Judaz Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 For ca. et år siden kjøpte jeg en ny pc med følgende spesifikasjoner: Chaintech 7AJA2, AMD Athlon T-bird 1.4 ghz, 512mb sd-ram, WDC 80gb 7200rpm, Samsung cd-brenner/dvd-rom, ATi Radeon 7200 32mb DDR, unex nettverkskort, samt floppydrive, tastatur og mus av ukjent merke (husker ikke). Jeg begynte raskt å få problemer med a maskinen restartet på impuls helt uten forvarsel. Av og til kunne maskina bare låse seg (alt fryser, lyden blir stående å hakke). Jeg fikk byttet prossesor og fikk en AMD Athlon XP1800+ istedet etter eget ønske. Med det samme byttet jeg til enermax strømforsyning. Alt ble mye bedre og maskina sluttet med restarting hvert 5. min. Etter et par dager låste maskina seg igjen, men den har ikke spontanrestartet etter at jeg byttet prosessor. Maskina låser seg med jevne mellomrom, en til fem ganger hver dag. Dette skjer både under tung bruk og når maskina står i ro om natten. I tilleg til bytte av CPU og PSU, har jeg under feilsøking har jeg prøvd følgende: - Bytte til andre minnebrikker (TwinMos 512mb) - Bytte til annet skjermkort (Hercules FDX8500LE, Abit GeForce2 MX200 - Bytte flatkabel til HD - Bytte CD-ROM - Bytte Hovedkort (nytt Chaintech 7aja2) - Bytte nettverkskort (CNet, SMC) - Bytte skjerm - Bytte lydkort (disabla onboard lyd, prøvde uten lydkort og med et SBLive 5.1) Er usikker på om jeg har prøvd med annen harddisk, men bortsett fra det er det vel bare floppydrive og kabinett som ikke er skiftet ut. Jeg har selvøflgelig siste versjon av alle drivere, inkludert brikkesett og siste versjon av bios. Har prøvd med norsk Win2000, norsk og engelsk WinXP. Har kjørt grundig test med mange testprogram på den harddisken, inkluder Western Digital's eget testprogram uten å finne feil. Er det noen som kan hjelpe meg her? Begynner å bli ganske desperat og gå tom løsninger... - Judaz - Lenke til kommentar
flydman Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Hva slags innstillinger bruker du i bios på feks minne og har du mer enn to minnebriker og hva slags kjøler og hvilken temperatur opererer prosessoren på Lenke til kommentar
neXon Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 HAr samma problemet jeg og. Tror det er straumforsyningen som ikke klarer å levere nokk støm til hovedkortet. Prøv med en Grønjævli vifte frå elkjøp som spyler kald luft inn i maskinen, Det ble vertfall mye bedre med meg da:)) Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 Har en ThermalTake Silent Viking og CPU tempraturen ligger nesten aldri på over 50 grader. Dette er også målt med en "ekstern" tempraturmåler. Har to minnebrikker, og bruker normalt de snilleste minneinstillingene i bios. Har prøvd alt jeg har lest meg til / kommet på f.eks. forskjellige Spread Spectrum, slå av agp fast-write etc. etc. etc. men ingenting hjelper. - Judaz - Lenke til kommentar
flydman Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Jeg regner med at du har de siste driverne til HK inne men hvis ikke har du en link her http://www.bios-drivers.com/companies/203.htm Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Prøv et stabilt operativsystem: http://www.linuxguiden.no :smile: Just kidding.... men seriøst, prøv å installer en liten linux og se om den også bugger. Hvis ikke, er det oppsettet i Windows som lager kvalme på et eller annet sted. Hardwarekonflikt, IRQ, you name it, det er 100 ting som kan gjøre windos ustabilt. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Formater hele dritten! (så du hadde testet flere OS men kan jo ha hatt dual boot). Test med en ny HDD Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 Jeg tror jeg har lagt inn formatert og lagt inn win2000 fem ganger og like mange ganger med XP. Har faktisk hatt Redhat på maskina også, men jeg kan ikke huske om det kræsjet eller ikke. Uansett er ikke dette et alternativ, da en del software som jeg trenger i min jobb, ikke er tilgjengelig/ikke "ferdig" nok for annet enn MacOs og windows. Dessuten har jeg en enn annen maskin på kontoret mitt som kjører Slackware Linux :smile: - Judaz - [ Denne Melding var redigert av: Judaz på 2002-11-08 21:50 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Har du prøvd med en bios oppdatering? Windows og brikke settet må du og oppdatere, Lydkortet, Programene. Så pleier eg å ta bruker manualen å følge den slavisk på bios innstilingene, Du har mange innstillinger i bios'en som gjør at du kan tyne ut litt mere ytelse ut av pc'en din. Men det er store fare for at du får en ustabil pc om du gjør det? Derfor så står alle mine innstilinger i bios som manualen annbefaler anngående stabilitet. Lenke til kommentar
Play535 Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Det kan være det om strømforsyningen altså... jeg ser ingen annen mulighet. Hvor mye er den på? Skaff deg en 350 hvis du ikke har... Dette var rart. Prøv et annet hovedkort. Ikke chaintec men et billig et på komplett. Amd 1600XP Msi turbo 2 40 GB IBM Asus CD/RW Brenner Chaintec kabinett [ Denne Melding var redigert av: Boris@TheDodger på 2002-11-09 09:19 ] Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 Som sagt, strømforsyning er allerede byttet ut til fordel for Enermax 350watt, så det burde holde. Det er trossalt ikke så mye dritt i den maskina. Og som jeg skrev tidligere har jeg siste bios og alle de siste driverne (Også chipset og lydkort) og alle bios instillinger står på det "snilleste" nivået. Boris@TheDodger: Kanskje må jeg prøve med hovedkort av annet merke, men hvis det ikke er veldig viktig for stabiliteten, så kommer jeg nok ikke til å kjøpe det på Komplott. - Judaz - Lenke til kommentar
raffen Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Har du forsøkt å slå av ACPI i bios og windows? Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 Nei, jeg har ikke prøvd å slå av ACPI. Kan gå i bios å gjøre det, men hvordan slår jeg det av i Windows? - Judaz - Lenke til kommentar
raffen Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 I win98 gjør windows det selv, med mindre du har slått det på manuelt via regedit, noe du sikkert ikke har gjort. WinXP er nok automatisk. Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 Kjører for øyeblikket Windows 2000. Skal prøve dette nå :smile: - Judaz - Lenke til kommentar
raffen Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Lykke til :smile: Håper det funker. Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 Hmmmmm..... Det fungerte SVÆRT dårlig. Windows startet ikke i det hele tatt også restarta maskina. Prøvde flere ganger men det fungerte ikke. Ser ut som om jeg må prøve noe annet. - Judaz - Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Gjør du det kan du risikere at du må intallere win2k på nytt. Har du netverks kort i pc'en din? Prøv å bytt ut det med en annen frabikat/merke, Har du brøvd å byttet pci slott til lydkortet/netverkskortet. Er de to som pleier å lage krøll i windows. Btw har du sp3 til vin 2k installert. Eg har satt opp sånt på min pc, agp, Tom, audigy, tom, netverk, tom, scsi. Har opplevd merkelige problemer med plaseringen av pci. Men det funker meget bra med annenvær på pci slottene. Lenke til kommentar
Judaz Skrevet 9. november 2002 Forfatter Del Skrevet 9. november 2002 Jepp, jeg kan jo altids prøve å flytte litt på kortene igjen. Men jeg har jo allerede prøvd tre forskjellige nettverkskort og annet lydkort + uten lydkort. Fungerer like dårlig både med SP1, SP2 og SP3 så det er nok ikke det som er problemet heller. Har også prøvd XP med SP1. - Judaz - Lenke til kommentar
bushdevil Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 En kompis hadde lignende problem med XP SP1. Jeg fikk han til å gå inn på Windows Update sia, og hentet ned det som var av driverer og hotfixes. Etter dette har den kjørt stabilt. Kanskje noe du burde prøve, hvis du ikke har gjort det da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå