Gå til innhold

NSB - Bedriften som ennå lever i forrige årtusen?

Ni kon

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Bare må få ut min frustasjon for NSB. Det hele begynte forrige lørdag, når jeg fikk beskjed at min sjef om å befinne meg i Gøteborg ved lunsjtider. Siden jeg bor i Oslo tenkte jeg at jeg like gjerne kunne ta toget, da jeg ikke sparer mye på å fly.

Gikk inn på www.nsb.no for å kjøpe billett, noe som fungerte smertefritt. Men her er morroa. Jeg må allikevel innom en terminal eller skranke for å hente billetten min? Hva er da poenget med å bestille via nett? Ikke er det billigere heller.

Her har NSB mye å lære av Norwegian, som sender deg din billett på epost. Du printer ut og er klar.

Uansett gikk toget mitt 0700 på mandagsmorgen. En av grunnene til jeg valgte toget var og at sist gang jeg var i Gøteborg tok jeg toget til Oslo, og da hadde jeg internett hele veien. Satte meg glad ned i setet mitt. Her manglet strømuttak.

Spurte så konduktøren om hvordan jeg fikk nett, noe jeg fikk bekreftet at NSB ikke hadde. Men joda, han visste at SJ hadde dette....

Frustasjon! Her var jeg dermed låst til min stol i 4 timer uten aviser og nett. Heia NSB for ikke henge med i tiden. Og de lurer på hvorfor mindre mennesker tar toget?

For å sette lyset på kaka:

Det ble opplyst via høytaleranlegg at mobiltelefoner var forbudt. Heia!

Jeg for min del tok min siste tur med NSB denne dagen. Heretter kommer jeg kun til å kjøre eller ta fly. Untaket er flytoget til Gardermoen så lenge det er rush...

Måtte bare få utløp for frustasjonen mot NSB, som i mine øyne er en bedrift som burde snart tenke i andre baner....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med at mobiltelefoner var forbudt, har jeg aldri før hørt om. Merkelig.

Om du krysser av for at du vil hente billetten på toget så kan du, overraskende nok hente billetten på toget. Du bare setter deg på plassen som er oppgitt og oppgir eventuelt referansenummeret om konduktøren krever det, så får du en kvittering som fungerer som en slags billett...

Lenke til kommentar
Gikk inn på www.nsb.no for å kjøpe billett, noe som fungerte smertefritt. Men her er morroa. Jeg må allikevel innom en terminal eller skranke for å hente billetten min? Hva er da poenget med å bestille via nett?
Vanligvis har man jo et alternativ som heter Henting i tog. Merkelig at det ikke går ann på denne strekningen.

For å sette lyset på kaka:

Det ble opplyst via høytaleranlegg at mobiltelefoner var forbudt. Heia!

Da har du kanskje reist med NSB stille? For å få strømuttak må du reise med NSB Komfort. Koster 75 kr ekstra.
Lenke til kommentar
Jeg for min del syntes det hørtes helt herlig ut, jeg. Endelig fri fra summingen til pcer og mobiltelefoner og alt annet bråk og det eneste en kan høre er sine egne tanker. Herlig  :)

7164771[/snapback]

Det finnes de som ikke trives i eget nærvær og egne tanker....

Lenke til kommentar

Og et annet eksempel er den rene IDIOTIEN at de fjerner nummerene på stasjonene rundt om kring i Norge. Eneste måten å få kontakt med NSB er via den landsdekkende telefonen for ruteopplysning og billettbestilling (de har en for utlandet også), sentralbordet i Oslo og så har de en hittegods-nummer i Oslo også...and that's it. De har ikke flere nummer. Så mister du noe i f.eks Bergen så må du ringe Oslo i åpningstidene (9-15 elns) og håpe at der forsatt er noen på kontorene.

NSB er så lite kundevennlig at det er rett og slett skremmende og det er merkelig at et selskap som tross alt har monopol på tog-avgangene her i Norge får lov til å holde på slik.

Lenke til kommentar

Helt tullete den greia til NSB når det gjelder bestilling av billetter på internett.

Man burde ha fått billett/billettene på mail, slik som man får når man f.eks. reiser med fly.

Dessuten er det jo samme pris som du sier.

Flytoget er jo ikke NSB, og dessuten yter de service på sitt beste!

De er heller ikke så dyr som NSB er når det gjelder studenter (50% rabatt), eller om du har barn under 16 år med deg, da er det jo gratis.

