med å "redde" dem slik at mennesket skal fortsette å leve. Mennesket skal ALDRI dø, det er alltid siste utvei. I et gisseldrama f.eks, alle andre utveier før døden. Men hjelper det? Blir verden noe bedre sted å være? Jeg mener da at ved at mennesket har fulgt grunn instinktene våre og kommet til et punkt hvor vi er nær ødeleggelse av jorden. Dette høres kanskje ekstremt ut, men utviklingen de siste årene har jo vært enorm, global oppvarming er jo en faktor, overbefolkning er en annen faktor og nå snuser vi borti grensen til en global atomkrig (som deffinivt vil sette en slutt). Jeg er ikke spesielt populær når jeg sier dette, men mennesket jobber uten mål og mening, arbeider som en maskin som har et mål; at mennesket skal eksistere. Jeg mener derfor at de konstante endringene vi gjør for å forbedre tilværelsen, til å redde alle andre mennesker som har det dårlig, kunne vi klart oss uten. Det er selvfølgelig ikke noe alternativ siden vi er konstruert til å følge denne "malen", men hadde vi ikke hatt den, hadde jorden holdt ut litt til. Men selvfølgelig, mennesket er jo egostisk. "Så lenge jeg har det bra så trenger jeg ikke tenke på andre. Jorden går ikke under mens jeg lever". Men da igjen er jeg en ateist og kunne ikke brydd meg mindre om at jorda gikk under etter at jeg var død Deilig å få kasta ut tankene her Jeg har forresten ikke noe poeng her... er bare en tanke å tenke på Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Les https://www.diskusjon.no/index.php?act=SR&f=57 Spesielt det om Såpeboksen. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Hmm... æsj Da poster jeg i såpeboksen og så kan denne tråden slettes Endret 28. oktober 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Greit nok. Da stenger vi denne... Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg