SondreR Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Heisann. Hadde om dikt på skolen, og til neste time kan jeg ha med et dikt hvis jeg vil. De to beste dikta får en liten diktbok i premie. Jeg fikk et ark hvor temaet skulle hentes, og hvor det var fire ting jeg kunne velge mellom: En sak hvor det står at en mesterspelemann døde med fela i hånden. Et eventyrbilde av ei jente som flyrpå en svane ut i himmelen. Et løpende reinsdyr. Og en dødsannonse. Vi har hatt om forskjellig takter og slikt, og det er høyt nivå. Jeg laget et dikt fort, men som læreren synes hadde noen nødrim. Spelemann døde med fele i hånd. Etter mange gleder, fór han til den hellige Ånd. Med lyse toner og glitrende spill, var han etter dette ikke lenger til jorden til. Men der oppe er han, og spiller så mangt. I armene til en engel, som fra jorden ham fangt. Denne liker heller ikke jeg så godt, men har laget en til: Å fly avgårde, vekk fra alt. Føles så riktig, når jeg har gjort noe galt. Hva synes dere? Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Ganske bra det første diktet;P Men det ser ut som at du har skrevet diktet i bunden form, da vil jeg anbefale deg å ha like mange trykktunge stavelser i hver linje. Du kunne jo også ha prøvd å bruke noen similer eller metaforer også Og så er det alltid litt "leet" med enderim (helst fullrim, men halvrim er greit det også). Et lite forslag (du kjenner kanskje igjen diktet?): ________________________________ Døden hentet ham opp til det blå med seg fikk han felen sin få han fulgte stien til den første slik fór han opp til den aller største Med toner som fra fuglesang og spill som satte hjerter i brann o.s.v (gidder ikke å bruke så mye tid på dette:P) ________________________________ Hilsen Sondre Edit: Går du allmenn/studiespesialisernde->vg1? Gjetter på det siden jeg også har om det på skolen nå Endret 27. oktober 2006 av Zelziuz Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Er helt enig med læreren din; det var en del nødrim og rare formuleringer. F.eks i første verset; "Spelemann døde med fele i hånd" man sier jo ikke det, bli gramatisk feil for å få det til å rime. Og siste lingjen i andre vers, ble litt rot med de to til'ene, igjen ser det ut som om du har gjort dette kun for å rime. Til slutt siste linje i siste vers; jeg har aldri hørt ordet fangt før, du har også endret på ordstillingen for å få det til å rime. Innholdet var ellers greit, men kanskje litt presset. Sorry, likte det ikke så veldig godt. Endret 28. oktober 2006 av Jør2 Lenke til kommentar
ka_trine Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 vett ikkje om æ har så greie på dikt men her er ett æ har skreve eller to:P Ensomhet ett ensomt blad visler stille i vinden så alene så forlatt det lille bladet faller sakte ned blir tråkket på forsvinner i den store verden ingen bryr seg.... trist... ekte kjærleik to duer holderom hverandre frosten komme sigende mørket senker seg dei står sammen i all slags vær bundet av kjærleik lar seg ikkje knekke en evig trofasthet! hva synes dere? Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Synes de var ganske bra! Skal levere i morgen - forslag til metoder, folkens? Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 2. november 2006 Forfatter Del Skrevet 2. november 2006 Ganske bra det første diktet;P Men det ser ut som at du har skrevet diktet i bunden form, da vil jeg anbefale deg å ha like mange trykktunge stavelser i hver linje. Du kunne jo også ha prøvd å bruke noen similer eller metaforer også Og så er det alltid litt "leet" med enderim (helst fullrim, men halvrim er greit det også). Et lite forslag (du kjenner kanskje igjen diktet?): ________________________________ Døden hentet ham opp til det blå med seg fikk han felen sin få han fulgte stien til den første slik fór han opp til den aller største Med toner som fra fuglesang og spill som satte hjerter i brann o.s.v (gidder ikke å bruke så mye tid på dette:P) ________________________________ Hilsen Sondre Edit: Går du allmenn/studiespesialisernde->vg1? Gjetter på det siden jeg også har om det på skolen nå 7166128[/snapback] Gjør det ;-) Diktet ditt likte jeg veldig godt! Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Av en eller annen merkelig grunn finner jeg limerick ganske effektive. Kremt. Det var ei jente som het Ane Hun fløy opp til himmels på ei svane men Rudolf fikk skylda selv om nissen var på fylla julaften ble hennes bane. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå