FonderPrism Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Som det står i emnetittelen så lurer jeg på hvilken type kabel som gir best bilde/lyd når vi snakker om dataoverføring fra konsoll til TV/lydanlegg? Jeg har hørt om kompositt, komponent og RGB og lurte på hva forsjellen er, og hvilken som er best/evt. andre alternativer som er bedre? Kabelen skal brukes til Wii, så jeg legger like godt ved et bilde av noen forsjellige kabler som visstnok kommer til den: Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det er litt vanskelig å se på bildet, men jeg synes jeg ser en HDMI-kontakt på bilde D (lengst til høyre). Hvis du har en HDMI-inngang på TV-en, er det den som vil gi best bilde. Dersom jeg ser feil, og det ikke er en HDMI-kontakt på bilde D, er det komponent-kablene på bilde A som gir best bilde. Komponent vil si at kun én farge overføres i hver kabel, og kan derfor også kalles for RGB (RGB kan også brukes i SCART-kabler). Angående lyd er kablene like på hvert bilde og viser to RCA-kontakter. Hvis Wii leveres med mulighet for digital-lyd ut, er det dette som gir best lyd. Men da må du jo selvsagt også ha et anlegg som kan ta imot digitale lyd-signaler. Håper dette var litt oppklarende Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Regner nesten med at Wii har optisk digital lyd ut, ellers ler jeg - det har jo PS2 til og med. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Komponent vil si at kun én farge overføres i hver kabel, og kan derfor også kalles for RGB (RGB kan også brukes i SCART-kabler). 7166711[/snapback] Komponent (YPbPr) og RGB er to forskjellige ting, det er RGB som har separate signaler for rød, grønn og blå. Lenke til kommentar
Kadaju Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Den lengst til høyre ser ut som en D-Terminal, som brukes i Japan. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det til høyre er en D-Terminal ja (kilde). Jeg skal ha en komponentkabel, er nok det som gir det beste bildet. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Regner nesten med at Wii har optisk digital lyd ut, ellers ler jeg - det har jo PS2 til og med. 7166731[/snapback] Ja har den virkelig det? Er vel fortsatt analoge signaler å hente herifra i form av Pro Logic lyd. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Om PS2 har optisk digital ut? Vel, ja. Pro Logic er bare leke-surround, PS2 leverer DTS eller Dolby Surround. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Om PS2 har optisk digital ut? Vel, ja. Pro Logic er bare leke-surround, PS2 leverer DTS eller Dolby Surround. 7167235[/snapback] Eg siktet da til Wii, som eg trudde var klart i og med at du virker spørrende i ditt utsagn. PS2 har eg sjøl, så veit godt ka den har og ikkje har Bare for å opplyse. Endret 28. oktober 2006 av Mala Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Skjønte bare ikke innlegget ditt. Har hva virkelig hva? Er fortsatt analoge signaler å hente hvorfra i form av Pro Logic lyd? Begynner å bli tidlig. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Skjønte bare ikke innlegget ditt. Har hva virkelig hva? Er fortsatt analoge signaler å hente hvorfra i form av Pro Logic lyd? Begynner å bli tidlig. 7167241[/snapback] Beklager, begynner å bli seint her, er nett om å gjøre å sovna fra nach. her I og med at Nintendo har sparepungen på plass i Wii, og at eg meiner å ha lest at Wii ikkje vil ha noen form for digital utgang for lyd, så bør vi ikkje håper på for mye. Tar det nok ein gang på min kappe for dårlig formulert inlegg tidligere. Lenke til kommentar
Hossa Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Regner nesten med at Wii har optisk digital lyd ut, ellers ler jeg - det har jo PS2 til og med. 7166731[/snapback] Wii har ihvertfall ikke dolby digital 5.1 surround greiene (eller bedre). Lenke til kommentar
Hossa Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Som det står i emnetittelen så lurer jeg på hvilken type kabel som gir best bilde/lyd når vi snakker om dataoverføring fra konsoll til TV/lydanlegg? Jeg har hørt om kompositt, komponent og RGB og lurte på hva forsjellen er, og hvilken som er best/evt. andre alternativer som er bedre? Kabelen skal brukes til Wii, så jeg legger like godt ved et bilde av noen forsjellige kabler som visstnok kommer til den: 7166263[/snapback] Hvis du spiller på en HDTV, er komponent det beste. Da kan du spille i 480p oppløsning og gir bra bilde. Spiller du på en vanlig tv, er RGB scart det beste. Det gir det beste bildet mulig, også bedre enn komponent. Men lykke til å finne noe av dette til Wii, da Nintendo visstnok ikke selger komponent til Wii utenom fra deres offifselle sider eller hva det var. RGB scart spørs vel også om det kommer i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Komponent vil si at kun én farge overføres i hver kabel, og kan derfor også kalles for RGB (RGB kan også brukes i SCART-kabler). 7166711[/snapback] Komponent (YPbPr) og RGB er to forskjellige ting, det er RGB som har separate signaler for rød, grønn og blå. 7166779[/snapback] Ok, beklager at jeg blandet dem Lenke til kommentar
FonderPrism Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Da jeg bare har en vanlig widescreen TV, med kun SCART-innganger, rød-gul-hvit-hull, og en S-Video inngang, hvilket alternativ vil være best for meg? RGB-SCART? Er dette det samme som RGB-Video-Cable (noe som selges på AbsoluttSpill.no til Wii)? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Hvis du spiller på en HDTV, er komponent det beste. Da kan du spille i 480p oppløsning og gir bra bilde.7167275[/snapback] Du trenger jo ikke en HDTV for å få utnyttet et lavoppløst 480p-signal. Da jeg bare har en vanlig widescreen TV, med kun SCART-innganger, rød-gul-hvit-hull, og en S-Video inngang, hvilket alternativ vil være best for meg? RGB-SCART?7167725[/snapback] Ja. RGB er best, etterfulgt av s-video og kompositt (den gule). Lenke til kommentar
FonderPrism Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Ok, takk for de flotte svarene, det blir vell en RGB-kabel på meg etter hvert da Lenke til kommentar
Hossa Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Hvis du spiller på en HDTV, er komponent det beste. Da kan du spille i 480p oppløsning og gir bra bilde.7167275[/snapback] Du trenger jo ikke en HDTV for å få utnyttet et lavoppløst 480p-signal. Da jeg bare har en vanlig widescreen TV, med kun SCART-innganger, rød-gul-hvit-hull, og en S-Video inngang, hvilket alternativ vil være best for meg? RGB-SCART?7167725[/snapback] Ja. RGB er best, etterfulgt av s-video og kompositt (den gule). 7167936[/snapback] Er jo ikke særlig mange vanlige CRT tv'er som støtter 480p da. Nesten bare plasma og lcd som gjør det. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Men lykke til å finne noe av dette til Wii, da Nintendo visstnok ikke selger komponent til Wii utenom fra deres offifselle sider eller hva det var. RGB scart spørs vel også om det kommer i det hele tatt. 7167275[/snapback] Er veldig spent på kilden din nå, siden jeg skal kjøpe komponent fra absoluttspill.no Lenke til kommentar
Hossa Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Men lykke til å finne noe av dette til Wii, da Nintendo visstnok ikke selger komponent til Wii utenom fra deres offifselle sider eller hva det var. RGB scart spørs vel også om det kommer i det hele tatt. 7167275[/snapback] Er veldig spent på kilden din nå, siden jeg skal kjøpe komponent fra absoluttspill.no 7168609[/snapback] http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3154573 The cables will be available for purchase as of the Wii's official launch date at a cost of $29.99, according to Nintendo, but, weirdly, if you want to buy one you'll have to do it over the Internet. Why? Nintendo's only selling the cables through online channels. Står om dette overalt. Muligens det blir annerledes i Europa men tviler. Var jo nesten ikke mulig å få tak i RGB scart til Gamecube heller etter hva jeg har hørt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå