etude Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Nikon D200 og Canon EOS 30D (bl.a.) har muligheten til å vippe opp speilet og låse det før eksponeringen foretaes for å motvirke at speilbevegelsen skal ryste kameraet og gi en uskarp eksponering. Jeg har ingen erfaring med dette. Har det noen praktisk betydning ved lange eksponeringer? Hvilke forhold kan forsterke problemet (ekstra lange brennvidder, makro etc.?) Såvidt jeg forstår kan ikke dette gjøres med Nikon D80. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Vel...Spesielt når du skal ta bildet med lang lukkertid med mye tele (150mm++), så vil jo vibrasjonene i kameraet også forplante seg til objektivet og du får skarpe bilder. Ved å åpne speilet et sekund ++ før du tar selve bildet, vil alt være i ro... Dette er vel egentlig bare nyttig når du bruker stativ da..., for få personer klarer å holde et kamera i ro i flere sekunder. Husk også at hvis du ikke har forsinkelse på utløseren, vil trykkingen i seg selv også forårsake vibrasjoner. Ved makrofotografering der en også har kameraet på stativ og gjerne litt lengre lukkertider, er dette også en stor fordel. edit; leif Endret 27. oktober 2006 av kiskogl Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Ved lange eksponeringstider holder jeg bare hånden foran objektivet når jeg trykker på utløseren, det fungerer glimrende. På D70 har jeg fått uskarpe bilder på grunn av vibrasjoner med et av objektivene. På D200 som er tyngre og har vesentlig mindre vibrasjoner så har jeg ikke merket noe. Det forholdet som påvirker problemet mest er kvaliteten på stativet, et billig plaststativ vil ikke kunne holde kameraet helt i ro. Teleobjektiver uten stativfeste vil også gjøre problemet mye verre. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) D80 har forøvrig en variant av speillås, nemlig forsinket lukker. Ved lange eksponeringer redueres vel problemet som eventuelt oppstår pga. speilklasket? Det må vel være ved korte, eller kanskje middels lukkertider at eventuell vibrasjon har påvirkning, siden vibrasjonens varighet er svært kort? Endret 27. oktober 2006 av Anew Lenke til kommentar
etude Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 D80 har forøvrig en variant av speillås, nemlig forsinket lukker. Ved lange eksponeringer redueres vel problemet som eventuelt oppstår pga. speilklasket? Det må vel være ved korte, eller kanskje middels lukkertider at eventuell vibrasjon har påvirkning, siden vibrasjonens varighet er svært kort? 7164947[/snapback] Det tror jeg du har helt rett i - sannsynligvis er dette bare et problem ved lukkertider mellom 1/30 og 1/1 sek. Kunne du si litt mer om hvordan forsinket lukker på D80 kan motvirke dette? Hvordan har D200 brukere erfart denne problemstilling når speillåsen brukes? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Kunne du si litt mer om hvordan forsinket lukker på D80 kan motvirke dette? 7165086[/snapback] Forsinket lukker er i prinsippet det samme som speillås; du trykker inn utløseren, speilet flippes opp og 0.4 sekunder senere skjer eksponeringen. På 0.4 sekunder er presumptivt det verste av vibrasjonene absorbert. Endret 28. oktober 2006 av Anew Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Forsinket lukker er i prinsippet det samme som speillås; du trykker inn utløseren, speilet flippes opp og 0.4 sekunder senere skjer eksponeringen. På 0.4 sekunder er presumptivt det værste av vibrasjonene absorbert. 7165118[/snapback] Samme mulighet også på D200. Vil tro dette fungerer rimelig bra og at Nikon har konkludert med at de verste vibrasjonene har gitt seg i løpet av 0,4 sekunder. På lukkertider som strekker seg over flere sekunder har vel ikke speillås i noen form så mye for seg; om kameraet vibrerer den første 1% av den totale eksponeringstiden så blir det neppe synlig. Endret 28. oktober 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
etude Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 På lukkertider som strekker seg over flere sekunder har vel ikke speillås i noen form så mye for seg; om kameraet vibrerer den første 1% av den totale eksponeringstiden så blir det neppe synlig. 7168772[/snapback] Da synes konklusjonen å bli at muligheten til å låse speilet på D200 (eller EOS 30D) kontra D80 har marginal praktisk betydning. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Da synes konklusjonen å bli at muligheten til å låse speilet på D200 (eller EOS 30D) kontra D80 har marginal praktisk betydning. 7170936[/snapback] Med muligheten til å stille inn så selve eksponeringen begynner først 0,4 sekund etter at speilet har gått opp så har nok ikke 'vanlig' låsing av speil så veldig mye for seg nei. Men på kameraer som ikke har denne funksjonen kan speillåsing gjøre mye fra eller til innenfor visse eksponeringstider. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg bruker konsekvent speillås når jeg benytter meg av stativ, mest fordi jeg ikke gidder å vente 10 sek på den vanlige selvutløseren, 2 sek er ypperlig, har aldri fått uskarpe bilder med denne metoden. Skal man være helt sikker er vel fjernkontroll i tillegg til vanlig selvutløser tingen. Sier meg enig i at det er ved middels lange eksponeringer dette har mest verdi, typis eksponeringer som er et par sekunder, eller litt lenger enn det man klarer håndholdt. Ved 30 sek har det ingenting å si, etter min mening. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 På lukkertider som strekker seg over flere sekunder har vel ikke speillås i noen form så mye for seg; om kameraet vibrerer den første 1% av den totale eksponeringstiden så blir det neppe synlig. 7168772[/snapback] Da synes konklusjonen å bli at muligheten til å låse speilet på D200 (eller EOS 30D) kontra D80 har marginal praktisk betydning. 7170936[/snapback] Veeeeel, sett at du alltid vet at det du skal ta bilde av er der etter 0,4 sec,eller ikke trenger å planlegge det på noe annet vis. I noen situasjoner kan det være praktisk å låse eksponeringsparameterene og vippe opp speilet og bare vente på å trykke på utløseren når tiden er inne. etc. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Veeeeel, sett at du alltid vet at det du skal ta bilde av er der etter 0,4 sec,eller ikke trenger å planlegge det på noe annet vis. I noen situasjoner kan det være praktisk å låse eksponeringsparameterene og vippe opp speilet og bare vente på å trykke på utløseren når tiden er inne. etc. 7171830[/snapback] Det er sant Jeg tar ekstremt sjelden bilde av ting som rører på seg - tenkte ikke på at motivet f.eks. kunne flytte seg i mellomtiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå