Gå til innhold

Dell Pc'er- for godt til å være sant?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny, relativt kraftig stasjonær, som jeg planlegger å bruke til arbeid med lyd (amatørstudio), samt litt spilling.

Jeg hadde lenge tenkt å bygge meg PC, da det virker som en ganske grei måte for å få akkurat den pc'en man trenger, til en billig penge. Men i dag sjekket jeg ut Dell's hjemmeside, og så hva de hadde av PC'er. Og jeg ble mildt sagt overrasket.

Etter en ti minutters trykking, hadde jeg spesifikert denne pc'en:

DimensionTM 9200

PROSESSOR Intel® Core® 2 Duo® E6400 Processor (2.13GHz, 1066MHz, 2MB)

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows® XP Home Edition, SP2

MINNE 4096MB Dual Channel DDR2 533MHz (4x1024MB) Minne

HARDDISK 320GB Serial ATA RAID 0 Stripe [2x160GB 7200rpm drives with DataBurst™ cache]

OPTISK(E) STASJON(ER) 16X DVD+/-RW Drive redigere

GRAFIKKORT 256MB nVidia™ GeForce 7900GS graphics card

LYDKORT Integrert Sound Blaster Audigy ADVANCED HD programvare for lyd

HØYTTALERE Ingen høyttalere redigere

DISKETT- OG MEDIESTASJONER Internal 13-in-1 Media Card Reader

Virker jo som ekstremt mye for pengene, bare 4x1024mb rambrikker koster jo 4-5000 kroner; og hele pcen som jeg konfigurerte kom på 10.000. Er dette for godt til å være sant (som jeg går ut fra)? Må jo være en "flaskehals" en plass :blush:

-Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at du er skeptisk, hadde vært det selv.

Det forbauser meg selv at Dell kan kjøre med dobbelt så mye ram, uten pristillegg.

Er det ikke nettop ram som er så etterspurt og dyrt for tiden?!

Det står jo svart på hvitt, at dette er en svært god data, ingen ankepunkter.

MEN, så er det støyen. Regn med at den kan gi ifra seg litt lyd, som så å si alle de karaftigste dataene gjør.

Du bør nok skaffe deg noen stillere vifter med den. Til og med skjermkortet har jo vifte på denne, om jeg ikke tar feil.

Men ja, du må ikke nøle med å kjøpe denne. At den KAN støye, må du bare ha i bakhodet.

Lenke til kommentar

MEN, så er det støyen. Regn med at den kan gi ifra seg litt lyd, som så å si alle de karaftigste dataene gjør.

7168392[/snapback]

Må si at jeg er overrasket over hvor stille Dell PC'n er. Har selv en lignende Dell PC med E6600 Processor, og den har en enorm kjøleribbe. Sikkert 15 cm, og en 120mm vifte som kjøler ner dette. I tillegg er det 1 vifte i psu'n. Det er alt.

Den støyer mye mindre enn hva jeg skulle tro ihvertfall.

Ser forøvrig ingen problemer med å kjøpe denne PC'n for 10 000 kr. Godt kjøp.

Lenke til kommentar
Jo, det virker jo faktisk sinnsykt fristende. Men, med så høye specs til en så lav penge, mistenker jeg at de har spart inn masse penger på å bruke dårlige  deler ellers..!

7168261[/snapback]

Det negative med Dell er at du får en PC som er vanskelig å oppgradere. Du kan putte i ekstra RAM og bytte skjermkort osv, men den dagen feks hovedkortet tar kvelden sliter du, for så er det kun Dells hovedkort som passer (unntaket her er XPS 700 som følger BTX-standarden, men denne standarden er jo heller ikke akkurat den mest utbredte...), og de koster nok alt du har av armer og bein. Jeg vil også påstå at kabinettet og PSUen som følger med Dimension-serien ikke er noe å rope høyt hurra for. Det blir dermed gjerne slik at hver gang en Dell PC blir for gammel, så må du bytte ut alt, fremfor å behold noen komponenter som feks kabinett, PSU osv, som man normalt ville dersom en hadde bygget PCen selv. Jeg har ihvertfall bestemt meg for å bygge neste PC selv. Lian-Li, I'm comming for youuuu! :D

Lenke til kommentar

Det negative med Dell er at du får en PC som er vanskelig å oppgradere. Du kan putte i ekstra RAM og bytte skjermkort osv, men den dagen feks hovedkortet tar kvelden sliter du, for så er det kun Dells hovedkort som passer (unntaket her er XPS 700 som følger BTX-standarden, men denne standarden er jo heller ikke akkurat den mest utbredte...), og de koster nok alt du har av armer og bein. Jeg vil også påstå at kabinettet og PSUen som følger med Dimension-serien ikke er noe å rope høyt hurra for. Det blir dermed gjerne slik at hver gang en Dell PC blir for gammel, så må du bytte ut alt, fremfor å behold noen komponenter som feks kabinett, PSU osv, som man normalt ville dersom en hadde bygget PCen selv. Jeg har ihvertfall bestemt meg for å bygge neste PC selv. Lian-Li, I'm comming for youuuu! :D

7168573[/snapback]

Det var jo også derfor jeg først tenkte å bygge selv fremfor å kjøpe ferdigbygd- muligheten for å kunne oppgradere, og at man kan velge akkurat de komponentene som passer best for eget bruk.

Men, Conroe, 4GB ram, 320 GB disker i Raid, og et relativt bra skjermkort for 10.000 er jo sabla fristende. Er i et forferdelig dilemma :no:

Lenke til kommentar
Pleier ikke Dell å oppgi priser eks. moms?

7168747[/snapback]

Hvis du går inn som "privat kunde" så oppgir de med moms. Går du inn som "små bedrifter" oppgir de prisen uten moms

Del bruker forsåvidt ofte å ha kampanjer hvor de dobler ram'en uten tillegg i pris. Har nettopp kjøpt en laptop med akkurat samme kampanje

Lenke til kommentar
Vel, den PC'en har 2048 "orginalt", og kommer nå med "dobbelt minne uten pristillegg", altså 4x1024mb brikker.

7168661[/snapback]

Det har forsåvidt lite å si siden du vil slite med å bruke over 2GB minne, og Windows installasjonen som føler med ser ut til å være 32bit, da får du kun tatt i bruk rundt 3.2 GB av RAMmen, du må kjøre 64bit for å kunne bruke alt, men da igjen vil du få problem med at mange drivere mangler til 64bit.

Lenke til kommentar
Dell bruker mange deler som kun passer til Dell, hovedkort-former og PSU-størrelser. Det forunder meg ikke om Dell har enten egne minnebrikker eller et stort nok lager av brikker til å ikke merke prisøkningene.

7168663[/snapback]

Ja, på de små maskinene har de veldig spesiell hw, ikke så rart.

På de større, så er det standard PSU og helt vanlig minnebrikker. Dell bruker standard minne på alle PCene sine som jeg har vært borti ihvertfall.

Hovedkort kan jo bli litt verre, ihvertfall om du vil bruke den orginale kjølingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...