magnus85 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 02 Volkswagen Golf 4, i sommer har jeg kjørt med 225*45*17, trodde det skulle være en drøm å sette over til vinter alu igjen 195*65*15, men den gang ei, billen svaier som en seilbåt og er nærmere ubehagelig å kjøre. Hva er galt? Framdekkene er balansert og de er korrekt. Lufttrykket er 2,2 bar foran og 2,5bar bak, dette skulle være greit i forhold til hva som står på tanklokket. Jeg blir frustrert, dekkene er ikke slitte og jeg kan ikke fatte hva som er galt, men føler at det er noe, virker som det er litt dødgang på rattet og når jeg kjører, den bruker mer tid på og svinge når jeg svinger i forhold til hva den gjorde med sommerdekkene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Har du samme dekkmerke/type foran og bak? Slik du beskriver det, høres det ut som om du har relativt stive dekk foran og myke bak. Ikke særlig behagelig! Prøv å sett de mykeste foran, da slipper du at hekken vandrer som en jolle med sjøen på skrå bakfra. Lenke til kommentar
magnus85 Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Samme dekk merke på alle dekkene, kjøpte nye dekk ifjor, da var det ikke sånn i det hele tatt! Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Gikk fra 225/40-18 til 195/65-15 selv i dag. Og vinterdekka er MYKE i forhold til sommerdekka så det er litt båtfølesle i min bil også. Blir fort vant til det, og like sjokkert når du setter på sommerdekk igjen Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Gikk fra 205/40R17 til 175/65R14 igår, og måtte ut å sjekke om hjula faktisk satt fast etter å ha kjørt litt.. Føles som bilen slipper bak hver gang man vrir litt hardt i rattet, ikke akkurat behagelig.. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 He he samme her, man får følelsen om at bilen ikke har veigrep i det hele tatt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det er helt normalt at bilen blir deiat når vinterdekkene kommer på. Årsaken er en kombinasjon av høyere profil og mykere gummiblanding i dekket. Prøv derimot en tur på grusvei og du kommer til og få en artig opplevelse. Grepet på grus er en del bedre med vinterdekk en med breie sommerdekk. Hvorfor mindre lufttrykk forran en bak? Er ikke bilen tyngst fremme da? Ser for meg at dekke blir slitt mye på kantene fremme med lavt lufttrykk på forhjula. Lenke til kommentar
magnus85 Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Det er helt normalt at bilen blir deiat når vinterdekkene kommer på.Årsaken er en kombinasjon av høyere profil og mykere gummiblanding i dekket. Prøv derimot en tur på grusvei og du kommer til og få en artig opplevelse. Grepet på grus er en del bedre med vinterdekk en med breie sommerdekk. Hvorfor mindre lufttrykk forran en bak? Er ikke bilen tyngst fremme da? Ser for meg at dekke blir slitt mye på kantene fremme med lavt lufttrykk på forhjula. 7169239[/snapback] Var det som stod på tanklokket, fulgte bare dette. Det er greit nok at det er litt uvant, men så fryktelig da? Har vært igjennom fire år med bil og skifting av dekk på sessongskifte, men aldri lagt merke til dette før. Som regel vært en behagelig opplevelse og få på vinterdekk fremfor sommer tidligere. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Husk at du bør ha mer luft i dekka på vinteren, pga at kald luft veier mer/mindre enn varm luft.. Anbefalt er vel rundt 10% mer. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Det er helt normalt at bilen blir deiat når vinterdekkene kommer på.Årsaken er en kombinasjon av høyere profil og mykere gummiblanding i dekket. Prøv derimot en tur på grusvei og du kommer til og få en artig opplevelse. Grepet på grus er en del bedre med vinterdekk en med breie sommerdekk. Hvorfor mindre lufttrykk forran en bak? Er ikke bilen tyngst fremme da? Ser for meg at dekke blir slitt mye på kantene fremme med lavt lufttrykk på forhjula. 7169239[/snapback] Var det som stod på tanklokket, fulgte bare dette. Det er greit nok at det er litt uvant, men så fryktelig da? Har vært igjennom fire år med bil og skifting av dekk på sessongskifte, men aldri lagt merke til dette før. Som regel vært en behagelig opplevelse og få på vinterdekk fremfor sommer tidligere. 7169539[/snapback] Tror ikke jeg vil følge det som står på mitt tanklokk. Der står det nemmelig "Diesel".. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Kan jo kanskje være foringene dine som er blitt dårlige..?? Lenke til kommentar
magnus85 Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Det er helt normalt at bilen blir deiat når vinterdekkene kommer på.Årsaken er en kombinasjon av høyere profil og mykere gummiblanding i dekket. Prøv derimot en tur på grusvei og du kommer til og få en artig opplevelse. Grepet på grus er en del bedre med vinterdekk en med breie sommerdekk. Hvorfor mindre lufttrykk forran en bak? Er ikke bilen tyngst fremme da? Ser for meg at dekke blir slitt mye på kantene fremme med lavt lufttrykk på forhjula. 7169239[/snapback] Var det som stod på tanklokket, fulgte bare dette. Det er greit nok at det er litt uvant, men så fryktelig da? Har vært igjennom fire år med bil og skifting av dekk på sessongskifte, men aldri lagt merke til dette før. Som regel vært en behagelig opplevelse og få på vinterdekk fremfor sommer tidligere. 7169539[/snapback] Tror ikke jeg vil følge det som står på mitt tanklokk. Der står det nemmelig "Diesel".. 7178248[/snapback] Tanklokk \ instruksjonbok, bak døren whatever, er vanlig at det står klistret en merkelapp på tanklokket om hva slags luftrykk som skal være i dekkene.. Foringene ja.. klart er jo mulig, men merkelig at jeg ikke merket det før jeg satte over til vinterdekkene da, heller ingen ulyd eller knirkelyder som har dukket opp. Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Kan jo kanskje være foringene dine som er blitt dårlige..?? 7178514[/snapback] Samme tenkte jeg på, eventuelt demperne bak som er blitt sykkelpumper.. Lenke til kommentar
magnus85 Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Kan jo kanskje være foringene dine som er blitt dårlige..?? 7178514[/snapback] Samme tenkte jeg på, eventuelt demperne bak som er blitt sykkelpumper.. 7180418[/snapback] Har mine tvil der selv jeg men.. Ville har merket mer ubalanse\evt ulyder samt hoppete bil i dumper, noe det ikke er mye tegn av. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Min blei også litt meir ustødig med vinterdekka. VW Bora, samme chassie som VW Golf... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå