Gjest Slettet+8745264 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Har et Lanparty SLI-DR som nevnt. Dette har 4 stk SATA-porter. I ett år har jeg hatt 3 av dem i bruk, uten problemer. Ved tilkobling av en fjerde disk får jeg følgende melding: "Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem." Napper jeg disken ut igjen, går alt fint. De tidligere diskene er koblet til port 1, 2 og 3, hvor systemdisken står i 1. Har prøvd forskjellige boot-sequenses, uten hell. Eneste jeg har klart å denne feilmeldingen: "Boot disk failure. Insert system disk and press a key to continue" Tips anyone? Endret 27. oktober 2006 av Slettet+8745264 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Hei! Jeg har også NF4 SLI DR . Har 5 disker (siste på SIL controlleren) alt virker fint her. Tror kanskje du har MBR boot u/OS på den disken du tilkopler og at den havner øverst i HDD boot pri. nForce chipsettene har en tendens til å legge siste innkoplede disk øverst i HDD boot priority . Etter tilkopling av din 4'de , enter cmos og sjekk at din ordinære bootdisk er øverst i liste (evt. flytt den opp øverst med PGUP tasten) . Boot.ini har ingenting med dette å gjøre . Endret 27. oktober 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Og som mange andrer ganger fikser jeg feilen selv først etter at jeg poster. Løsningen i mitt tilfelle: Endre endre de fysiske portplasseringene. Før disken ble satt inn var de plassert slik: 3. disk 1 - boot 4. <tom> 1. disk 2 - windows 2. disk 3 Siden Windows hos meg ikke ligger på bootdisken (noe som tok litt tid å huske pga løsemiddelskaper pga oppussing av legenheten) må jeg nå kjøre følgende oppsett: 3. disk 1 - boot 4. disk 2 - windows 1. disk 3 2. disk 4 Hos meg startes nummer 3, 4, 1, 2 på samme måte som 1, 2, 3, 4.. Logisk nok.. Da sier det seg selv at hvis en tom disk settes i port 4 stopper alt. Tråden kan stenges. EDIT: Syar2003: Jess, det var jo forsåvidt en ganske korrekt løsning bortsett fra at jeg måtte flytte kablene. Endret 27. oktober 2006 av Slettet+8745264 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Boot/system disk og windows install på annen disk er alltid noe dritt og noe jeg alltid unngår. Bra det ordnet seg da . Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Enig! Grunnen til at det har blitt slik er ren og skjær latskap.. I et sløvt øyeblikk hadde jeg ved maskinens byggetid klint inn feil rekkefølge på diskene, med raptoren på plass 2.. Altså tok jeg en spansk en. Runder snart året uten at jeg har behøvd en full reinstall, så da gidder jeg heller ikke gjøre noe med det før dette blir nødvendig. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Jeg synes at den stakkars boot.ini file trenger litt forvar her. Det er boot.ini file som styrer dette her og en redigering av boot.ini file kan gjøre det mulig å kople din Windows disk hvor du vil og ikke være avhenging av å ”kople kablene riktigvis” Hos deg er selvfølgelig mer strukturert som du har det nå, men det betyr ikke at Windows vil ikke starte hvis du kopler disken på Sata 2 kanal. Du kan kople disken hvor du vil så lenge arc path er riktig. Du koplet en disk til på en ledig port. De forandringer du gjorde der er ikke registrert av Windows fordi Windows ikke hadde startet når du koplet på disken, dvs viste ingenting om. På det samme måtte som du må redigere boot.ini file hvis du bruker noe tredje parts verktøy å flytte Windows installasjon på en annet disk hvor du har 4 partisjoner og du plassere Windows på partisjon nr 4. Da nytter ikke å flytte på kablene. Da skal du redigere boot file i partisjon(4). Når du tilkopler en ny disk på kontrolleren så er ikke noe automatik at boot.ini file redigeres. Hadde du i motsetning slettet en partisjon på disken disken din, sin partisjon 1 men Windows var plassert på partisjon 2, ville mest sannsynlig boot file automatisk redigeres med å henvise til partisjon 1 og ikke 2, som opprinnelig var. Og det fordi forandringer ble gjort mens Windows var oppe og fordi partisjonstabell ble rettet da og da. Så det er boot file som bestemmer hvordan det skal startes og ikke med å være heldig under flytting av kablene. Og det er derfor vi kan redigere boot.ini file lett og smertefritt. Det kunne være slik at diskene var riktig tilkoplet men at boot file hadde blitt korrupt eller borte. Da skal du bruke de muligheter du har (og det er gode) enten å lage en ny eller redigere den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå