GeirGrusom Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 FORTRAN = Mother of all Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 FORTRAN = Mother of all 7188926[/snapback] Hullbånd is the mother of all! http://en.wikipedia.org/wiki/Punched_tape Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Hullkort mener du... http://en.wikipedia.org/wiki/Punch_card Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Kikka på det og moskus, men hullbånd var eldre 1846 vs. 1890. Selv om bruken til hullkort kansje er nærere pcbruk EDIT: Talleif Endret 31. oktober 2006 av ze5400 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Det blir vel et definisjonsspørsmål om hva som var programmering... Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Det blir vel et definisjonsspørsmål om hva som var programmering... 7189069[/snapback] Godt sagt Men begge deler ble jo brukt til programmerig, barei kke med en gang da Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 (endret) Nja, ville nå påstå at asm/hex/binær dreier seg mer om forsjellige "dialekter".F.eks forkortes det binære til hex så å si alltid, for enkelhetsskyld, og de fleste gode debuggere kan "oversette" hex kodene til asm igjen. Jeg ville påstått at hex og binær er to forskjellige tallsystemer -- altså bare to måter å uttrykke samme ting på, og assembly er en måte å beskrive prosessoren sine operasjoner på. Og ja, du kan oversette binærfiler til assemblykode igjen, men dette resulterer som regel i uforstående kode siden variabler og labeler ikke får de samme navnene de hadde i kildekoden, o.l. BTW; jeg vet at asm må kompileres før det blir noe nytte av det; bare så det er sagt Feil, assembly-kode må assembles med en assembler. Forskjellen her er at assemblykoden blir gjort om direkte til en binærfil (om man vil kalle det for det). Det skjer ingen form for kode-generering, linking, objektgenerering, osv. (med mindre man bruker en spesiell HLA-assembler eller lignende). Alt som blir gjort, er å erstatte kommandoordene med de tilsvarende verdiene. MOV kan f.eks. bli gjort om til 1011b, eller Bh (dette var bare et eksempel -- jeg aner ikke hva op-coden til MOV er). Endret 31. oktober 2006 av Jaffe Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Var dette jeg mente også, var derfor jeg skrev at i mine øyne er hex/binær/asm forsjellig "dialekter", det jeg mente er at det ikke bare er å skrive mov 21h o.s.v også bare lagre. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Var dette jeg mente også, var derfor jeg skrev at i mine øyne er hex/binær/asm forsjellig "dialekter", det jeg mente er at det ikke bare er å skrive mov 21h o.s.v også bare lagre. 7196863[/snapback] Poenget mitt var at de forskjellige tallsystemene er forskjellige "dialekter" (for å bruke dine ord) for samme verdier, ikke asm. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 3. november 2006 Forfatter Del Skrevet 3. november 2006 Takk for alle svar! Har vaert vekke en stund, saa jeg har ikke faatt sjekket forumet. Er forresten i utlandet enda. Bare saa det er sagt saa er jeg helt nybegynner naar det gjelder programmering. Mange av begrepene jeg ikke vet hva betyr. Hva er hoeynivaa og lavnivaa? Og er det best aa kjoere Linux naar man driver programmering? Skal ikke blande meg inn i diskusjonen om VB er rotete eller ikke, ettersom jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt. Men jeg proevde litt VB for en stund siden og maa si at det hele var lagt opp slik at det virket lett aa laere. Hva jeg har tenkt aa bruke programmering ting? Vel, egentlig saa er det slik at jeg har mye fritid og jeg synes programmering virker interessant. Saa jeg tenkte at det kunne vaert nyttig og kanskje litt morro aa laere meg et spraak eller flere i fremtiden. I begynnelsen har jeg bare lyst til aa lage enkle programmer som er tilpasset mine behov som jeg kanskje ogsaa kan kjoere paa mobilen eller en nintendo DS. Men senere har jeg lyst aa proeve meg paa aa lage smaa spill og kanskje litt stoerre spill etterhvert? Forresten har jeg aldri vaert inne i Linux. Er Linux et must? Tusen takk for alle svar ihvertfall! Raijin Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Linux er ikke et must på hobbybasis, dog tror jeg det er et must på høyskole/universitet. Du kan egentlig lage hva du vil i Vb.NET 2005 Express. Vil du lage spill, lager du det. Vel hva som helst kan du lage så orker ikke å lage en liste Når det kommer til mobil er nok java tingen, dette er også ganske greit å lære seg. Tror egentlig du må bestemme deg for et proskjekt, noe du kanskje har bruk for. Så velger du et språk, og starter. Så enkelt er det, det er bare snakk om å komme i gang med noe. Man lærer underveis, det er det å programmere går ut på. Lære å tilegne seg ny kunnskap raskt. Lenke til kommentar
................... Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 (endret) ... Endret 10. juli 2010 av ................... Lenke til kommentar
handsape Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Takk for alle svar!Har vaert vekke en stund, saa jeg har ikke faatt sjekket forumet. Er forresten i utlandet enda. Bare saa det er sagt saa er jeg helt nybegynner naar det gjelder programmering. Mange av begrepene jeg ikke vet hva betyr. Hva er hoeynivaa og lavnivaa? Nivået man uttrykker ting på – altså programmerer, vil si hvor nær en er problem-domenet eller beskrivelsen av ting slik en ville beskrevet dem uavhengig om det var meningen at en maskin skulle forstå det. Høynivå er nærmere problem-domenet enn lavnivå: maskin-domene <---(lavnivå)------(høynivå)---> problem-domene En kan også bruke ord som «maskinspråk» og «problemspråk» der en altså mener «språkbruk» og «valg av ord» når en snakker om man uttrykker seg på høynivå eller lavnivå. Forskjellen mellom lavnivå- og høynivåspråk er i utgangspunktet kun hvor lett det er å legge til nye ord i språket – der man i et høynivåspråk vil merke at dette er lettere. Dette er i grunn alt som trengs å sies fordi resten kan regnes som biblioteker produsert ved hjelp av språket for å «heve nivået» i en beskrivelse fra maskinspråk mot problemspråk. En kan forstå det slik at maskinspråket er en begrenset verden med kun de «små ord» som allerede eksisterer tilgjengelig når en skal uttrykke seg; uten mulighet til å legge til nye, mens problemspråket er din oppfattelse og beskrivelse av ting fra «virkeligheten»; altså dine ord – noe som tilsier muligheten til å legge til nye ord. Når en ligger på et lavt nivå har man fokus på å presist styre hva som skjer i selve maskinen, mens når en ligger på et høyt nivå har man fokus på å løse selve problemet «fra virkeligheten». Og er det best aa kjoere Linux naar man driver programmering? Linux er overlegent Windows hva angår programmering og verktøy. Det er ikke til å diskutere det faktum at det å ha kildekoden og debug-symboler tilgjengelig gjør utvikling veldig behagelig. I tillegg kan en tenke på det at Linux og programvaren der er til på bakgrunn av folk som _elsker_ å programmere; de gjør det til og med gratis. Forresten har jeg aldri vaert inne i Linux. Er Linux et must? 7213801[/snapback] Nei, på ingen måte – man kan programmere under Windows også, men forsøk Ubuntu da vel. Du trenger ikke en gang installere det; Ubuntu kjøres rett fra CDen. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Chills: Jo, jeg tror nok at det viktigste bare er aa komme i gang med noe. Men samtidig saa vil man jo komme i gang med et spraak som egner seg til det man vil bruke det til. Men tilsynelatende saa kan man visst gjoere veldig mye i de fleste spraak. Handsape: Vil ikke operativsystemet bli tregere naar man kjoerer det direkte fra cd istedetfor aa installere det? Gjoer ikke meg noe aa installere det, er ikke noe problem det, saa lenge jeg kan ha windows og linux paa samme hd. Gaar det fint?`Gaar det an aa ha det paa samme partisjon ogsaa? Har bare en partisjon for oeyeblikket. Linux faar man vel gratis ogsaa? Takker for alle svar! Man kan som oftest regne med aa faa hjelp her paa hw-forumet. Har det forresten vaert et droess av slike traader foer? maa innroemme at jeg ikke er saa flink til aa bruke soeke funksjonen her paa forumet. Men for aa ungaa slike traader i fremtiden saa hadde det kanskje vaert en idé aa opprette en traad med info om de forskjellige programmeringsspraakene? Noe i den duren som denne maler her: Navn paa spraak Kort beskrivelse av spraakets egenskaper(lavnivaa, hoeynivaa. osv, osv.) Bruksomraader Hvilke plattformer spraaket kan kjoeres paa Linker til online-tutorials eller navn paa boeker/eBooks Hva man trenger for aa begynne aa programmere med dette spraaket(kompilatorer?) Kjente programmer som dette spraaket har blitt benyttet til. Hva dere synes om spraaket selv, om det er egnet for nybegynnere(krever mye taalmodighet, er rotete, lett aa gaa over til andre spraak). Men for at denne beskrivelsen skal bli en smule objektiv kan dere slenge med hva de fleste synes om spraaket. Bare en idé! Men siden det er saa mange her som vet saa mye, saa burde det ikke vaert saa mye arbeid hvis mange tok for seg et spraak. Saa slipper dere kanskje saanne traader i fremtiden. Skulle gjerne bidratt selv, men som sagt, saa vet jeg ikke noe saerlig om programmering. Takk for alle svar Endret 5. november 2006 av Raijin Lenke til kommentar
handsape Skrevet 5. november 2006 Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Handsape: Vil ikke operativsystemet bli tregere naar man kjoerer det direkte fra cd istedetfor aa installere det? Jo. Ubuntu-CDen er både en LIVE- og INSTALL-CD i ett. Gjoer ikke meg noe aa installere det, er ikke noe problem det, saa lenge jeg kan ha windows og linux paa samme hd. Gaar det fint?` Ja. Gaar det an aa ha det paa samme partisjon ogsaa? Har bare en partisjon for oeyeblikket. Nei, det går ikke. En ordner dette under installasjonen ved å redusere størrelsen på partisjonen med Windows på og opprette en ny partisjon på plassen som blir ledig. Linux faar man vel gratis ogsaa? Ja. Takker for alle svar!Man kan som oftest regne med aa faa hjelp her paa hw-forumet. Vel, så lenge man ikke blir kneblet, bannet, hatet av tilfeldige mods/admins (jeg har sikkert 100 brukere på dette forumet) - så humper det å går. Skal man ha noe man kan "stole på" foreslår jeg USENET: http://nostdal.org/~lars/usenet.html Har det forresten vaert et droess av slike traader foer?maa innroemme at jeg ikke er saa flink til aa bruke soeke funksjonen her paa forumet. Men for aa ungaa slike traader i fremtiden saa hadde det kanskje vaert en idé aa opprette en traad med info om de forskjellige programmeringsspraakene? ... 7219807[/snapback] Ideen er grei den, men ville aldri hostet noe slikt på dette forumet eller et forum i det hele tatt. Bruk i stedet en Wiki. Linuxguiden virker som et greit sted: http://www.linuxguiden.no/index.php/H%C3%B...C3%A5spr%C3%A5k (la til min egen post .. :}) Endret 5. november 2006 av handsape Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 5. november 2006 Forfatter Del Skrevet 5. november 2006 (endret) Takk for informasjonen. Leit at du har problemer med moderatorene her. Men flott at du likevel er her og hjelper de som trenger hjelp Personlig har jeg bare hatt gode erfaringer her paa forumet, men jeg har kanskje ikke vaert her like lenge som deg. Menmen, skal ikke blande meg opp i dine problemer med moderatorene. Grunnen til at jeg tenkte at idèn kunne vaert god nettopp paa hardware-forumet er at det er ganske mange som kommer til forumet for aa faa hjelp. Jeg verdsetter ihvertfall hjelpen du har gitt meg og haaper at du fortsetter aa vaere medlem paa dette forumet. Takk for all hjelp til alle som har bidratt! Endret 25. desember 2006 av Raijin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå