Gå til innhold

Dual channel problem eller AMD 64 problem?

steinarfb

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å oppgradere til 2 Mb minne og har foreløpig kjøpt to 512 brikker i tillegg til min opprinnelige 512. Jeg har et AMD 64 kompatibelt 939 hovedkort.

Totalt har jeg fire slots til PC 3200 minne (Angitt som 0,1,2 og 3 i BIOS). Minne som fulgte med maskinen er PC 3200 fra Samsung. Minneslotene er i to forskjellige farger, to og to like ved siden av hverandre.

Kominasjonene jeg har prøvd:

Kun de to nye Corsair brikkene i slot 0 og 1 funker bra. Setter jeg i tillegg Samsung brikken i slot 2, oppgir BIOS fortsatt bare 1 Mb,og registererbrikkene i slot 0 og 2, og sier at disse er PC 2700. Flytter jeg Samsungen til slot 3, finner BIOS bare denne og sier at det er en PC2700. (Har ikke prøvd å sette Corsair'ene fra hverandre...).

På hovedtråden på forumet er det i starten nevnt at AMD 64 platformen har problem med å kjøre 3 og 4 brikker, at man i så fall må bruke 2T Command rate (Hva betyr det?). Er det her problemet mitt ligger, eller må jeg bare fylle alle 4 slot'ene pga dual-channel?

Mulig dette er trivielt, men jeg har ikke oppgradert minne siden jeg kjøpte 64 Mb til pentium 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mine beregninger så oppgraderer du til 1,5 GB, og ikke 2 MB :)

Ser rett og slett ut som at minnebrikkene ikke liker hverandre, altså Samsung-brikken og Corsair-Brikkene...

Hva om du setter en Corsair-brikke og en Samsung-brikke sammen, hva skjer da?

Tror det bare var de første A64-CPUene som slet med 4 RAM-Brikker... mens det er blitt fikset med bedre minnekontrollere i de nyere A64-CPUene.

Ser ikke at du nevner hvilket Hovedkort du har, men kan tenkes at det er dette som er kresen på type minne og/eller minnekonfigurasjon...

Lenke til kommentar

Er nå overbevist om at det er Samsungbrikken som ikke vil gå sammen med Corsair brikkene. Ingen kombinasjoner med de tre brikkene vil gi mer en 1 Gb. Begge fungerende 1Mb kombinasjon med en Corsairbrikke og Samsung oppgis i BIOS som PC 2700, mens begge fungerende 1Mb kombinasjoner med Corsairbrikkene oppgis i BIOS som PC 3200. Mon tro om årsaken er at Samsungen er cl3, mens Corsairene er cl2. Må vel ha kliss like brikker på dette MSI hovedkortet da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...