Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemstilling i nettverk; hvordan løse denne?

Anbefalte innlegg

Ja, tenkte at det er på tide å lære seg litt mer utfyllende av nettverk, og jeg har tegnet/skrevet en skisse av en problemstilling som jeg tenkte å ta for meg.

Problemstillinga ligger HER.

Hvordan ville dere løst dette? Hva slags utstyr/programvare (netfilter, iptables, dhcp osv)? Hvordan maskinvare?

Det er snakk om rom med få datamaskiner, men siden jeg har tenkt til å gå til innkjøp av blant annet nettverkskort, håper jeg om tips til f. eks. gode gigabits-nettverkskort som fungerer med Linux.

Takker for alle forslag.

Endret av salah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er det uansett distro til bruken, bare du begrenser bruken til enkle oppgaver som ruting/brannmur. For mye dilldall go du øker sjansene for at det finnes sikkerhetshull som setter hele brannmuren ut av spill.

Hardwaremessig vil jeg anbefale en rimelig, men profesjonell server. Disse får man i 1U og med kvalitetskomponenter. Disse er også godt støttet av de ulike distroene.

Jeg benytter billigste Dell på 1U, denne har doble gigabit nettverkskort og er dermed en ypperlig ruter. Benytt 2 disker og sett disse opp i software RAID i kernel og du har en robust boks.

Krav til maskinvare er ikke allverden og kommer an på hastigheten din ut på nett. Det som spiser litt ressurser er NAT, men med så få brukere i et kontormiljø vil jeg påstå at hva som helst vil fungere.

På softwaresiden benytter du det som er standard og inkludert, dette er kjerneting i nettverket du ikke har lyst å prøve noe nytt og fancy på.

Med mer info kan du nok få mer konkrete råd også.

Lenke til kommentar

Faste IP'er kan du gi på 2 måter, alt etter hvor kritisk det er at de beholder sin IP og hvor mange du har å administrere.

Det beste er å reservere IP mot MAC-adresser i dhcpd, men du kan også gi maskinene en lease på 60 dager, med renew f.eks. hver 8. time. En maskin som aldri er avslått i mer enn 60 dager er da garantert å få samme IP, men bytter du MAC så bytter du også IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...