Reiser alltid med Flytoget når jeg skal til/fra Oslo Lufthavn.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Faen skulle ta T-bane og tog hjem en dag...

Heldigvis skulle jeg til Ski, noe som da kosta meg 60kr.. Mens de som skulle videre til Ås måtte ut med 80kr!!

FFS!

Skal si de har lagt det opp bra mht fattige studenter i dag ja...

7165479[/snapback]

Barnebilletten fra Ås til Ski koster 13, voksen koster vel 20.

Ås ligger seks minutter fra Ski... Det tar 27 minutter fra Oslo, man betaler 20 kroner for å sitte i en vogn i seks minutter!

Når man allerede har betalt for å sitte på toget fra Oslo (antar jeg) så skal man ikke ut med like mye ekstra som de som går på i Ski for faen!

Jeg SYKLER!

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

For å si det sånn: NSB må ha statlig støtte for å gå med overskudd. Og hadde de ikke fått statsstøtte hadde bilettprisene vert vesentlig høyere. Tenk på det neste gang dere klager over bilettprisen :p

Forøvrig forstår jeg ikke hvem som betaler kr 1666 for en ordinær tur/returbilett mellom Stavanger og Oslo, når en tur/returbilett med SAS koster kr 787 :hmm: Eneste gunn til å ta langdistansetogene til NSB er hvis man reiser på minipris eller har flyskrekk.

Ettersom jeg har ungdomspass slipper jeg heldigvis å tenke på prisen når jeg tar lokaltoget her i Rogaland :cool:

Lenke til kommentar

For å veie litt opp mot detta da. (Cluet er å planlegge)

- Jeg kan reise fra Lillestrøm til Mosjøen for 199kr (hvis jeg planlegger i forveien). Fly er ikke i nærheten.

- Jeg får (som regel) skikkelig gode sovesitteplasser på strekningen.

- Jeg har Månedskort som er billigere enn det ville vært om jeg tok bil frem og tilbake mellom skjetten og oslo (inkludert bomring, bensin, årsavgift++).

- Lokaltoget i oslo-området er der mest for pendlere og andre med månedskort. Hvis du reiser enkeltstrekninger blir du uansett flådd. Men det tror jeg gjelder det meste av kollektivtransport.

- Genialt med en stilleavdeling i toget. Jeg blir fly forbanna når noen begynner å prate der. Enten i telefon eller med hverandre. Hollois folkens, det er en *stille*avdeling. Jeg klikker på PC-er der også.

- Man må på en måte "hente" billetter når man tar fly med bagasje som ikke skal inn i kabinen også. Innsjekking tar lengre tid enn å hente togbillett på en av de *mange* togbillettautomatene. "Trykke-trykke-trykke-pling-billett".

- Stor bonus for meg: På tog rekker man å tenke. Jeg klarer fint de 11 timene fra lillestrøm til mosjøen uten musikk, lesestoff, mobil eller PC. Er man *så* avhengig av stadige synsmessige/lydmessige inputs at man ikke klarer noen stusselige timer i fred og ro?

Så rett og slett: Kanskje noen folk tar tog rett og slett fordi det er mindre "masete"? Fordi det ikke stoppes av "tåke på gardermoen"? Jeg tar ihvertfall gledelig tog. Spesielt hvis langturen koster 199kr. :)

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Jeg syns tog er flott, jeg. Det er jo løsninger for de fleste. Stilleavdelingen er fin, den. Men dumt å sette seg der om man vil bruke telefonen, hehe.. Komfortavdelingen blir også en mer, ja, rett og slett, komfortabel kupe i og med at man får disse kaffepollettene, strøm, bord (er det nett der også?).

Men jeg syns en del av konduktørene kunne vært mer kundevennlige. I dag stod konduktøren og kranglet med en dame på regelverket, han kunne spart seg en del av kommentarene sine. Og sist jeg toget hjem fra Hamar, var en annen en frekk med en som ikke visste at han måtte ordne seg nytt studentbevis.

Lenke til kommentar
Forøvrig forstår jeg ikke hvem som betaler kr 1666 for en ordinær tur/returbilett mellom Stavanger og Oslo, når en tur/returbilett med SAS koster kr 787 :hmm: Eneste gunn til å ta langdistansetogene til NSB er hvis man reiser på minipris eller har flyskrekk.

Jeg reiser hver 14 dag med regiontoget Stavanger <-> Oslo S og betaler mellom 400 og 600 tur retur, ser ikke helt problemet. Veldig greit å sitte i ro på komfort avdelingen og jobbe på maskinen i fred og ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...