Gå til innhold

NSB - Bedriften som ennå lever i forrige årtusen?

Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke så at strekningen Ås > Ski , Ski > Ås er Norges dyreste strekning a? Mtp tid og avstand?

7168167[/snapback]

Det vet jeg ikke, men 20 kroner for seks minutter på et tog er skandaløst.

Heldigvis hender det at konduktøren går forbi meg, og det er 13 kroner jeg gladelig unngår å betale. Nevner at jeg da betaler barnebillett, fordi jeg er under 16.

7168198[/snapback]

12kr for 7min på buss er enda mer skandaløst

Lenke til kommentar

7168198[/snapback]

Er det egentlig *så* ille?

6 minutter med drosje er raskt 150 spenn på en tidlig søndagsmorgen (~6-7 km). T-banen (Oslo) koster jo også 20 kr, selv om du reiser kun fra Nationalteateret til Sentrabanestasjonen noe som tar maks 30 sekunder. Eller buss (22kr) fra Munkgata til jernbarnestasjonen i Trondheim, noe som igjen kanskje tar ca 3 minutter.

Tror noen har et absurd forhold til hva dere synes ting koster. 6 minutter på tog, med stopp og greier regner jeg med det er sikkert snakk om ei halv mil kjørelengde. Tipper de aller fleste her bruker rundt 30 min på å gå ei halv mil. Er da 20kr virkelig så mye å hyle om?. Velger du å gå, kjøper du garantert en Cola på Narvesen til 21 spenn alikevel ;)

Lenke til kommentar

7168198[/snapback]

Er det egentlig *så* ille?

6 minutter med drosje er raskt 150 spenn på en tidlig søndagsmorgen (~6-7 km). T-banen (Oslo) koster jo også 20 kr, selv om du reiser kun fra Nationalteateret til Sentrabanestasjonen noe som tar maks 30 sekunder. Eller buss (22kr) fra Munkgata til jernbarnestasjonen i Trondheim, noe som igjen kanskje tar ca 3 minutter.

Tror noen har et absurd forhold til hva dere synes ting koster. 6 minutter på tog, med stopp og greier regner jeg med det er sikkert snakk om ei halv mil kjørelengde. Tipper de aller fleste her bruker rundt 30 min på å gå ei halv mil. Er da 20kr virkelig så mye å hyle om?. Velger du å gå, kjøper du garantert en Cola på Narvesen til 21 spenn alikevel ;)

7173396[/snapback]

Det værste er at det ikke er noen mellom stasjoner :)

Nå var det snakk om NSB, ikke buss eller taxi... T-Banen er også jævla dyr, derfor går jeg som oftest dit jeg skal istede for å ta banen..

Lenke til kommentar

Synes NSB har blitt mye bedre de siste årene. Studerer langt hjemme fra, og tar toget ofte!

Før var det både dyrere og stadige forsinkelser, men nå kan man få miniprisbillett (med litt planlegging) og togene er nesten alltid i rute :D

Man kan bestille på nettet, hente billetten på toget og kose seg med gratis aviser, kaffe og ekstra beinplass hvis man ønsker å betale litt ekstra for det.

Og egentlig sparer man ikke så mye tid (op penger) på å fly når man tenker på tiden det tar og komme seg til/fra flyplassen, innsjekking av bagasje osv.

Togstasjonene er sentralt plassert mens flyplasser ligger som regel langt fra sentrum. Koster penger å komme seg til flyplassen også, og vips så ble flyturen mye dyrere!!

Lenke til kommentar
Og egentlig sparer man ikke så mye tid (op penger) på å fly når man tenker på tiden det tar og komme seg til/fra flyplassen, innsjekking av bagasje osv.

Togstasjonene er sentralt plassert mens flyplasser ligger som regel langt fra sentrum. Koster penger å komme seg til flyplassen også, og vips så ble flyturen mye dyrere!!

7175536[/snapback]

Tja. Var veldig glad når jeg slapp flere timer på Nordlandsbanen i Agenda, jeg. Dash 8 på 50 minutter er alltid bedre, mer komfortabelt, mer morsomt og raskere enn flere timer på et fælt Agenda-tog.

Period.

Lenke til kommentar

7175536[/snapback]

Tja. Var veldig glad når jeg slapp flere timer på Nordlandsbanen i Agenda, jeg. Dash 8 på 50 minutter er alltid bedre, mer komfortabelt, mer morsomt og raskere enn flere timer på et fælt Agenda-tog.

Period.

7175935[/snapback]

Så lenge de er i rute og ikke er kansellert. :p Jeg sjanser ikke på fly til Sandnessjøen til jul for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Hvem her liker Brunell og Bazelgette? Jeg liker Brunell og Bazelgette. Hvorfor?

The Great Eastern hadde doble skrog i 1880, fikk en enorm flenge på et skjær, passasjerene merket det ikke. I 1911 tøffet Titanic ut på en tur, traff en isbit og fikk en pitteliten flenge, og sank.

Dessuten er det mye mer skjel i de gamle hurtigrutene enn i de nye.

Å fly med jetfly, er som å kjøre en Toyota Avensis. Det går veldig stille for seg, lite vibrasjoner, veldig komfortabelt. Ganske lett.

Å fly med Dash 8 er som å kjøre Suzuki SJ413'en vår. Det rister, bråker som et uvær, girkassa rister, den jævla bilen er skummel når du passerer 60, jeg klarte nesten å tippe den i 30, men reddet den ved å kaste kroppsvekten min til venstre!

Du går ikke rundt å tenker "skulle ønske jeg kjørte en Avensis, det var gøy."

Men Suzukien, som prinsippielt er et mye dårligere stykke arbeid, er mye mer morsomt.

Point.

Lenke til kommentar
VikinGz: Det som er første vogn endres hele tiden og jeg har _aldri_ hørt om det der, kan jo dog være at togene som brukes til Sverige har et eller annet snålt opplegg.

Ingen av disse togsettene jeg har vært borti har hatt noe slikt:

EL18 (Trekker regiontog/sørlandsbanen)

EL17

BM69 (Lokaltog)

BM73(Flytoget/Signatur)

BM72 (Lokaltog)

Ja jeg er togentusiast... :)

7166667[/snapback]

Togene som går Trondheim-oslo og Hamar - røros har de bestemelsene... Har hørt det er blitt sakt over høyalerne at telefoner og annet elektrisk utstyr må være skrudd av i første vogn... men hva er poenget med konfor da egentlig... når man ikke får bruke pcen sin?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

En ting som irriterer meg med NSB, er den utrolig lite fleksible billettbestillingen på nett.

Ikke kan man få opplysninger om hvilke avganger som er fulle/har få billetter igjen før man evt. forsøker å bestille, og man får ikke velge hvor i toget man vil sitte. Muligheten for å få billett tilsendt på mail er også savnet.

Lenke til kommentar
NSB suger stort og sidene deres er lite hjelpsomme. :)
Ingen påstander uten begrunnelse ;)

7182201[/snapback]

Ok. Jeg lurer på hvor mye jeg skal betale til f.eks. Kongsberg tur/retur. For det første er det ikke noe sted jeg kan si at jeg har månedskort for Oslo.

Det som er verre er at systemet ikke vil vise priser hvis man velger lokaltog. Og hvis man velger region tog har jeg opplevd at den har klikka.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

bump:

Over nyttår skal jeg begynne å reise strekningen Bergen->Moss endel, så ut av nysjerrighet søkte jeg opp priser hos nsb i en illusjon om at tog, det var billig det.

Men herregud mann! Fant jo ingen datoer tur/retur i hele januar som var billigere enn flyet er! Og det er 7-7,5 timer forskjell i reisetid.

Jeg forstår ikke hva nsb tror skal få folk til å ta mer tog, når det er bare tull. (mener selvsagt bare over lengre strekninger)

Jeg ble så sjokkert over pris og tidsforskjellen at det første jeg tenkte var de må bare legge ned hele Bergensbanen til de klarer å konkurrere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...