Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et lite forsikringsspørsmål.

Rotis

Anbefalte innlegg

Jeg skal i morgen dra fra Ålesund til Oslo for å se på/hente en bil. Men når jeg skal kjøre denne til Ålesund er jeg litt usikker på hvordan det er med forskring.

Jeg er kunde i gjensidige men får ikke tak i noen der nå siden det er utenom deres åpningstider. Jeg prøvde å bestille en forsikring på deres hjemmeside, men fikk beskjed om at denne forsikringen ikke kunne beregnes på nett og ble bedt om å ta kontakt på andre måter.

Jeg leste noe om at etter et eierskifte var bilen automatisk forsikret i to uker, men dette var en ansvarsforsikring.

Forsikringen til den forrige eier blir vel ikke gjeldende etter overtagelsesdato?

Derfor lurer jeg på hva jeg kan gjøre for å ha en gyldig forsikring klar til min reise tilbake til Ålesund. Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper de har et døgnåpent kundesenter, men hvorvidt du får ordna forsikring der er jeg usikker på.. Jeg fikk vertfall ikke det når jeg henta min som ble henta natt til en lørdag..

I teorien kjører vel du på hans forsikring om du ikke har tegnet noe i ditt navn enda. Det ligger ikke inne noe forsikring automatisk etter eierskifte.

Når det er levert inn salgsmelding skal ikke bilen brukes før nytt vognkort i ny eiers navn er utskrevet. :)

Så jeg ville prøvd å få ordna forsikring, ikke sikkert han som har bilen nå er spesielt intressert i å la deg kjøre på hans forsikring..

Lenke til kommentar
Så jeg ville prøvd å få ordna forsikring, ikke sikkert han som har bilen nå er spesielt intressert i å la deg kjøre på hans forsikring..

7167166[/snapback]

Det er sånn det fungerer i de aller fleste bilkjøp da, kjøper kjører bilen på selgers forsikring til den har blitt omregistrert.

Skulle det skje noe med bilen etter at kjøper har kjøpt den fra selger vil det bli lagt inn sånn at det var kjøper som eide bilen da han kom ut for en ulykke for eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe problem å kjøre med bilen. Står noe om det i papirene man får sammen med vognkortet.

"Hvis ditt og datt (herunder forsikring) ikke er ordnet innen den og den dato går det ut avskiltingsbegjæring på kjøretøyet"

Lenke til kommentar

7167166[/snapback]

Det er sånn det fungerer i de aller fleste bilkjøp da, kjøper kjører bilen på selgers forsikring til den har blitt omregistrert.

Skulle det skje noe med bilen etter at kjøper har kjøpt den fra selger vil det bli lagt inn sånn at det var kjøper som eide bilen da han kom ut for en ulykke for eksempel.

7170765[/snapback]

Om man krasjer, og ny forsikring ikke er tegnet, er det vel bare forsikringen til gammel eier som er gyldig. Tviler på at et forsikringselskap er villig til å tegne forsikring på en bil som allerede er krasjet.

Så det mest ideelle er å tegne forsikring i sitt navn når man skal kjøpe bil, og heller ikke bruke den om man ikke kjøper bilen. Min oppfatning er at de fleste gjør det på den måten, og jeg har vært borti EN DEL bilhandler..

Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe problem å kjøre med bilen. Står noe om det i papirene man får sammen med vognkortet.

"Hvis ditt og datt (herunder forsikring) ikke er ordnet innen den og den dato går det ut avskiltingsbegjæring på kjøretøyet"

7171068[/snapback]

Er det levert inn salgsmelding har man ikke lov å bruke bilen, før nytt vognkort er skrevet ut.

Og i teorien skal det ikke være mulig for gammel eier å si opp sin forskring før ny eier har tegnet forsikring.

Så om man har kjøpt bil, men kjører på gammel eier vognkort og ikke har fått tegnet forsikring, så er egentlig som om man låner bilen til gammel eier, noe svært få egentlig er intressert i. :)

Lenke til kommentar
OK, my bad.

Så sånn sett kanskje det aller beste er å kjøpe et par prøveskilter og sette på bilen hvis man skal kjøpe en bil og kjøre den hjem til seg?

Merk at det er forskjell på forsikringer. Når man kjøper prøveskilt får man kun ansvarsforsikring, altså forsikring som dekker skade på andres eiendeler. Om man kjøper en dyr bil er det alltid en risiko ved bare å kjøre med ansvarsforsikring.

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
Merk at det er forskjell på forsikringer. Når man kjøper prøveskilt får man kun ansvarsforsikring, altså forsikring som dekker skade på andres eiendeler. Om man kjøper en dyr bil er det alltid en risiko ved bare å kjøre med ansvarsforsikring.

Mvh,

Amund

7173594[/snapback]

Helt klart noe å tenke på.

Kjøre forsiktig er første bud hvis man skulle finne på å ta risikoen.

Lenke til kommentar

Det hele er meget enkelt.

Du ringer forsikringsselskapet i forveien.

Så bestiller du forsikring som gjelder fra den dagen du skal hente bilen.

Bil er som regel ikke noe man kjøper på impuls.

Det bør man uansett ikke gjøre iallefall.

Kun tåper kjøper en bil usett og uten forberedelser.

Et annet triks er å finne ut om det er mulig å få tak i et hvilket som helst forsikringsselskap på gjeldende tid på døgnet, bestille forsikring der, for så dagen etterpå ringe ditt eget forsikringsselskap og bestille forsikring der.

Det er da ikke noe problem å avbestille den første forsikringen.

Lenke til kommentar
Er det levert inn salgsmelding har man ikke lov å bruke bilen, før nytt vognkort er skrevet ut.

Og i teorien skal det ikke være mulig for gammel eier å si opp sin forskring før ny eier har tegnet forsikring.

Så om man har kjøpt bil, men kjører på gammel eier vognkort og ikke har fått tegnet forsikring, så er egentlig som om man låner bilen til gammel eier, noe svært få egentlig er intressert i. :)

7173274[/snapback]

Da vil jeg påstå dette skrivet er litt uheldig formulert.

Det står riktignok ingenting om hvordan det er med forsikring, men som det går frem av skrivet får man en viss tidsfrist på å ordne diverse saker og ting (betale omreg, ordne forsikring osv) før bilen får "kjøreforbud"

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

7173274[/snapback]

Da vil jeg påstå dette skrivet er litt uheldig formulert.

Det står riktignok ingenting om hvordan det er med forsikring, men som det går frem av skrivet får man en viss tidsfrist på å ordne diverse saker og ting (betale omreg, ordne forsikring osv) før bilen får "kjøreforbud"

7180057[/snapback]

Forsåvidt sant nok, men reglene sier at bilen ikke skal brukes, og det er eiers ansvar å sette seg inn i disse. Det skrivet er forøvrig ikke det eneste som er rart formulert, for å si det slik. :)

Forøvrig, så står dette på salgsmeldingen (som man har levert inn før man får brevet du viser til);

"Kjøretøyet må ikke tas i bruk før registrering på den nye eier har funnet sted."

:)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Drar igang denne tråden igjen etter at jeg leste nøye gjennom forsikringsavtalen min (gjensidige).

Der står følgende under "vilkår":

5. Opphør ved eierskifte

Forsikringavtalelovens § 7-2 er fraveket

Istedet gjelder følgende:

• Skifter den ting forsikringen er knyttet til eier, faller forsikringen bort. Selskapet svarer likevel for forsikringstilfeller som inntrer innen fjorten dager etter eierskiftet. Forsikringen bortfaller uansett når den nye eier har tegnet forsikring

Dette vil vel si at bilen er forsikret selv om gamle eier har "sagt opp forsikringen" før ny eier har fått tegnet forsikring.

Dette er kanskje relevant i og med at amotor.no har en link til denne tråden på forsiden, med følgende tekst:

Forsikring ved eierskifte

Ved bruktbilkjøp er det egne regler for hvilken forsikring som gjelder. I forumet lurer en leser på hvordan han kan få forsikret bilen i perioden fra eierskiftet til nytt vognkort er på plass. Les tråden her.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...