Gå til innhold

Hvor usunt er is?

Plomma2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dreaaaaaaaaaaaam, dreaaaaaam, dreaaaaaaaaaam, i love you. (elns)

Vanlig 2 liters dunker med vaniljeis inneholder cirka 220 kcal pr 100g, det varierer litt fra merke til merke.

Dream Jordbær inneholder 155 kcal pr 100g og mye mindre fett da den er basert på youghurt, men mer karbohydrater.

Så kan man begynne å diskutere i det vide og det brede om det er bedre å spise is, kontra sjokolade, Her har det mye å si hvilken is du spiser kontra hvilken sjokolade du spiser. I ditt tifelle slår vanlig fløteis på dunk alle typer sjokolade (min mening).

Godtejungelen er stor, men min menig er at is som holder et kcal nivå rundt 230 pr 100g, er sunnere enn veldig mye av godteriet som man får kjøpt.

Lenke til kommentar

Is er ikke så gæærnt, egentlig, i alle fall ikke norsk is. Det er jo et meieriprodukt, og inneholder vel heller lite kunstige tilsetningsstoffer. Men kalorifritt er det jo ikke.

Vann-is (saftis og sorbeeter) inneholder vel mindre melkeprodukter med ofte mer sukker, også. Youghurtis er også et alternativ.

Glad i is, jeg, og jeg lever enda :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er vel ganske mye sukker i is? Men jeg tror ikke is er noe mer usunt enn for eksempel et glass med iste eller en kopp kaffe (som folk drikker mye mer av enn de aller fleste spiser is).

Kaffe er sundt :hrm:

Kalorier tar vel ikke livet av noen! Hvis man skal ungå dem ville vi jo dødd! Så hvordan kan dere bruke kaloriinnholdet til å måle hvor usundt/sundt et matprodukt er? Er vel egentlig bare overvektige som personer som ikke vil bli overvektige som bryr seg om kaloriene.

Uansett... sukker (sukrose og glukose. Ikke fruktose!), stivelse og mettet fett. Selv syns jeg ikke det er noe utover dette som man kan bruke til å måle hvor usundt et produkt er. Kanskje lektinet som er i hvetemel, men er ikke alle som reagerer på dette. Man må også ta med næringstoffer. Har et produkt disse stoffene og samtidig en del sukker kan det vel samtidig være sundt :D Selv om det hadde vært bedre å fått i seg næringstoffene et annet sted hvor vi ikke hadde fått i oss sukkeret.

Lenke til kommentar
Jeg spiser en del is iblandt, men jeg har ikke lagt på meg så veldig mye selv om jeg ikke er spesielt aktiv annet enn at jeg går en del til byen. Et pluss med å ikke ha bil..  :p

7418161[/snapback]

Til eller på? ;)

Sitter å spiser "Dream" nå jeg! ..does it look like I care?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er first Price is, som er melkebasert sunt?

7432159[/snapback]

First Price sin vaniljeis er litt forskjellig fra vanlig norsk fløteis. Den lages nemlig av vann og melkepulver, ikke melk og fløte. Hvordan dette arter seg kostholdsmessig er jeg ikke sikker på.

(Vil bare legge til at First Price-isen smaker mye dårligere enn annen is i mine øyne. Skjønte nesten at den var vannbasert før jeg fikk smakt på den.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...