Gå til innhold

Konsekvenser ved overklokkig/Død CPU?

Anbefalte innlegg

Da prossesorene ikke koster all verden idag, får jeg lyst til å klokke min til grenseland. Mest for å lære (og litt for moro skyld)... Men det store spørsmålet er: Hva skjer med resten av hardwaret i kabinetet når CPUen dør pga overkloking? Kan det oppstå kortsluttinger som kan skade de andre komponentene, eller lignede? Har neon opplevd det før?

Endret av retlaw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du gjør er å klokke opp litt om gangen. Og for hver gang du har klokket opp så sjekker du om systemet er stabilt. Hvis du gjør det på denne måten så burde det gå bra.

Men husk: Når du overklokker så mister du garanti på prosessor og muligens også hovedkort. Og det er heller ingen garanti for at ikke noe kan gå galt.

Lenke til kommentar
Det du gjør er å klokke opp litt om gangen. Og for hver gang du har klokket opp så sjekker du om systemet er stabilt. Hvis du gjør det på denne måten så burde det gå bra.

Men husk: Når du overklokker så mister du garanti på prosessor og muligens også hovedkort. Og det er heller ingen garanti for at ikke noe kan gå galt.

7180079[/snapback]

Noe jeg egentlig lurer litt på, er det fysisk mulig for produsent og finne ut om jeg har overklokka og da brutt garantien ved at CPU tar kvelden og jeg sender den inn for å få ny på brutt garanti?

Nå snakker jeg om at CPU f.eks er overklokka en gang og klokka ned igjen og senere tar kvelden av en eller annen grunn, Eller i overklokket tilstand at den tar kvelden.

Kan produsent finne ut at CPU en gang har vert/var overklokket?

Lenke til kommentar
Regner med de kan finne ut at prosessor har vært overopphetet

7194064[/snapback]

Mulig det, selv om jeg ikke aner hvordan de skal se det... Men du mener altså overklokking = overoppheting? Dessuten, overoppheting kan ha så mange årsaker. Cpuen vil normalt sett throttle seg ned ved for høye temperaturer og.

Lenke til kommentar
Men det store spørsmålet er: Hva skjer med resten av hardwaret i kabinetet når CPUen dør pga overkloking? Kan det oppstå kortsluttinger som kan skade de andre komponentene, eller lignede? Har noen opplevd det før?

7165761[/snapback]

Lurer på det samme!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan andre komponenter dø når man overklokker. Jeg tenker i første rekke på hovedkortet. De gamle prescott-cpuene med noe billigere hk f.eks. Hovedkortene likte seg ikke med høy Vcore, så de ble mer eller mindre svidd :green: . Det var bare et eksempel, men hvis du virkelig vil sende cpuen din inn i selvmord må du regne med at andre komponenter også kan gå med...

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd og prøvd å tyne min P4 2.4Ghz Northwood prosessor med en masse vcore, 1.725v+0.1v = Overvolt jumper, og FSB til evigheten, men den dør aldri, men den kjører ikke stabilt noe over 161Mhz FSB, med 1.825v, og ram overklokka fra 266Mhz til 322Mhz, (rammen klarer 362Mhz) men jeg får ikke enten drept cpuen eller overklokka den til over 3Ghz, den stopper alltid på 161*18=2898Mhz=2.9Ghz.

Men jeg vil ha den til 3006Mhz, men den vil ikke. den blir ustabil på 2915Mhz.

Legger til at temp aldri overstiger 60Grader med Zalman CNPS7000Cu kjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...