Raijin Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Hei! Hadde tenkt å lære meg et programmeringsspråk og leste gjennom sticky'en, men fant ikke noen konklusjon. Hadde egentlig tenkt å starte med Java fordi jeg trodde det var et ganske enkelt språk i samme klasse som Visual Basic, men fant ut etter at jeg leste sticky-tråden at det var et ganske komplekst språk. Trodde også at C++ var alt for avansert for nybegynnere, men det var jo mange som anbefalte det. SYnes også Python virker som et interessant alternativ. Hvilket språk anbefaler dere? Hva kan man lage med de forskjellige programmene? Kan dere nevne noen kjente programmer som har blitt laget av det språket dere anbefaler? Hvilket språk bruker man til å lage spill? Hvilke språk bruker man til å programmere spill til Nintendo DS? Noen som vet hvilke språkk som ble brukt for å lage Windows og DOS? Er maskinkode det samme som Assembly? Litt mange spørsmål, men håper noen kan besvare dem for meg! Har jo ikke tenkt å lage spill med det første, men kanskje ha det som et mål langt inn i fremtiden. Takker på forhånd for alle svar! EDIT: Kan dere nevne noen online tutorials eller bøker/Ebooks? Endret 27. oktober 2006 av Raijin Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Spill: C++ i samsvar med OpenGL/DirectX(BF2) Windows: C/C++. Assembly/maskinkode?: Assembly er instrukser som blir gjort om til maskinkode, selve koden til maskinen er jo 1 og 0. Det nærmeste du kommer maskinkode er assembly da dette er instrukser CPU tar "direkte". Nintendo DS: Hmm søk litt på nettet, men tviler på du finner noe som heter "SDK Nintendo DS gamemaker". I hovedsak går det i C++, det meste er vel egentlig laget i C++. Det er dog enklere å lage "homebrews" til PSP. Visual Basic: Så lenge du aldri har tenkt å ligge hånda på en boks med linux så funker vel dette helt greit. Men husk at VB er det språket som ligner minst på andre. Java: Ligner i hovedsak på C++. C++: Mother of all. :!: Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Takk for svar! Men hvilket språk vil du anbefale? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Takk for svar!Men hvilket språk vil du anbefale? 7163488[/snapback] Kommer an på deg Jeg bruker i hovedsak windows, så jeg startet med vb 6.0. Gikk raskt over til vb.net. Og holder på med det i dag. Men det er min mening, vent og se. Du får nok mange svar i løpet av dagen. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Hehe. Takk for anbefalingen. Jeg bruker bare windows. Er det bedre å programmere i andre OS? Jeg har ikke peiling på programmering og trodde egentlig at Visual Basic var et ganske amatørmessig språk. Men så feil kan man jo ta. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Stemmer. De fleste vil nok "le" litt av VB, men det er en del av .NET 2.0 som er inkludert i Windows Vista. .NET er en del av fremtiden, ja det er faen VB også det. Alt du kan lage i C++ kan du også lage i VB. Så sant du ikke skal designe skjermkort drivere eller driver med inline assembly. Jeg liker iallefall VB. Programmere for andre OS (linux) er jo det det er, men vb 6.0 programmer funker på linux i wine. Det er egentlig bare snakk om å starte med et språk. VB: Dim tall as int C++: int tall; MYE går igjen i andre språk, prinsipper. Syntaksen endrer seg, men første språket er alltid tyngst. Kan du et, er du godt på vei til å kunne det meste egentlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Jeg kan anbefale python ut i fra egne erfaringer. Python egner seg veldig godt som første språk fordi: I) God dokumentasjon II) Tvinger deg til å skrive pen kode III) Lærer deg "prinsippet" med programmering på en helt ok måte IV) Virker på alle platforumer V) Du kan gjøre det meste på en enkel måte, alt i fra 3d programmring til web. Espen Endret 27. oktober 2006 av rapt0r Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hvis du velger .Net så anbefaler jeg C#. Programmerte selv i VB.Net tidligere, men byttet til C# ifm. et prosjekt og synes C# syntax ser mye renere ut enn VB.Net sin. Dessuten likner C# syntax mer på andre språk, som Java og C++, og kan gjøre det enklere å lære disse språkene da du ikke trenger å lære ny syntax. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) jeg må støtte chils, vb er et helt greit språk å starte med, jeg starta med vb og gikk videre til c++ og det gikk fint Endret 27. oktober 2006 av Giddion Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Takker for alle svar! Så det er ikke så lurt å begynne med C++? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Takker for alle svar! Så det er ikke så lurt å begynne med C++? 7165066[/snapback] C++ er så stort å går så grundig til verks når det kommer til alt egentlig at det vil ta laaaang tid før du vil se resultater. Hvis du har god tid, så for all del kan du begynne med det. Men da skal du faen ha god tolmodighet også. Lenke til kommentar
cub71 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg har selv nettopp begynt å programmere, og jeg havnet på C# (uttales C sharp). Microsoft har lagt ut noen veldig bra tutorials som egner seg godt for sånne som oss. Ta en kikk på: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualcsharp/ Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det som er greit, er at da kan du bruke Visual Studio, noe som betyr at du slipper å slå opp all verdens funksjoner, hvis du glemmer navnet på dem, siden du bare kan trykke på Alt+J så får du opp en forslagsliste (favorittfunksjonen min i Visual Studio) og det er helt gratis (vel, express versjonen anyways) Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det er umulig å trekke en konklusjon som sier hvilket språk du bør starte med, ettersom dette er veldig individuelt, og samtidig avhenger av hva du har lyst til å lage, om du har lyst til å drive proffesionelt, m.m. Mange ønsker å lære seg flere språk også (av åpenbare grunner?), og da er det ikke sååå viktig hvilket språk man begynner med, da konseptene for det meste forblir de samme. Derfor (blant annet) fant du ingen konklusjon. Lenke til kommentar
Patton Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg begynte med java. Det tok meg noen uker for aa komme meg over den foerste kneiken, men etter det gikk det rasendes fort. Deretter proevde jeg meg med litt C++. Syntaxen er veldig lik java, men semantikken er til tider helt annerledes. Mye som man faar gratis med java, maa man programmere selv i C++. Man har mer frihet og flere fallgruver. Jeg proevde meg deretter med C#, som har en syntax (og til tider semantikk) veldig likt java. Enkel overgang. Til slutt maatte jeg programmere litt VB pga noen excel-makros. Makan til et rotete syntax-helvete har jeg ikke vaert borti paa lenge. Holder meg langt unna med mindre jeg er noedt til aa ta borti det, og da med ildtang. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 VB kan være litt komplisert, men sånn sett så skal en dyktig programmerer klare å tillegne seg informasjon om nye språk raskt uansett. Hvor vidt du ikke forstår VB, eller ikke klarer å anvende det går ut på din faglig kompetanse, ikke språket. Hvis språket var en katastrofe hadde det ikke blitt inkludert i .NET Framework 1.1 for å så følge med til 2.0 versjonen som kommer inkludert med Vista (Runtime, ikke IDE selvfølgelig). Lenke til kommentar
handsape Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Tror det at man kun ser ting som bruddstykker og "event-håndterere" gjør sitt til at man ikke bør starte med VB; man lærer ikke en gang hva et entry-point i en prosess er en gang. OK - du har oppdaget at det finnes en rekke språk å velge i. Hvert språk har flere egenskaper der hver egenskap kan settes på en skala mellom to ekstreme ytterpunkter for hvor godt språket støtter egenskapen eller _hvordan_ språket støtter egenskapen. En av disse skalaene er hvorvidt språket er et høynivå- eller lavnivå-språk. Jeg foreslår at du går for to språk i hver sin ende av "nivå-skalaen"; et som ligger helt til venstre i lavnivådelen av skalaen og et som ligger helt til høyere i høynivådelen av skalaen. Fordelen er at du får en sterk bakgrunn - du sitter igjen med kunnskap og muligheten til å bruke både en sterk "venstre-arm" og en strek "høyere-arm" i stedet for noe som er "halvveis". Når det gjelder lavnivå er det kun ett språk som gjelder: C. Når det gjelder høynivå har en flere å velge i: * Common Lisp * Python * Ruby --- Kan nevne litt om lavnivåspråket C. Det er to resurser for å lære C som er 100% nødvendige: * C-standaren: http://www.open-std.org/JTC1/SC22/WG14/www/docs/n1124.pdf * The C Programming Language: http://www.amazon.com/C-Programming-Langua...3038839-7268069 I tillegg trenger du en kompiler. Jeg ville helt klart gått for GCC som er veldig utbredt. Den er støttet på nesten alt av platformer - Win32, Linux, *BSD, Sun, PlayStation 3 - også små-platformer som ARM (mobil, PDA og Nintendo DS - som du er inne på) o.s.v.. I tillegg er det lett å finne andre som bruker og har peil på GCC. Det er også lett å finne biblioteker som er spesialtilpasset GCC. Under Windows er det to porter av GCC som gjelder: * En kalt MinGW.. * ..og som følger med Cygwin. Jeg har laget et lite skriv om åssen man kommer i gang med MinGW under Windows her: http://nostdal.org/~lars/articles/Kom_i_ga..._under_Windows/ .. men jeg heller i grunn litt mot bruk Cygwin siste tiden - da det er lettere å få ned biblioteker o.l. v.h.a. Cygwin-verktøyene. Etter å ha kommet i gang med GCC og `Hello World' er det greit å ha noen linker for hvordan man bruker GCC til litt mer "avanserte" ting enn `Hello World': * Manualen til GCC: http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc/ * En bok om hvordan man kommer i gang: http://www.network-theory.co.uk/docs/gccintro/ Alt dette er viktig - så bokmerk det. Under Linux har man det veldig greit; der er som regel GCC installert fra før og man kan sette i gang med en gang. (d.v.s. under f.eks. Ubuntu må man skrive `sudo aptitude install build-essentials' .. så er man i gang) --- Når det gjelder høynivåspråk kommer jeg kun til å snakke om Common Lisp her. Common Lisp har den unike egenskapen at det er et programmerbart språk. Dette gjør at en v.h.a. Common Lisp får med seg mange skalaer og man kan selv legge til nye og justere hvor på de forskjellige skalaene en ønsker å "ligge" når man jobber. Dette er altså en egenskap som ikke eksisterer i andre språk. Eksempler på skalaer er: * Objekt orientert fokus (Common Lisp har CLOS+MOP som er overlegen de fleste mainstream OOP-løsninger) * Funksjonell fokus * ..vel, og siden språket er programmerbart kan man bygge videre på eller utvide de tingene som er nevnt over eller legge til helt nye - som f.eks. aspekt-orientert programmering: http://common-lisp.net/project/aspectl/ Språket tvinger en ikke til å bruke noen av de forskjellige egenskapene; det er et multiparadigmatisk språk - man har større frihet til å selv velge hvordan en ønsker å løse et problem. Java er et eksempel på et språk som tvinger en til å bruke OOP. "Type-sikre/stricte" språk som Java og C++ er språk som tvinger en til å tenke - på forhånd, på typehierarkier o.l. før en har løst eller skjønnt problemet en løser og i det hele tatt vet hvilke typer man ønsker å bruke. Dette gjør at det å løse ikke-trivielle problemer tar mye lengre tid i slike språk; man mangler muligheten til å eksperimentere før en - helt til slutt, fastsetter typer. Lisp har et dynamisk typesystem - man starter i "riktig ende", og tenker ikke på typer før helt til slutt når man etter eksperimentering har funnet ut hvordan ting vil bli og begynner å optimalisere. I grunn er Lisp så fleksibelt at det også kan fungere som et lavnivåspråk (eller "optimalisert" m.t.p. kjøremessig hastighet - som gjerne er grunnen til at man velger lavnivå i utgangspunktet) om man ønsker det: http://www.linuxguiden.no/index.php/Optima...g_i_Common_Lisp Her er det to resurser om Common Lisp som er 100% nødvendige: * `Practical Common Lisp': http://www.gigamonkeys.com/book/ * `Common Lisp HyperSpec': http://www.lisp.org/HyperSpec/FrontMatter/Chapter-Index.html (fungerer som ANSI-spesifikasjonen for Common Lisp) ..i tillegg finner man linker til flere resurser her: http://www.linuxguiden.no/index.php/Common...seg_Common_Lisp .. siden nevner også "Lisp in a Box" som er en kjapp måte å komme i gang med en implementasjon som f.eks. CLISP under Windows. Angående Nintendo DS så kan det hende du kommer lengre med GCC der, men siden Lisp-implementasjoner som ECL konverterer Lisp-koden til C for så å kalle GCC finnes det mange muligheter. Det finnes andre dialekter av Lisp utenom Common Lisp som har implementasjoner som passer godt til spesielle platformer. --- Tilslutt vil jeg nevne at når man kan to språk som C - som ligger helt i lavnivådelen, og Common Lisp - som ligger helt i høynivådelen (men i grunn også kan justeres til å være veldig "lavnivå" eller optimalisert m.t.p. hastighet om man ønsker det) .. så har man et veldig bredt spekter av muligheter tilgjengelig - og man kan i samme prosjekt/program _kombinere_ bruken av C og Common Lisp om hverandre! Dette gir en et hav av muligheter (man bruker foresten CFFI til å kombinere Lisp og C: http://common-lisp.net/project/cffi/ ) Endret 30. oktober 2006 av handsape Lenke til kommentar
Patton Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 VB kan være litt komplisert, men sånn sett så skal en dyktig programmerer klare å tillegne seg informasjon om nye språk raskt uansett. 7183772[/snapback] Er ikke saa veldig komplisert, bare rotete. Hvor vidt du ikke forstår VB, eller ikke klarer å anvende det går ut på din faglig kompetanse, ikke språket.7183772[/snapback] Saa er det noe som heter personlig preferanse og alternative spraak. Hvis språket var en katastrofe hadde det ikke blitt inkludert i .NET Framework 1.1 for å så følge med til 2.0 versjonen som kommer inkludert med Vista (Runtime, ikke IDE selvfølgelig). 7183772[/snapback] Noen som sier at VB er en katastrofe? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Jeg skal ha jobben gjort. Visual Basic for .NET og Excel er et ypperlig språk til det. Fordelene med VB (iallfall for .NET) er at det er enkelt å starte med og kan utvides i det uendelige på linje med C#, og det er enkelt å forstå. Det skal mye til for at noe ikke er mulig, det gjelder bare å vite hvordan (som i de aller fleste tilfellene er mitt problem ). Jeg tror man bør spørre seg om hva man har tenkt til å programmere. Skal man lage noen små-programmer, så bør man begynne med noe forholdsvis enkelt som det er relativt enkelt å få resultater med (eksempelvis VB). Skal man lære seg programmering med målet å lage "verdens beste spill i genren <sett inn noe her>", så kan man starte med å skyte seg i foten og så sette seg ned å lese C++... Jeg kan en del VB, mindre C# og bare bittelitt C++, men klarer meg foreløpig fint med det. Dessuten er dette stedet en utmerket plass for å få hjelp! Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Assembly/maskinkode?:Assembly er instrukser som blir gjort om til maskinkode, selve koden til maskinen er jo 1 og 0. Det nærmeste du kommer maskinkode er assembly da dette er instrukser CPU tar "direkte". Nja, ville nå påstå at asm/hex/binær dreier seg mer om forsjellige "dialekter". F.eks forkortes det binære til hex så å si alltid, for enkelhetsskyld, og de fleste gode debuggere kan "oversette" hex kodene til asm igjen. Noen hex editorer kan til og med det (hiew). Men dette vet du jo, du som har en heftig dilla på reversengineering, og anbefaler alle stakkarer som stikker hue inn i programmeringsdelen av forumet å begynne med det. Chills, begynn heller med cracking, så får du nytte ut av det btw; fhcf.no og #Cracking.no C++: Mother of all. :!: 7163452[/snapback] Nåja; Basic syntaksen kom før C syntaksen. http://en.wikipedia.org/wiki/BASIC (1963) http://en.wikipedia.org/wiki/C_language¨(1972) [/kverrulatmodus] BTW; jeg vet at asm må kompileres før det blir noe nytte av det; bare så det er sagt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå