Gå til innhold

NSB - Bedriften som ennå lever i forrige årtusen?

Ni kon

Anbefalte innlegg

Hvis du er tidlig ute, så får du minipris som er konkurransedyktig på pris. Når du tar tog kan du møte opp fem minutter før det går, det kan du ikke med fly. Det er mange som ikke tenker over den ekstra tiden det tar med innsjekk, dødtid m.m. ved å fly. Reiser man med bagasje, må man også vente på den etterpå. Bergen-Oslo med fly tar plutselig ikke 40-50 minutter lenger når du tar disse tingene med i beregningen.

I disse mijøtider, så må det nevnes at tog også er mer miljøvennlig. Jeg synes dessuten personlig at det er mer behagelig, og en slipper styret med sikkerhet på fly. Det kan ikke måle seg i forhold til tid vs distanse (selv om det ikke utgjør så mye som folk skal ha det til, med unntak av reiser som med fly tar mange timer, jf forrige avsnitt). Men det er kanskje også det eneste punktet det vinner på.

Man kan bestille på nettet, hente billetten på toget og kose seg med gratis aviser, kaffe og ekstra beinplass hvis man ønsker å betale litt ekstra for det.

Haha, gullkorn. Jeg tenkte å hente meg en gratis bil i morgen. Min lokale Audi-forhandler gir ut gratis biler, så lenge man betaler for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du er tidlig ute, så får du minipris som er konkurransedyktig på pris.

Vil da absolutt si at å se på billettene 3 mnd før reisen er å være tidlig ute... Og det var ikke konkurransedyktige priser da. Flyselskapene har også billigere priser om man er tidlig ute.

Når du tar tog kan du møte opp fem minutter før det går, det kan du ikke med fly. Det er mange som ikke tenker over den ekstra tiden det tar med innsjekk, dødtid m.m. ved å fly. Reiser man med bagasje, må man også vente på den etterpå. Bergen-Oslo med fly tar plutselig ikke 40-50 minutter lenger når du tar disse tingene med i beregningen.

Nå har jeg reist Oslo-Bergen en god del ganger (masse konserter), og jeg møter opp på Flesland 30min før flyet skal gå. Som regel skal jeg være i Oslo i mindre enn en uke. Det er da ikke nødvendig å ta med noe annet enn en koffert som går som håndbaggasje.

Innenriks sikkerhetssjekkene tar sjelden mer enn et par minutter. Jeg har i hvertfall aldri opplevd kø verken til eller fra Oslo, uansett når det er på dagen.

La oss si for enkelhets skyld, at det tar max 5min i sikkerhetskontrollen.

Reisetid(Bergen->Oslo) = 30min(tidlig oppmøte) + 5min(sikkerhet) + 50min(reisetid) + 30min(Rygge->Moss sentrum eller gardemoen->oslosentrum) = 115min.

Tidsratio = tid med tog / tid med fly = (8t*60min) / 115min = 4,17. Det tar alstå over 4 ganger lengre tid å ta toget, til tross for at det er dyrere.

I disse mijøtider, så må det nevnes at tog også er mer miljøvennlig.

Her har du helt rett. Men det får være måte på hva jeg gidder å tolerere for å spare miljøet.

Jeg synes dessuten personlig at det er mer behagelig, og en slipper styret med sikkerhet på fly.

Dette er nok mer subjektivt. Sist jeg tok toger og hadde sete istedet for sovelugar, var for 2 år siden når jeg skulle i militæret, og de setene var ikke så jysla mye bedre enn på et fly. Og det skal nevnes at jeg er 1m90cm, så jeg merker godt når det er trangt og jævli.

Lenke til kommentar

Tog er sykt behagelig om du har god tid (sett at de har aircondition eller noe form for lufting/kaldblåsing).

Satt og svetta i 4 timer fra Vinstra til Oslo, det var ikke så gøy å ikke få noe kompensasjon som for eksempel prosentavslag i kafeteriavogna eller en flaske vann, men neida.

Men når det er det eneste alternativet, så stiller saken seg annerledes :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...