Gå til innhold

Ateist frustrert på "beviser" på livet etter døden


Anbefalte innlegg

Hei. Er selv en aktiv (frustrert) ateist og tror ikke at det finnes noe mer mellom himmel og jord, men de endeløse "bevisene" på at det finnes noe mer er fustrerende :@ F.eks. programmet på tv norge, "åndenes makt" er det vel liten tvil om hva som skjer, og hvis man da ikke antar at hele greia er en stor bløff så er det vrient å komme med motargumenter. Er det noen som kan på en eller annen måte forklare alle disse små-"bevisene" på et liv etter døden? En eller annen merkelig, enten psykologisk (feller illusjoner som påvirker oss på en eller annen måte) eller vitenskapelig forklaring på disse fenomenene? Jeg trur ikke på dem, men jeg kan ikke helt si hvofor når det er "overveldende beviser" på at det eksisterer?

Endret av Hektor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er forskjellen? Har du sagt ja til det ene så sier man ja til det andre. Det er jo klart at man ikke trenger å tro på noe gud samtidig som man trur at sjelen går videre etter at man er død, men hva er deffinisjonen på "overnaturlighet"? Noe som ikke kan forklares... da er det veldig mye som er overnaturlig :p Man kan jo også se det sånn at det burde vel i teorien gå ann å forklare bortimot alle mysterier med vitenskapen (selv om ikke mennesket kommer så langt), bortsett fra gud.

Lenke til kommentar
Jeg trur ikke på dem, men jeg kan ikke helt si hvofor når det er "overveldende beviser" på at det eksisterer?

Det finnes ingen beviser, det er desverre bløff alt sammen. "Bevisene" er noe folk tror de har sett, fordi de gjerne vil tro at det er slik. TV-programmene fremstiller ting på en måte som gjør det underholdende for målgruppen, i dette tilfellet overtroiske. Opplegget med "sjel" er et religiøst konsept. Det finnest derfor heller ingen "energi" (hva nå folk måtte legge i det begrepet) som må forsvinne.

 

Grunnen til at ikke ordentlige vitenskapsfolk blander seg inn er at de vet at folk flest uansett tror det de vil tro.

Lenke til kommentar

Da du faktisk lar deg påvirke av et program som Åndenes Makt på TVNorge, vil du faktisk kalle den en ateist, eller noe slikt? Det viser bare at du faktisk "tror".

 

Personlig tar jeg fysikken fremfor "spøkelser", osv. At det finnes mer mellom himmel og jord, er jeg enig i. Men at dette er slik uovernaturlig, tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Da du faktisk lar deg påvirke av et program som Åndenes Makt på TVNorge, vil du faktisk kalle den en ateist, eller noe slikt? Det viser bare at du faktisk "tror".

 

Åndenes makt var bare et eksempel. Jeg tror IKKE på dette her, jeg nekter å tro at det finnes noe mer mellom himmel og jord, det strider mot alle mine synspunkter. Problemet er at når folk spør "ja, hvorfor tror du ikke på det der?" Og peker på en episode av åndenes makt og svaret mitt er "jeg vet ikke" så blir jeg fustrert :no:

Lenke til kommentar
Se på det som energi, energi forsvinner ikke, men går over i en annen form.

Dette tillater at energien kan ende opp som f.eks et "gjenfer" uten at det påkrever en høyere makt.

7166980[/snapback]

 

det finnes ingen energi i form av en sjel, energien er bare biologisk materiale som reagerer med hverandre i hjernen. Når vi dør, forsvinner denne energien med det fysiske materialet som kroppen består av.

 

Edit: Eller som termisk energi som nevnt under.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar
Men hvorfor skulle det at det finnes et liv etter døden nødvendiggjøre eksistensen av en høyere makt?

Energi forsvinner jo aldri, den går jo bare over i nye former, så hva om det er det samme for livsenergi?

7166784[/snapback]

 

Sammenhengene her er potensiell og kenetisk energi (også har vi termisk, kjemisk og elektrokjemisk energi). Det eneste som trenger å skje er at den energien som brukes for å "drive" hjernen vår går fra kenetisk til potensiell energi, evt forsvinner i varmeoverføringer fra kroppen til omgivelsene rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...