ArtDeco Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Hei Jeg skal flashe bios på MSI K8N Diamond (MS-7100). Har formatert harddisken min med NTFS. Vanlig bootable floppy klarer ikke å få tilgang til C: som er formatert med NTFS. Noen som har en fiks eller råd om hvordan det skal gjøres? Endret 27. oktober 2006 av ArtDeco Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Det store spørsmålet er vel egentlig hva du skal på C: ? Forklar det så blir det lettere å komme med en løsning. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Drit i å flashe fra HDD . Plasser dosflasher + bios image på disketten formattert via xp med "create a bootable MS-DOS disk". Er du "redd" for intergriteten på floppy disken , åpne et cmd vindu etter formattering til MS-DOS bootabe og kjør : CHKDSK A: /R Det vil sjekke disketten for bad clusters og reallokere data samt merke evt bad clusters som feilaktige. Deretter kan du kopiere awflXXX.exe og w7100nms.XXX filene til disketten og trygt flashe bios fra disketten. Endret 27. oktober 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Det store spørsmålet er vel egentlig hva du skal på C: ?Forklar det så blir det lettere å komme med en løsning. 7165317[/snapback] Som sagt skal jeg flashe Bios. Med en beta. Og det frardes på sterkeste å flashe fra floppyen. Derfor legger jeg Bios og "Flashware'en" på C:\ Edit: utdypet Endret 27. oktober 2006 av ArtDeco Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) JEG anbefaler overnevnte måte .Og er omtalt som bios guru på MSI's forum. Enkelte idioter i MSI's forum tuter om flash fra HDD eller ramdrive . Det er bare tull hvis du kjører CHKDSK A: /R på disketten før du legger/kopierer data tilden. Edit: Du kan også lage en boot cd med dos emulering. Legge inn NTFS read driver i tillegg fører bare til mere drivere og potensielle feilkilder. Endret 27. oktober 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 JEG anbefaler overnevnte måte .Og er omtalt som bios guru på MSI's forum.Enkelte idioter i MSI's forum tuter om flash fra HDD eller ramdrive . Det er bare tull hvis du kjører CHKDSK A: /R på disketten før du legger/kopierer data tilden. 7165375[/snapback] Takk Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Husk å benytte parametere da ... awfl859g biosfile.xxx /py /sn /wb /cc /cd /cp /ld /e Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Husk å benytte parametere da ... awfl859g biosfile.xxx /py /sn /wb /cc /cd /cp /ld /e 7165422[/snapback] Trodde jeg hadde det nå.. men, skal alle eller bare noen av parameterene benyttes? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Alle . PY = Program main bios block med NY kode til bios chip SN = Nei til å ta bakup av gml bios WB = Program boot block med NY kode til bios chip CC = Clear CMOS (virker ikke alltid , så du må uansett cleare cmos med jumper/knapp etter flash) CD = Clear DMI data pool (start fresh) CP = Clear PnP data etter programmering LD = gjør siste checksum invalid (forcer cmos til å starte med ny load cmos) E = Returner til dos prompt etter flash (nyttig hvis flash går feil , siden du kan starte ny flash prosedyre ) Mest mulig clear og reset av gammel cmos data og PnP og DMI data gjør at flashingen blir mer likt et nytt "fresh" hovedkort uten at gamle cmos data fra gml. bio/cmos blir gjenbrukt PS! Har du overklokking aktiv husk å tilbakestille til default før flashing. Endret 27. oktober 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Mange takk igjen. Saken er løst. :-) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Saken løst er jo bra , Gjetter jeg rett da , at de ble flash via diskett stasjon ? Endret 27. oktober 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Ja. Uten problemer. Må sjekke om dt er nye dividere og spenninger og få klokket opp igjen. :-) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. november 2006 Del Skrevet 3. november 2006 Dette skal ikke ligge i Overklokking av hovedkort men i selve hovedkort-kategorien. Vær nøye med hvor du poster trådene deres. Hvis det er en kategori for akkurat det aktuelle emne så benytt den. Er du usikker på hvor tråden skal ligge så benytter du rapporteringsknappen () og rapporterer innlegget ditt og så ser en moderator på saken og hjelper deg til rett kategori. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg